Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 18:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/datorspelscentret-space-invigs/

KULTUR

Datorspelscentret Space invigs

Vd Åsa Caap trycker på knappen som ska symbolisera invigningen av Space.
Vd Åsa Caap trycker på knappen som ska symbolisera invigningen av Space. Foto: Knut Capra Pedersen

I helgen öppnar gejming- och kulturcentret Space vid Sergels torg i Stockholm. Förhoppningen är att det ska bli en samlingsplats för digital kultur i olika former.

– Vårt mål är att alla besökare ska kunna utvecklas och inspireras, fördjupa sina digitala kunskaper och känna gemenskap, säger Åsa Caap, vd för Space.

Gejmingcentret Space blir med sina sju våningar och över 400 gejmingstationer världens största. Fokuset ligger på datorspel men centret ska också innehålla andra former av digital kultur.

Space satsar också på utbildning: Space academy försöker råda bot på bristen på utbildad personal inom den digitala sektorn i Sverige. Man ska hålla sexdagars kurser, så kallade bootcamps, och föreläsningar inom olika techrelaterade områden.

Centret är anpassat både för barn och vuxna. Det finns ett barområde för spelare över 20 år och en kafeteria för spelare i alla åldrar där man kan beställa mat och dryck som man kan äta i kafeterian, men också ta med sig till sin gejmingstation.

Space innehåller över 400 gejmingstationer.
Space innehåller över 400 gejmingstationer. Foto: Space

– Vi vill jobba med att in få gejmingkulturen i finrummen säger Carl Markerud, som är gaming center och space club manager.

Idén till projektet kom när Per Sundin, då vd för Pophouse Entertainment, som ligger bakom Space, diskuterade en projektidé med Mats Hederos, chef på AMF Fastigheter, företaget som äger fastigheterna som i dag huserar Space. Mats Hederos ville skapa en plats för kreativa möten inom främst musik, något som visade sig vara svårt att genomföra. Det var Per Sundins son som till slut fick in dem på andra tankar.

Space lokaler innehåller också en arena för liveevenemang.
Space lokaler innehåller också en arena för liveevenemang. Foto: Knut Capra Pedersen

– När min son började hålla på med e-sport och senare blev professionell e-sportspelare förstod jag att det var det vi skulle fokusera på, säger Per Sundin.

Vad vill man uppnå med det här projektet?

– Vi behöver en fysisk mötesplats för den nya digitala kulturen. Det har vi verkligen märkt, inte minst nu under corona, vikten av att ses fysiskt. Vi ser att barn och vuxna som ägnar sig åt gejming och digital kultur gärna vill ses fysiskt. På så sätt hoppas vi också förebygga psykisk ohälsa bland unga, säger Åsa Caap, som är vd för Space.

Kommer Space vara en plats för alla?

– Vi jobbar med mångfald på Space. Det är mest killar som håller på med gejming. Därför samarbetar vi med den ideella föreningen Female Legends för att nå tjejerna också. Vi har också särskilda regler för vilka beteenden och vilket språkbruk som är okej och inte. Vi vill skapa en miljö där alla känner sig välkomna, inte bara killar utan även tjejer och ickebinära.

Ämnen i artikeln

Sergels torg
E-sport

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt