Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 19:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/dns-johan-hilton-tipsar-tio-scenhandelser-att-se-fram-emot-i-host/

Scen

DN:s Johan Hilton tipsar: Tio scenhändelser att se fram emot i höst

Foto: Johan Sundell, Sören Vilks, Anders Hansson

Pandemin har drabbat scenkonsten på ett förödande sätt. Risken finns att flera av de föreställningar som förhoppningsfulla arrangörer aviserat inte går att genomföra. DN:s Johan Hilton håller ändå tummarna för att Don Quijote, Kulla-Gulla och ett otäckt tvillingpar får möta sin publik.

Det finns alltid en riskfaktor inbyggd i all scenkonst. Tänk om man inte når dit man vill och måste avblåsa hela projektet före premiär? Teaterhistorien kryllar av föreställningar som bara nästan blev av: Bo Widerbergs ”Lång dags färd mot natt” på Dramaten, Thorsten Flincks ”Sotarpojken” på Stockholms stadsteater, ”Jösses döttrar” på Göteborgs stadsteater.

Men aldrig har denna fara varit mer överhängande än i år, detta pandemins annus horribilis, där i stort sett allt som är roligt i livet har blåsts av. Hösten har redan drabbats av sitt första teateroffer, nyligen meddelades att Dramaten ställer in sin storsatsning ”Röde Orm”, i regi av Alexander Mørk-Eidem, i väntan på bättre tider. När och ens om de någonsin infaller igen vete fåglarna.

Därför skulle jag inte sätta pengar på att den repertoar som landets många scener förhoppningsfullt tillkännagivit inför hösten kommer att se likadan ut ens om en vecka. Restriktioner, social distans och allmän försiktighet drabbar scenkonsten på ett helt unikt sätt. Inte bara när det gäller den hett omdebatterade 50-gränsen som nu ser ut att mildras något för så kallade ”sittande evenemang”, det vill säga kulturupplevelser. Utan också rent konstnärligt.

För hur spelar man, säg, ”Romeo och Julia” när det unga kärleksparet inte får komma närmare varandra än det av Folkhälsomyndigheten anbefallna avståndet på en meter? Vågar sig den gamla amman, ofta gestaltad av skådespelare i typisk riskgruppsålder, ens ut på scen med tanke på smittorisken? Och salivduscharna, hur skyddar man sig mot dem? Alla som suttit längst fram på en teaterföreställning vet ju att man ofta förbannar det faktum att man inte tog med sig ett paraply när någon av teaterns alfahannar river av en monolog.

Följaktligen en brasklapp: kanske blir de föreställningar jag hett emotser och tipsar om nedan inte av, allt hänger än så länge i luften. Men hur var det Fröding skrev och som lika gärna skulle kunna gälla scenhösten 2020: Som dröm var den vacker att få?

Erik Holmström.
Erik Holmström. Foto: Anders Hansson

”Don Quijote” efter Cervantes. Folkteatern, Göteborg, premiär 4 september

Folkteatern bjuder på inte bara en, utan åtta, premiärer när riddaren av den sorgliga skepnaden förvandlas till följetong. Av förhandsrapporterna att döma utsätts Cervantes burleska roman här för en sorts expressbehandling där ensemblen börjar repa högst tre dagar inför premiären och rör sig i en hel rad olika genrer, från film till hörspel och paneldebatt. Det hade funnits anledning att vara orolig för slutresultatet, om det inte vore för att snillet Erik Holmström, från bland annat Malmö Dockteater, håller i taktpinnen.

Arina Katchinskaia.
Arina Katchinskaia. Foto: Johan Sundell.

”Halva månen” av Roland Schimmelpfennig. Malmö stadsteater, premiär 25 september

Den tyska dramatikern Roland Schimmelpfennigs regidebut på svensk mark skulle egentligen haft premiär redan i våras, men fick – i likhet med alla andra föreställningar – skjutas upp. Schimmelpfennig, som varit något av hela Europas teatergunstling det senaste decenniet, har skrivit ”Halva månen”, en kärlekshistoria mellan en poet och en expedit, direkt för Malmö stadsteater. Oddsen för grepp som talade scenanvisningar och magiskt realistiska inslag är hyfsat låga.

Foto: Kungliga Operan

”Shift | Cacti” Koreografi Alexander Ekman. Kungliga Operan, premiär 26 september

Koreografen Alexander Ekman anlitades av Operan i maj för att på kort tid skapa ett coronaanpassat verk för Kungliga baletten. Det har fått namnet ”Shift” och ska, enligt upphovsmannen själv, vara ett ”processarbetat verk i ständig rörelse”. Spännande är bara förnamnet, men det finns ett efternamn också: för första gången framförs samtidigt Ekmans ”Cacti” på en svensk scen, i visst omarbetat skick. Och med fler dansare än förut – vad det får för inverkan på publikantalet är än så länge en öppen fråga.

