Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-04 00:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/clara-sola-sinnligt-om-en-sarling-som-gor-sexuell-revolt/

FILM | RECENSION

”Clara Sola” – sinnligt om en särling som gör sexuell revolt

Dansaren Wendy Chinchilla Araya gör titelrollen i ”Clara Sola”.
Dansaren Wendy Chinchilla Araya gör titelrollen i ”Clara Sola”. Foto: Folkets Bio

”Clara Sola” rör sig från en lågmäld kvinnostudie till ett erotiskt laddat triangeldrama. Wanda Bendjelloul imponeras av Nathalie Álvarez Meséns lika sinnliga som skickliga långfilmsdebut.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Clara Sola har förmågan att se varje levande varelses innersta väsen. Nere i byn är hon känd som helare och om en kattunge kryper upp i hennes famn vet hon intuitivt vad den heter. Själv har hon, vid sidan om sitt dopnamn, tagit sig namnet Sola. För det är just så hon känner sig – ensam bland människorna. Detta trots att hon bor tillsammans med sin mor Fresia och systerdottern Maria.

Störst samhörighet känner hon dock med djuren. I jordhögen på nattduksbordet bor den skimrande skalbaggen Ofir och utanför huset står hennes bästa vän, en sagolik vit märr vid namn Yuca. Men det är något i luften, en förändring som manifesterar sig genom skälvningar i marken. Claras kropp är på väg att vakna ur sin slummer, handen letar sig allt oftare in i skötet. Har kanske den unge Santiago, han som dagligen kommer och låter turister rida på Yuca, något med saken att göra? Moderns desperata försök att stoppa det ogenerade onanerandet, hon doppar Claras fingrar i hackad chili, har hursomhelst ingen verkan. En eruption är oundvikligen på gång.

Debutanten Nathalie Álvarez Meséns ”Clara sola” (uttagen till årets Cannes-festival) är en sinnlig betraktelse över ett sällsamt människoöde. Sophie Winqvists taktila foto utgör i sig ett berättarplan när det intar Claras makroperspektiv på omgivningen. Det gröna bladverket runt det lilla huset i Costa Ricas djungel slukar nästan bilderna med sin enorma frodighet på dagen medan eldflugorna lyser upp dem om natten.

Bild 1 av 2 ”Clara Sola”
Foto: Folkets Bio
Bild 2 av 2
Foto: Folkets Bio

Clara är en 40-årig särling vars begränsningar gett henne en unik förmåga att befinna sig i nuet och fallenhet för magiskt tänkande. Enligt ryktet skall till exempel Clara både mött Jungfru Maria och ha botat cancer. Filmens övergripande tema är just dragkampen mellan dessa ytterligheter; intellekt och intuition, folkliga traditioner och konservativa kristna värderingar. Ibland löper frågeställningarna parallellt med varandra bara för att i nästa sekund kollidera.

Men framför allt ligger dramats sprängkraft i Claras fysiska omvandling, intuitivt gestaltad av dansaren Wendy Chinchilla Araya. På ett fascinerande sätt skiftar hennes ansikte mellan att te sig oskuldsfullt och uråldrigt. Claras fångenskap i sin egen kropp förstärks av moderns ständiga kontroll av hur hon klär och rör sig. Med hänvisning till Guds plan vägrar hon till och med att behandla sin plågade dotters sneda rygg.

Filmen må börja stillsamt men i takt med att Claras rebelliska själ kommer i fas med sin sexuella revolution tar den fart. Tempoväxlingen, från lågmäld kvinnostudie till erotiskt triangeldrama är skickligt orkestrerad och når sin kulmen i ett ödesdigert quinceañera -firande som för tankarna till Brian de Palmas ”Carrie” (1976). För lika ensamma som dessa kvinnor känner sig i världen, lika förtvivlad och storslagen är kraften i deras uppvaknande.

Se mer. Tre andra filmer med kvinnliga ensamvargar: ”Vagabond” (1985), ”Amelie från Montmartre” (2001), ”Nomadland” (2021).

Läs intervju med debutregissören Nathalie Álvarez Mesén

Läs fler film- och tv-recensioner i DN

Ämnen i artikeln

Film

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt