Created with Sketch. Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-09 10:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/de-kan-vinna-kvallens-augustpris/

KULTUR

Augustvinnaren: Nu vill jag dansa till Loreens ”Euphoria” – jag har verkligen längtat efter det

89 min. Augustgalan anordnas ikväll för 33:e gången sedan priset instiftades – följ den direkt här.

”Eufori” av Elin Cullhed belönas med Augustpriset för årets skönlitterära bok. Nils Håkansons ”Dolda gudar” vann fackkategorin och spänningsromanen ”Nattkorpen” av Johan Rundberg blev årets barn- och ungdomsbok.

– Jag är överväldigad och otroligt glad över att det här bar hela vägen fram, säger Elin Cullhed till DN.

Efter att i fjol ha anordnats som ett coronasäkert evenemang var Augustgalan på måndagen tillbaka i full galaskrud. 18 titlar, av sammanlagt fjorton kvinnor och nio män, var nominerade när priset delades ut för 33:e gången.

Elin Cullhed tilldelades priset för årets skönlitterära bok för sin roman ”Eufori” – en litterär fantasi om den amerikanska författaren Sylvia Plaths sista år i livet.

– Jag försöker landa på fötterna, jag är överväldigad och otroligt glad över att det här bar hela vägen fram, säger en omtumlad pristagare efter galans slut.

Hon beskriver arbetet med boken som ganska ensamt.

– Så är det ju, i sitt skrivande är man ensam, fortsätter hon. Man vadar runt som i lera, slirar och prövar sig fram. Jag sade inte heller till en själ, utöver min närmaste familj, vad jag skrev på.

Varför inte?

– Jag behövde hålla det rummet för mig själv, och lovade mig själv att inte jinxa något genom att prata om texten. Jag har någon slags rädsla för att exponera mig, det känner säkert många skrivande människor igen sig i. Men det är något som jag jobbar med att förskjuta.

När ”Eufori” väl gavs ut, av förlaget Wahlström & Widstrand i mars i år, fick Elin Cullhed snabbt vänja sig vid att hemligheten var avslöjad. I dag är boken såld till 17 länder.

Elin Cullhed har skrivit årets skönlitterära bok.
Elin Cullhed har skrivit årets skönlitterära bok. Foto: Roger Turesson

Vilken var den största utmaningen med att skriva den?

– Att våga ge sig i kast med det mörker som Sylvia Plaths berättelse är. Det var inte helt lätt. Det var också en utmaning att skriva det här i småbarnslivet, min yngsta var nio månader när jag började. Det var verkligen att amma, skriva, amma, skriva.

Varför valde du att ändå gå in i det?

– Det var många saker som samverkade. Historien kullkastade så mycket av det jag tidigare hade förstått om Sylvia Plath. Jag förstod att texter hon hade skrivit under de här åren hade pulveriserats eller tappats bort, det blev helt enkelt en historia att hämta tillbaka. Det var en ren njutning att skriva, men också ett otroligt arbete, som jag behövde återhämta mig från efteråt.

Hur ska du fira nu?

– Jag vill dansa till Loreens ”Euphoria”! Jag har verkligen längtat efter det.

Bland de övriga nominerade i kategorin fanns ”Europa” av Maxim Grigoriev, ”Singulariteten” av Balsam Karam och Mats Jonssons ”När vi var samer”, som stack ut som den första serieromanen någonsin att nomineras i den skönlitterära klassen.

Bland de nominerade fackböckerna fanns Carl Henrik Carlssons ”Judarnas historia i Sverige”, Anneli Rogemans ”Mönstersamhället” och dessutom böcker av tre DN-medarbetare: Sara Martinsson, vars debut ”Knäböj” behandlar kvinnor och tyngdlyftning, Anders Cullhed, som skrivit om Dante, och 2018 års pristagare Magnus Västerbro, som skrivit om Karl XII:s tid.

Priset gick dock till ”Dolda gudar. En bok om allt som inte går förlorat i en översättning” av Nils Håkanson. Boken beskrivs som en ”svindlande tur” genom böcker och författare som genom åren översatts till svenska – från Jane Austen och Harlequin till Marx och Bibeln.

– Jag var inte alls förberedd på den uppmärksamhet som boken fått, säger Nils Håkanson.

Nils Håkanson har skrivit årets fackbok.
Nils Håkanson har skrivit årets fackbok. Foto: Roger Turesson

Han har länge forskat på svensk översättningshistoria, och skrev boken för att han såg att det fanns delar, eller en helhetsbild, som saknades.

– Det finns ju en massa svensk konst- eller litteraturhistoria, men den här för kulturen helt centrala konstformen fanns det inget verk om, säger han.

Det här är ditt specialintresse. Lärde du dig ändå något nytt genom att skriva boken?

– Ja, jättemycket. Som att översättning har varit så otroligt många olika saker genom historien. I min bok finns också ganska många nerdykningar i enskilda livsöden, som lyser upp de olika historiska skiftena, och det var väldigt spännande att få ta del av.

Nils Håkanson, Johan Rundberg och Elin Cullhed.
Nils Håkanson, Johan Rundberg och Elin Cullhed. Foto: Pontus Lundahl/TT

Årets svenska barn- och ungdomsbok blev Johan Rundbergs historiska spänningsroman ”Nattkorpen”, som utspelar sig i ett slaskigt Stockholm på 1880-talet.

Varför en historisk roman?

– Historien var egentligen samtida, men jag kunde inte riktigt få in den i dagens samhälle på ett trovärdigt sätt, säger Johan Rundberg. När jag i stället fick idén att den skulle utspela sig på 1880-talet var det massor av saker som föll på plats. Den fick en annan, äventyrligare inramning som verkligen passade berättelsen.

Boken, som är den första delen i en serie, har tagits emot ”över förväntan” av de unga läsarna, fortsätter Johan Rundberg.

– Det här är mina första historiska romaner, och jag var först tveksam till om barn läser historiskt över huvud taget, eller om det skulle kännas mossigt. Men där har jag blivit fullständigt överbevisad.

Marianne von Baumgarten-Lindberg prisas på Augustscenen.
Marianne von Baumgarten-Lindberg prisas på Augustscenen. Foto: Roger Turesson

Under kvällen uppmärksammades också årets pristagare av Svenska Förläggareföreningens hederspris, journalisten och barnboksklubbgrundaren Marianne von Baumgarten-Lindberg. Enligt motiveringen får hon priset för sitt ”entusiasmerande arbete med och för barnlitteratur och läsande”.

På galan delades dessutom Lilla Augustpriset ut och vann gjorde Mirja Flodin från Nästansjö med novellen ”Min ursäkt”, där ett barndomsgäng möts och ställs inför olika vägval.

– Det här är jättekul, säger Mirja Flodin. Jag skriver ju för att bearbeta mina egna känslor och tankar, men jag vill också få andra att förstå det jag funderat på.

Läs mer:

Jonas Thente: Med ”Eufori” får man två författare till priset av en

Lotta Olsson: ”Nattkorpen” är ett både oväntat och spännande val

Jan Eklund: Det var tuff konkurrens, men rätt bok vann

Ämnen i artikeln

Augustpriset

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt