Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-12 23:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/danscheferna-man-kan-inte-generalisera-sa-om-var-bransch/

MUSIK

Danscheferna: ”Man kan inte generalisera så om vår bransch”

Foto: Natacha Pisarenko

Dansare på Kungliga Baletten vittnar om arbetsmiljöproblem och allvarliga missförhållanden. Ansvarig vd Birgitta Svendén säger att en del av problemet har med dansvärldens gamla hierarkiska ordning att göra. DN pratade med fyra svenska danschefer om vad branschen måste ta itu med.

DN kunde under måndagen avslöja hur en kränkande nakenbild skakat Operans danskompani Kungliga Baletten. Flera dansare vittnar om brister i arbetsmiljön och rädsla för repressalier. Operans vd Birgitta Svendén sa till DN att det finns en ”väldigt gammaldags och hierarkisk ordning i dansbranschen” som måste brytas.

Katrín Hall är konstnärlig chef för Göteborgsoperans danskompani. Hon delar inte Birgitta Svendéns bild av att det finns strukturella problem i dansbranschen.

– Jag tycker faktiskt inte att man kan generalisera så om vår bransch.

Katrín Hall
Katrín Hall Foto: Tilo Stengel/Göteborgsoperan

Hur ser det ut på er arbetsplats?

– Vi har lyckats skapa en mycket stödjande och generös atmosfär inom vårt kompani som jag är stolt och tacksam för varje dag. Det är en fantastisk grupp.

Vad kan göras generellt för att skapa ett bättre arbetsklimat i branschen?

– Det handlar om att arbeta tillsammans, att bygga ett team som bygger på ömsesidigt förtroende, respekt, transparens och kommunikation. Det tror jag är nyckeln. Om det finns en ömsesidig förståelse för visionen och målet så är det mycket lättare att röra sig framåt som grupp.

Cullbergs konstnärliga ledare, Gabriel Smeets, konstaterar att det finns strukturella problem inom dansvärlden.

– Liksom i resten av samhället. De flesta av dessa problem är relaterade till balettens traditioner och organisationsstruktur. Sedan många år tillbaka dominerar denna teknik inte längre Cullbergs praktik. För att göra det ännu tydligare släppte vi baletten ur vårt namn 2019.

Gabriel Smeets
Gabriel Smeets Foto: Cullberg

Hur säkerställer ni miljön på arbetsplatsen?

– Vi tillhör Riksteatern och följer samma policyer och riktlinjer som dem kring arbetsmiljöfrågor. En dansare hos oss har funktionen skyddsombud och två dansare är fackliga representanter, vilka ledningen har en pågående och nära dialog med. Dansarna har också en egen utvecklingsprocess med en extern coach. Vi uppmuntrar DN att också intervjua Cullbergs dansare för att få deras syn också.

Birgit Berndt är danschef på Norrlandsoperan, som inte har en egen dansensemble utan arbetar med gästande kompanier och residens.

– Norrlandsoperan samarbetar med kompanier och koreografer från det fria dansfältet och dessa jobbar mycket mer i kollektiva processer. Dock är produktioner ändå toppstyrda med en koreograf eller konstnärlig ledare i spetsen. Det är en hierarkisk ordning, men jag upplever den inte som lika stark som i klassiska balettkompanier.

Birgit Berndt
Birgit Berndt Foto: Isabelle Forsberg

Kan anställda och dansare hos er lyfta missförhållanden om de uppstår?

– Det tror jag absolut att de kan göra. Sedan har vi väldigt sällan arbetsgivaransvar, utan det har kompanierna som vi anlitar. Vi ser det ändå som vår uppgift att skapa en bra miljö och uppmuntra till en öppen dialog, säger Birgit Berndt.

Hon menar att man måste skapa kommunikationsvägar som gör det lätt för folk att berätta om missförhållanden, med flera olika kontaktpersoner som är tillgängliga för samtal.

– Speciellt vid större produktioner är det viktigt att undvika stela strukturer och det måste finnas flera olika vägar för kommunikation.

Mira Helenius Martinsson är vd och konstnärlig ledare på Skånes Dansteater och ser positivt på att arbetsmiljöfrågor nu lyfts upp.

– Cheferna ensamma, och även ihop med medarbetare, måste fortsätta utbilda sig kontinuerligt.

Mira Helenius Martinsson
Mira Helenius Martinsson Foto: David Thibel

Finns det strukturella problem inom dansvärlden?

– Jag har bekanta som under sin uppväxt har upplevt destruktivt ledarskap till exempel på balettutbildningar, men jag skulle inte vilja generalisera så häftigt. Jag har samtidigt mött dansare och koreografer som representerar den samtida dansen och som har visat intresse för att förändra strukturer, skapa en trygg arbetsmiljö och bidra generöst till den kreativa processen.

Hur ser det ut på er arbetsplats?

– Alla medarbetare på Skånes Dansteater uppmuntras att lyfta missförhållanden. Att känna sig trygg är en grundförutsättning för utveckling tror jag.

Vad kan göras generellt för att skapa ett bättre arbetsklimat i dansvärlden?

– Vi behöver fortsätta prata om arbetsmiljö. Cheferna behöver lyssna till medarbetare och vi alla behöver bli bättre i ledarskapsfrågor rent allmänt.

Läs mer:

Kränkande nakenbild skakar Kungliga Baletten

Efter DN:s granskning – kulturministern kallar Operans styrelseordförande till möte

Sofia Nyblom: Objektifiering och tystnadskultur hör inte hemma på skattefinansierade Operan

Ämnen i artikeln

Musik
Scen

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt