Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-23 00:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/det-ar-galet-absurt-lite-smaklost-och-valdigt-roligt/

SCEN | RECENSION

Det är galet, absurt, lite smaklöst – och väldigt roligt

Simon Gärdenfors och Anton Magnusson.
Simon Gärdenfors och Anton Magnusson.

Efter hot och hat och polisanmälan på grund av en smaklös skojlåt försvann Simon Gärdenfors och Anton Magnusson från ståuppscenerna. Tre år senare är de tillbaka med en föreställning som Niklas Wahllöf inte blir upprörd över.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Under några sommarveckor 2018 stod Anton Magnusson och Simon Gärdenfors i centrum för den svenska blajdebatten. Ojojoj, där går det hett till.

De hade under den förres artistnamn Mr Cool tre år tidigare släppt en smaklös skojlåt som nu plötsligt fick företrädare för missuppfattningen att allt i tillvaron ska vara kliniskt rent, att börja vredesstäda. Snart åtföljda av den andra missuppfattningen, att alla har rätt att skita ner precis hur de vill.

Komikerna och poddarna hatades svårt på powerkonton på Instagram och efter hot avbokades de från ståuppscener. Och de älskades av publiken och mecenatpengarna regnade in. Och så polisanmäldes de. En brottsrubricering, hur ofattbart otidsenlig den än kan låta, ska ha varit den här showens titel.

Med en pandemifördröjning på halvtannat år ska detta nu kommenteras på scenen, i form av var sin klassisk ståupptimme på turné genom riket. Inför en nästan full Scalateaterns salong resonerar Simon Gärdenfors med sitt typiska stenansikte kring hur mycket hårdare det varit om de döpt showen till en annan, lika ofattbar, av brottsrubriceringarna – ”Grov stämpling till våldtäkt av barn” – och vad i så fall det lägre hacket på skalan är: ringa stämpling? De båda gör helt rätt i att inte koncentrera sina framträdanden på dumheterna 2018, men de tangerar ämnet hela tiden.

Anton Magnusson å sin sida skojar om dubbla måttstockar hos en av de drivande i drevet, att gärna arbeta med nära relationsmisshandlare si men hata trams så. Magnusson har ett öppnare, mer frejdigt uttryck. Hans entré är en underbar pastisch på ett visst rockbands avskedskonserter, att med armarna upprepade gånger mana publiken till jättejubel, för att varje gång vifta bort det och skaka på huvudet: ”äsch, ni är inte kloka”.

Han har också längre bågar i sina berättelser, givetvis balanserande på smaklöshetens gräns. Den om en möjlig fortsättning, och fortsättning, och fortsättning, på livet för den man som med dödlig utgång glömde sitt barn i bilen, blir helt galen, absurd, hemsk – och hemskt rolig.

Simon Gärdenfors är lika hemsk, men är mer klassisk ståuppskämtare och med fler inslag av ödmjukhet – som när han skapar en variant av rapaliaset LL Cool J (Ladies Love Cool James) och det blir cirka 20 initialer som bildar bara en på nåder accepterad Simon.

Bådas irriterande förmåga att skratta – oftast fniss, någon gång asgarv – åt sina egna skämt är målande; det mesta är fnissigt kul, med något asgarv här och där. Verkligen inget att bli upprörd över.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Niklas Wahllöf

Ämnen i artikeln

Scen

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt