Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-21 12:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/chatta-med-dns-hanna-fahl-clas-svahn-och-matilda-kallen-om-eurovisionfinalen/

MUSIK

Ukraina vinner Eurovision song contest: ”Den här vinsten är så viktig”

Bild 1 av 2 Ukrainas Kalush Orchestra tillsammans med programledarna efter Eurovisionsegern.
Foto: Marco Bertorello/AFP
Bild 2 av 2 Kalush Orchestra.
Foto: Luca Bruno/AP

Förhandsfavoriten Ukraina och deras Kalush Orchestra tog hem årets Eurovision song contest.

– Vi är här för att bevisa att den ukrainska kulturen lever och har sin alldeles egna, speciella och vackra särprägel, sade bandets frontman Oleh Psiuk efter sändningen.

Svenska Cornelia Jakobs kom på fjärde plats.

– Det här är det absolut mäktigaste jag varit med om, så vackert och coolt.

När finalen i Eurovision song contest avgjordes i italienska Turin på lördagskvällen stod det klart att Ukrainas Kalush Orchestra utsetts till kvällens stora vinnare. Gruppen fick sammanlagt 631 poäng av de nationella jurygrupperna och tittarna, medan tvåan, Storbritanniens Sam Ryder, fick 466 poäng.

Sexmannabandet framförde sitt bidrag ”Stefania”, en blandning mellan hiphop och ukrainsk folkmusik, på plats nummer 12 i startordningen. Efter att låten tonat ut möttes gruppen av ett öronbedövande jubel i arenan.

”Hjälp Ukraina, hjälp Mariupol”, vädjade bandet från scenen.

Eftersom Kalush Orchestra legat högst på spelbolagens listor i flera veckor kom vinsten knappast som en överraskning. Ukraina har också varit Eurovisionveckans stora snackis. Trots att tävlingen omgärdas av regler som ska säkerställa ett opolitiskt evenemang har flera av de övriga artisterna uttryckt sitt stöd för landet och gruppen, både på och utanför scenen. Efter att den isländska trion Systur uppträtt i finalen utbrast de: ”Peace for Ukraine!”.

Med tanke på det pågående kriget i Ukraina är det dock oklart om landet kommer att kunna stå som värd för Eurovision 2023.

EBU:s högste chef för Eurovision, Martin Österdahl, säger i ett pressmeddelande att man gratulerar Ukraina till vinsten och att man nu kommer att börja planera för nästa års tävling tillsammans med det ukrainska public servicebolaget UA:PBC.

”Det kommer uppenbarligen unika utmaningar med värdskapet för nästa års tävling. Men, liksom varje annat år, ser vi fram emot att diskutera allt det som krävs och allt ansvar som kommer med värdskapet tillsammans med UA:PBC och andra intressenter.”

Kalush Orchestra själva hoppas att tävlingen ska kunna anordnas i hemlandet.

– Vi vill gärna att Eurovision ska anordnas i det nya, fredliga Ukraina, sade bandets frontman Oleh Psiuk på presskonferensen efter sändningen.

Han passade också på att tacka alla som röstat på landet.

– Det här stödet är verkligen viktigt för Ukraina just nu. Varje vinst betyder så mycket. På sistone har den ukrainska kulturen attackerats och vi är här för att bevisa att den lever och att den har sin alldeles egna, speciella och vackra särprägel.

På frågan om gruppen var oroliga för att bryta mot tävlingens regler genom att mana till stöd för Ukraina från scenen svarade Oleh Psiuk att det var värt det.

– Folket i Ukraina sörjer, så diskvalificering var ett pris vi var beredda att betala, sade han, och uppmanade också den samlade presskåren att skriva om det som just nu sker i landet.

– Vi behöver hjälp att befria folket i Ukraina. Så sprid informationen.

När han fick frågan hur gruppen kommer att fortsätta arbeta för att hålla den ukrainska kulturen levande svarade Oleh Psiuk med ännu en uppmaning:

– Se ukrainska filmer, lyssna på ukrainsk musik.

Medlemmarna i Kalush Orchestra fick specialtillstånd att lämna Ukraina för att tävla i Eurovision, trots att de är i så kallat ”stridbar ålder”, och kommer nu att återvända till landet. Det var först när de kom till Turin som de fick möjlighet att repa tillsammans, berättade Oleh Psiuk på presskonferensen.

