Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-30 20:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/dns-kritiker-valjer-fem-favoriter-vecka-42/

Kultur

DN:s kritiker väljer fem favoriter vecka 42

Vy från Giacometti-utställningen på Moderna museet
Vy från Giacometti-utställningen på Moderna museet Foto: Åsa Lundén/Moderna museet

Vad är bäst just nu? DN:s Johan Hilton, Kajsa Haidl, Birgitta Rubin, Malin Ullgren och Nicholas Wennö väljer fem verk som är värda din tid.

Bild 1 av 3 ”Björnstad”
Foto: Niklas Maupoix
Bild 2 av 3 ”Björnstad”
Foto: HBO
Bild 3 av 3 Ulf Stenberg i ”Björnstad”
Foto: HBO

1. Tv-serie.

”Björnstad”

HBO Nordic

Peter Grönlund må stå på förlorarnas sida, men som regissör har han vinnarskalle. Efter ”Tjuvheder” och ”Goliat” lyckas han briljera också i strömningsvärlden. HBO-serien ”Björnstad” efter Fredrik Backmans bästsäljare är som en välbehövlig vitaminkur för den svenska tv-dramatiken. En tät, välspelad och gripande berättelse om machokultur, sexuella övergrepp och socialt tryck i en hockeygalen norrländsk småstad på dekis. Ulf Stenberg är klockren som hemvändande NHL-stjärnan som tvingas ompröva hela sin manliga identitet efter att hans dotter Maya (Miriam Ingrid) våldtagits av lagets problemtyngda stjärna, Kevin (Oliver Dufåker).

Nicholas Wennö

Klara Keller
Klara Keller Foto: Mohabbat Celine

2. Ep.

Klara Keller: ”Hjärtansfröjd”

Gibbon

”Jag är hellre ingen alls än misslyckad”, sjunger 23-åriga Klara Keller om prestationsångest på sin första ep ”Hjärtansfröjd”, där hon ingjuter nytt liv i genren vemodig indiepop. Det är omöjligt att inte bli berörd. Sällan har en svensk debutant känts lika säker och grundad i sitt uttryck. De poetiska texterna, med lika mycket hjärta som smärta, är egenförfattade och för att kunna spela alla instrument själv var hon tvungen att lära sig bas till en av låtarna. Med uppmärksammade artistkompisar som Grant, Esther och Elvira Anderfjärd är det här en konstellation väl värd att hålla ögonen på framöver.

Kajsa Haidl

3. Poesi.

Louise Glück ”Vild iris”

Rámus

Med Nobelprispoeten Louise Glücks senaste samling på svenska, ”Vild iris”, blir trädgården och trädgårdsarbetet nästan helt befriade från präktighetsdjävulen. Dikterna berättar om en plågad gud, vars skapelse ständigt begär mer och ständigt känner sig – och är – lämnad åt sitt öde. Ibland talar en människa som försöker se sin plats bland det växande och det döda, ibland syns människan ur scillornas perspektiv. Det är en fantastiskt vacker samling, som kastar mig mellan förgänglighetens dom och tröst: ”Det enda vi visste var att det inte hör till människans natur att enbart/älska det som ger kärlek tillbaka.”

Malin Ullgren

Thérèse Brunnander.
Thérèse Brunnander. Foto: Per Bolkert

4. Teater.

”Gustav Vasa”,

Strindbergs Intima Teater, t o m 21 oktober

Tre ynka föreställningar och ytterst få platser återstår av Carolina Frändes monologuppsättning av Strindbergs uppföljare till ”Mäster Olof”. Men det som erbjuds på scen är å andra sidan ett överflöd av scenisk energi, förkroppsligad av den mångskiftande och rätt och slätt otroliga Thérèse Brunnander. Som dessutom låter skuggan från sin enväldige konung falla över vår egen auktoritetskramande tid. ”En uppfordrande påminnelse om att Sverige ständigt blir till”, skrev DN:s Jacob Lundström i sin recension. Liksom teaterupplevelsen, frestas man tillägga.

Johan Hilton

Alberto Giacometti, ”La Clairière”, 1950
Alberto Giacometti, ”La Clairière”, 1950 Foto: Coll. Fondation Giacometti, Paris

5. Utställning.

”Giacometti – Ansikte mot ansikte”

Moderna museet

Alberto Giacomettis gåtfullt avsmalnade, avklarnade gestalter är oförglömliga – för många skandinaver förknippade med det vackraste rummet på Louisiana museum. Samma serena upplevelse erbjuds nu av Moderna museet i Stockholm, mångfalt. Här finns ett mäktigt, centralt podium med statuariska figurer i olika storlekar, alla med stark integritet och till synes isolerade. Samtidigt betonas dialogen – ansikte mot ansikte – genom siktlinjer i den öppna utställningsarkitekturen. Här finns också ett urval av Giacomettis säregna, surrealistiska skulpturer och egenartade porträttmålningar – och en rolig monter med hans klotter i marginalen.

Birgitta Rubin

Läs mer:

DN:s kritiker väljer fem favoriter vecka 41

DN:s kritiker väljer fem favoriter vecka 40

DN:s kritiker väljer fem favoriter vecka 39