Robin Keller, Rita Lemivaara, Bashkim Neziraj och Nina Rashid.
Robin Keller, Rita Lemivaara, Bashkim Neziraj och Nina Rashid. Foto: Micke Sandström

”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” av Johannes Anyuru. Unga Klara, premiär 15 oktober

Jättesatsningen ”Det stora teaterkalaset” får ursäkta, den verkligt stora begivenheten på det nyrenoverade Kulturhuset Stadsteatern i höst är Farnaz Arbabis iscensättning av Johannes Anyurus Augustbelönade roman från 2017. Denna poetiska dystopi om en europeisk framtid där fascismen slagit rot och där befolkningen delats upp i önskvärda och icke-önskvärda i koncentrationslägerliknande ghetton är som gjord för Unga Klaras på en gång lekfulla och uppfordrande scenspråk. Arbabi står även för dramatiseringen.

Christopher Marlowe.
Christopher Marlowe. Foto: 00345

”Allt för truppen” av Josefin Ankarberg efter Christopher Marlowe. Moment, premiär 21 oktober

Medan Unga Klara gruvar sig över framtiden, blickar Moment teater i Gubbängen bakåt. Närmare bestämt till år 1594, då Londons teatrar tvingades stänga på grund av pesten. Utifrån en pjäs av den brittiske renässansdramatikern Christopher Marlowe skapar regissören Josefin Ankarberg en föreställning där utforskandet av den klassiska tragedins dragningskraft – publikens törst efter elände och bråd död – kombineras med poddar, pubbar och en alldeles ny tv-genre. På blankvers, som sig bör i elisabetansk miljö.

”Nationen”.
”Nationen”. Foto: Kirsti Abrahamsen

”Nationen” av Eric de Vroedt. Backa teater, premiär 23 oktober

Precis som Folkteatern i samma stad satsar Backa i Göteborg på följetongsteater. ”Nationen” av holländske dramatikern och regissören Eric de Vroedt är uppdelad i sex avsnitt och Backas största initiativ sedan åtminstone det mastodontiska Dostojevskijprojektet 2007. Om populism, extremism och korruption och med en fjortonmannaensemble på scen. Beata Gårdeler, som bland annat låg bakom trefaldigt Guldbaggebelönade ”Flocken” och tv-serien ”Allt jag inte minns”, begår sin debut som regissör för scen.

Virpi Pahkinen.
Virpi Pahkinen. Foto: David Dahlberg

”Black rainbow”. Koreografi Virpi Pahkinen. Dansens hus, premiär 18 november

Trots udda verk har koreografen Virpi Pahkinen blivit nära nog folklig. I ”Black rainbow” – som har urpremiär på Dansens hus i november – reser hon, tillsammans med fem dansare, in i kroppen. Pressmeddelandet utlovar både hisnande möten mellan tåspetsdansande ballerinor och barfotameditationer i luften, hypnotisk musik av Jonas Sjöblom och rituell precision. Därefter väntar – peppar, peppar – en turné i resten av Sverige under vintern. Turnéplanen läggs ut på Dansnäts hemsida när det närmar sig.

Rennie Mirro, Kayode Shekoni, Alma Eliasson Godonou och Binyam Haile.
Rennie Mirro, Kayode Shekoni, Alma Eliasson Godonou och Binyam Haile. Foto: Jakob Eklund & Micke Sandström

”Varsel” av Dominique Morrisseau. Uppsala stadsteater, premiär 20 november

Till följd av pandemin befinner sig världsekonomin för närvarande i svår turbulens. Och som vanligt är det människorna längst ned i klasshierarkin som har mest att förlora. På Uppsala stadsteater tar regissören Josette Bushell Mingo och dramatikern Dominique Morrisseau oss tillbaka till finanskrisens och lågkonjunkturens USA år 2008, där fyra arbetare på en nedläggningshotad bilfabrik i Detroit slåss för sina liv och drömmar. Kayode Shekoni och Rennie Mirro spelar huvudrollerna, Jason ”Timbuktu” Diakité har översatt.

Maja Rung.
Maja Rung. Foto: Matilda Rahm. Illustratör: Lina Schnaufer

”Kulla-Gulla” av Martha Sandwall-Bergström. Kulturhuset Stadsteatern, premiär 4 december

Vi som fått för oss att Kulla-Gulla först och främst är ett under av outhärdlig präktighet får möjligen anledning att ompröva våra fördomar när Kulturhuset Stadsteaterns chef Maria Sid ger sig i kast med Martha Sandwall-Bergströms barnbokshjältinna. Det är första gången som böckerna om den guldlockiga torparflickan dramatiseras för scen, en närmast förvånande uppgift, med tanke på de exakt 75 år som hon varit närvarande i svensk barn- och ungdomslitteratur. I rollen som Kulla-Gulla: Maja Rung.

Foto: Sören Vilks

”Tvillingarna” av Agota Kristof. Dramaten, premiär 10 december

Den ungerska exilförfattaren Agota Kristofs trilogi ”Den stora skrivboken”, ”Beviset” och ”Den tredje lögnen” är en av senare års mest betydande litterära återupptäckter. Första delen i sviten blev teater så sent som i våras, då som monolog på Uppsala stadsteater. I regissören Sofia Jupithers händer förvandlas dock berättelsen om de två små pojkarna som under andra världskriget evakueras på landsbygden hos sin elaka mormor till ensembleföreställning med tolv av Dramatens skådespelare.

Ämnen i artikeln

Scen
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt