Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-20 23:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/dn-kultur-valjer-fem-favoriter-vecka-37/

Kultur

DN Kultur väljer fem favoriter vecka 37

En av veckans favoriter: Michael Stuhlbarg och Elisabeth Moss i filmen ”Shirley”.
En av veckans favoriter: Michael Stuhlbarg och Elisabeth Moss i filmen ”Shirley”. Foto: Thatcher Keats/AP

Vad är bäst just nu? DN:s Helena Lindblad, Mats Odéen, Birgitta Rubin, Maria Schottenius och Björn Wiman väljer fem aktuella verk som är värda din tid.

DN Text
Skoningslös gudfader: Rupert Murdoch, mediemogul.
Skoningslös gudfader: Rupert Murdoch, mediemogul. Foto: Evan Agostini/AP

1. Tv-serie

”Murdoch den dolde makthavaren”

SVT Play

Här avslöjas skoningslöst hur de politiska ledarna i USA och Storbritannien är marionetter i händerna på världens gudfader, mediemogulen Rupert Murdoch, som har detaljstyrt storpolitiken genom sina tidningar och tv-kanaler. Han såg via tabloiden the Sun till att Tony Blair blev vald och fick honom genom dagliga samtal att tillsammans med Bush starta kriget i Irak. När han ville att Donald Trump skulle bli president fick han tv-kanalen Fox News att göra jobbet. För att få till Brexit ordnade han det genom att regissera politikerna och pumpa propaganda via sina medier. Sensationellt bildmaterial. Komplettera med HBO-serien ”Succession”.

Maria Schottenius

Ett rum för sorg: Stillbild ur Nadine Byrnes videoinstallation ”Sorgearbete”.
Ett rum för sorg: Stillbild ur Nadine Byrnes videoinstallation ”Sorgearbete”. Foto: Nadine Byrne

2. Utställning

”Sorgearbete”

Bonniers konsthall, Stockholm

Temasatsningen ”Sorgearbete” på Bonniers konsthall har öppnat när den behövs som mest, när ovanligt många sörjer nära och käras bortgång, i spåren av coronapandemin. De deltagande konstnärerna har alla förlorat en älskad familjemedlem, gestaltat hur sorgen känns fysiskt och psykiskt, och upplevt tröst i detta arbete. Resultatet är stor konst av såväl äldre konstnärer som Lena Cronqvist och Berit Lindfeldt, som det unga stjärnskottet Nadine Byrne. Konsthallen har goda möjligheter att nå sitt mål; att skapa ett rum där besökarna tillsammans kan tala om sorg. Plötsligt fick jag själv kontakt med undertryckta känslor och bortträngda minnesbilder.

Birgitta Rubin

Rena rama trolleriet: Malin Broman x 3.
Rena rama trolleriet: Malin Broman x 3. Foto: Sveriges Radio

3. Musik

Malin Broman x 8 spelar Mendelssohn

Berwaldhallen.se/play

När det inte är möjligt att gå konsert får man söka digital tröst. Strömmad musik kan inte på något sätt mäta sig med en liveupplevelse, men ibland kan faktiskt tekniken erbjuda unika möjligheter. Som när Malin Broman, konsertmästare för Sveriges Radios symfoniorkester, på ett kreativt sätt klonar sig själv till åtta musiker och framför Mendelssohns oktett för stråkar alldeles ensam. Det känns som rena rama trolleriet när den smått genialiska violinisten samtidigt spelar alla stämmor av violin, viola och cello (som hon nyss sägs ha lärt sig spela!). Se på Berwaldhallen play eller sök på ”Malin Broman” på Youtube, luta dig tillbaka – och fascineras.

Mats Odéen

Svindlande om världen: Författaren Robert Macfarlane.
Svindlande om världen: Författaren Robert Macfarlane. Foto: Alex Turner

4. Fackbok

Robert Macfarlane: ”Underland”

Albert Bonniers förlag

Robert Macfarlanes nya bok ”Underland” är något så egendomligt som en svindlande resa om världen under våra fötter. Beväpnad med hela sin stilistiska och intellektuella arsenal ger sig den äventyrlige Cambridgeprofessorn ner på en expedition genom den djupa tiden, till de platser där vi människor har placerat både det vi fruktar och vill bli av med – och det som vi älskar och vill bevara. Man stiger upp från denna både kusliga och vackra resa med en känsla av melankoli men kanske ännu mer av förpliktelse och förundran. Robert Macfarlane gör världen levande igen. ”Underland” är – om uttrycket tillåts – en helt underbar bok.

Björn Wiman

Murrigt och smågalet: Elisabeth Moss i ”Shirley”.
Murrigt och smågalet: Elisabeth Moss i ”Shirley”. Foto: Nonstop Entertainment

5. Film

”Shirley”

Skräckförfattaren Shirley Jackson (1916–1965), mest känd för ”The haunting of Hill House”, står i fokus för en udda och okonventionell filmatisering som fokuserar på hennes äktenskap med litteraturkritikern Stanley Hyman. En drömsk, murrig och smågalen berättelse – relativt frikopplad från verkligheten – som kretsar kring kärlek, otrohet och kreativitet. Elisabeth Moss och Michael Stuhlbarg spelar övertygande duon som cyniskt involverar ett yngre par (Odessa Young, Logan Lerman) som spelpjäser i deras äktenskapsdrama. En fantasieggande film som lockar till Jackson-läsning, inte minst hennes genialiska sista bok ”We have always lived in the castle”. Läs DN:s recension här.

Helena Lindblad

Läs om några av DN Kulturs tidigare favoriter

Ämnen i artikeln

Tv-serier

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt