Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-01-31 11:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/charmerande-show-av-broderna-jussen-pa-konserthuset/

MUSIK | RECENSION

Charmerande show av bröderna Jussen på Konserthuset

Lucas och Arthur Jussen på Konserthuset i Stockholm.
Foto: Yanan Li/Konserthuset

Ungdomlig energi fyllde Konserthuset när det nederländska syskonparet intog scenen. DN:s Johanna Paulsson upplever en konsert som var något alldeles extra.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Den klassiska musikindustrin är lika mycket en kommersiell som konstnärlig spelplan. Musicerande syskon har naturligtvis alltid funnits – ta bara syskonen Felix och Fanny Mendelssohn – men nog kan man ana en trend i lanseringen av såväl brittiska Isata och Sheku Kanneh-Mason som svenska sångsystrarna Johanna och Rebecka Wallroth. Det nederländska brödraparet Lucas och Arthur Jussen har i sin tur haft skivkontrakt med anrika Deutsche Grammophon sedan 2010 och mutat in ett hörn med två- och fyrhändig pianorepertoar.

Söndagens debut i Konserthuset Stockholm blev någonting alldeles extra inför en välfylld sal med ovanligt ung publik. Inledningsvis samsades duon om tangenterna i Felix Mendelssohns Andante och Allegro brillant, där bröderna med något utstuderat teatrala gester, fyllde i varandras fraser på ett mycket självklart vis. Det symbiotiska samspelet fortsatte i Franz Schuberts mer melankoliskt lagda och grubblande fantasi i f-moll.

Viss pausförvirring uppstod när bröderna, på tvärs mot programbladet, bestämde sig för att riva av även Ravels ”La valse” vid var sin flygel redan i första halvlek. Denna fransk-impressionistiska hyllning till wienervals blev förstås ett shownummer för dessa två charmerande gossar som tillsammans tog ut svängarna med rungande anslag. Ravel betraktade verket som en ”koreografisk dikt för orkester” och gjorde själv pianotranskriptionen, men fick nobben av koreografen Sergej Djagilev som i musiken enbart såg ”ett porträtt av en balett”.

Samme Djagilev som i egenskap av balettchef låg bakom skandalpremiären av Stravinskys ”Våroffer” i Paris 1913. Versionen för två pianon tillkom sommaren innan under repetitionsarbetet. Jussens tolkning andas djärv och ungdomlig energi, från det finstilta inledningstemat till de hetsiga riffen. De två karismatiska musikerna har fortfarande en tonårig framtoning trots att de hunnit bli 26 respektive 29 år. Efteråt tackar de publiken för koncentrationen och tillmötesgår det fina gensvaret med Bachs ”Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” i tindrande transkription av György Kurtág.

Läs mer om musik och fler texter av Johanna Paulsson.