– Det har varit en ganska stressig tid. Vi har arbetat hela tiden, med att göra varje aspekt av vårt framträdande ännu bättre. För vi har förstått vilket ansvar det är att representera Ukraina.

Vad som nu väntar gruppen i hemlandet återstår att se.

– Men vi är redo att kämpa så mycket vi kan.

Vinnarlåten ”Stefania” är tillägnad Oleh Psiuks mamma, och har i och med kriget kommit att bli ett slags hyllning till alla mödrar i landet. På presskonferensen berättade frontmannen att han ännu inte hunnit prata med sin mamma, men att han fått ett sms från henne.

– Hon skrev att hon är stolt över mig.

Cornelia Jakobs kom på fjärde plats i finalen av Eurovision song contest 2022.
Cornelia Jakobs kom på fjärde plats i finalen av Eurovision song contest 2022. Foto: Jessica Gow/TT

Svenska Cornelia Jakobs och hennes nerviga uppbrottsskildring ”Hold me closer” hade startnummer 20 av 25 i kvällens tävling. När rösterna från de nationella jurygrupperna och tv-publiken räknats stod det klart att hon hamnat på en fjärde plats, med 438 poäng.

– Jag är skitglad, jättenöjd och upprymd över framträdandet. Och jag är så glad för Ukrainas skull, säger Cornelia Jakobs till DN efter sändningen.

– De är så värda det här. Jag har alltid supportat deras låt och framträdande, för att jag tycker att de är grymma. Bara av den anledningen är de värda det här. Sedan är det fantastiskt att vi också supportar dem med tanke på allt det som händer.

Hur nervöst var det att sitta och vänta på slutresultatet?

– Man dör ju lite. Men man är också avtrubbad på något sätt, det känns nästan som ett tv-spel. När man fick en tolva kändes det bara helt overkligt.

Du missade prispallen, känner du något mått av besvikelse?

– Vet du, det kanske kommer, men just nu känner jag bara lättnad, lugn och glädje. Jag tror att saker och ting kommer att landa mer om några dagar, men just nu känns allt fortfarande glittrigt och bubblade. Jag är tacksam för hela upplevelsen och erfarenheten.

Hur kommer du att se tillbaka på den här upplevelsen om några månader?

– Bra fråga. Jag tror att jag kommer att se tillbaka med mycket värme. Det här är det absolut mäktigaste jag varit med om, så vackert och coolt. Jag kommer att se tillbaka på det som startskottet för en ny era.

Och vad blir det för ny era?

– En massa ny musik, en massa gigs. Jag kommer ju att ha en helt ny plattform att släppa musik ifrån nu, och jag har så mycket musik som bara väntar på att bli släppt. Jag ser så mycket fram emot framtiden.

Totalt 25 länder, från Tjeckien till Estland, gjorde upp om musiktävlingens åtråvärda guldplacering under lördagskvällen. 20 av dem hade kvalificerat sig till finalen via veckans semifinaler medan fem – Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och Storbritannien – var direktkvalificerade.

Evenemanget, som i år letts av en programledartrio bestående av den italienska tv-personligheten Alessandro Cattelan, sångerskan Laura Pausini och den brittiska artisten Mika, inleddes av ett Pausini-medley. Fjolårets vinnare, det italienska bandet Måneskin, levererade därtill en av programmets rockigare mellanakter.

SVT:s sändning kommenterades från Stockholm av Eurovisionveteranen Edward af Sillén och Linnea Henriksson. De svenska rösterna presenterades av artisten Dotter.

Under sändningen kom det också fram att man upptäckt flera oegentligheter i juryns röster i tävlingens andra semifinal. Det enligt ett pressmeddelande från Eurovisionarrangören EBU. Sex länders juryröster diskvalificerades därmed. Vilka länder det gällde angavs inte.

Rösterna ersattes av poäng som räknats ut av en algoritm som bygger poängen på andra länder som brukar ha liknande röstningsmönster.

Läs mer:

Hanna Fahl: Kalush Orchestra visar vad popmusik kan symbolisera när den är som starkast

Ukraina efter segern i Eurovision: ”Europa har visat stöd”

Cornelia Jakobs inför Eurovisionfinalen: ”Jag försöker undvika tävlingsaspekten”

Så har Ukraina och Ryssland använt Eurovision som politisk arena

Ämnen i artikeln

Musik
Italien

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt