SCEN | RECENSION

”Dockhumor 2” berör i de förfinade porträtten

Petter Lennstrand och Björn Carlberg tillsammans med några av sina 22 dockor.
Petter Lennstrand och Björn Carlberg tillsammans med några av sina 22 dockor. Foto: Göran Wallgren

Petter Lennstrand och Björn Carlberg har en obegripligt bra teknik och försvinner bakom dockorna, men borde satsa på fler fördjupade porträtt skriver Niklas Wahllöf.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Är det just den här sortens scenhumor som bäst behövs i ännu ett på glänt öppnat pandemifönster? Något som man bara kan släppa ut magen till en stund, skratta sönder munskyddets cellulosavaddering åt – och helt bortse från vad som egentligen är rätt.

Kanske. Petter Lennstrands och Björn Carlbergs dockfavoriter är i alla fall generations-, klass- och smaköverskridande på ett närmast unikt sätt och det är som om en folkets förlösning går igenom Scalateaterns halvt avstängda salong – ur barns och vuxnas strupar, i tweedkostymer och svarta jeans, skrattas det gott redan innan figurerna Allram och Kjell hunnit presentera tågordningen för kvällens show. Trots att just dessa två efter alla år knappast kan kallas roliga längre.

Det är väl just detta som de två så begåvade röst- och marionettakrobaterna Lennstrand och Carlberg haft att tampas med inför denna andra vända med dockhumor på scen. När publikens fascination över att detta alls gick att göra föreställning av i någon mån har lagt sig: att hitta nya dockfigurer och att uppdatera själva innehållet. För har publiken inte sett favoriterna på scen förut så har de gjort det på tv eller nätet.

Förnyelsen både fungerar och inte alls fungerar i kväll.

Det drivs fortsatt hejdlöst med typiska, fruktansvärt mossiga och arroganta Östermalmstyper. Klotty, Renata, Ulf och Margareta är fortsatt med: det är 90 års erfarenhet av svenskt näringsliv och föredraget ”Att leva med business” här, det är en battle om dyraste bröllopsgåvan eller en säljskola om ”knållidge” och ”prådakt” där. Ny bekantskap i det här gänget, får man väl säga, är Birgit Nilsson-karikatyren Gloria Janman som med sin skakande, nästan döda pianist Dicky (”som varit med sedan 1946”) håller en helt värdelös ”mäster cläss i opera”.

Dockorna från andra sidan den sociala skalan börjar nu ta nästan lika mycket plats. Som gamla heltidsrökande och travspelande sjukpensionären Birgitta i Fruängen, den fortsatt ständigt stupfulla ståupparen Gergei och så nya favoriten, countrysångaren Clint Cliffs vars fru ”got run over by a truck”. Säg så här: dockhumorduon är inte rädda för att anklagas för klassförakt.

Det är fortfarande enormt imponerande hur Lennstrand och Carlberg lyckas försvinna bakom sina dockor, hur såväl röster som minspel, hur nu detta är möjligt, tar över hela framträdandet. Tekniken är obegripligt bra. Men innehållet, själva humorn, tenderar att på sina håll bli väl förutsägbart. Det är när man bryter med de generiska porträtten som det kan bli starkt, faktiskt rent drabbande.

Som när Känslan, på vers och i jämförelse ganska länge, får berätta om sin stora olyckliga förälskelse i mataffärens kassörska. Ett fantastiskt både komponerat och framfört nummer. Det vore fint att se fler förlängda, förfinade porträtt som detta. Dockspelarbegåvningarna behöver ju inte längre fylla på med fler fint skulpterade och spelade figurer – jag räknade till 22 stycken som hastade in och ut på scenen – utan låta färre få tid att etablera sig i våra bröst. Och kanske ge de äldsta pension. Det är både de och vi värda.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Niklas Wahllöf.

Ämnen i artikeln

Scen