Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-29 17:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/don-quijote-into-the-fiction-ett-nervigt-och-smatt-fantastiskt-scenexperiment/

Scenrecensioner

”Don Quijote: into the fiction” ett nervigt och smått fantastiskt scenexperiment

Bild 1 av 2 Ur ”Don Quijote” på Folkteatern i Göteborg.
Foto: Lina Ikse
Bild 2 av 2 Ur ”Don Quijote” på Folkteatern i Göteborg.
Foto: Lina Ikse

Första delen i Erik Högströms mastodontprojekt kring Cervantes fiktionsskadade riddare är en riktig lyckträff. Isa Andersson imponeras ett nyskapande scenexperiment som rör sig med genial lätthet mellan medier och spelstilar.

Den som upplever att gränsen mellan verklighet och fiktion glidit ihop efter månader av social distansering och karantänskådande i den egna naveln, blir inte hjälpt av Folkteaterns höstpremiär. Möjligen stärkt. Förutom det osannolika i Erik Holmströms mastodontprojekt att sätta upp Cervantes ”Don Quijote” som följetong (med en ny premiär varje vecka) är verklighet och fiktion, tillika det egna jaget och rollerna vi spelar, här i total – och befriande – upplösning.

Första delen heter ”Into the fiction” och är inspirerad av Don Quijote själv, den riddarförläste romankaraktären, som omsätter sitt riddaräventyr i verkligheten (fast i romanen). Efter en timme i Holmströms nerviga, smått fantastiska scenexperiment genom teaterns, filmens och verklighetens premisser, är vi nog alla små desillusionerade Don Quijotes, guppande mellan olika betydelselager. Observera, det är roligare än det låter.

Publiken sitter vid egna bord med snittblomma och desinficerande servett. Holmström redogör först för villkoren, med pandemin som demonisk andreregissör. Premiärnerverna är påtagliga och införlivas i storyn – på scenen ska en krisande ensemble, nästan som i verkligheten, sätta upp Don Quijote på två veckor. Allt filmas och streamas. Vi agerar publik och studiopublik, skrattar på given signal och spontant, följer inspelningen och det laggande filmresultatet.

”Don Quijote: into the fiction” på Folkteatern i Göteborg.
”Don Quijote: into the fiction” på Folkteatern i Göteborg. Foto: Lina Ikse

Som ett extra fiktivt lager har Cassavetes sjuttiotalsfilm ”Premiärkvällen” integrerats i handlingen och scenografen Maja Kalls estetik. Lena B Nilsson spelar en Gena Rowlands-lik, krisande stjärnaktris, som tappat bort sig själv bakom solglasögonen. Pelle Grytts beigeklädde teaterchef, försöker konstruera henne som ett led i en försäljningsstrategi, medan skådespelarna Andrea Edwards och Jonas Sjöqvist tävlar om att kvala in i spelet. Regissören (Sanna Hultman) är med på länk, komplett med glasögonblänk och ljudproblem.

Föreställningen blottar något vi nog alla saknat: behovet av gemenskap och fysisk närvaro för att forma verkligheten – vad den nu är – och oss själva – vilka vi nu är.

När hon delger publikomdömen efter premiären, som hon själv inte kunnat se, haglar lovorden: ”En ny teater för en ny tid”. Och här vävs fiktionen in i min skrivande nattverklighet. För visst skapar Holmström och den snabbfotade ensemblen ny teater för ny tid. Inte genom enskilda metoder eller teman, utan genom att med genial lätthet röra sig mellan medier och spelstilar – och använda teaterns förmåga att skapa och omskapa nuet. Föreställningen blottar något vi nog alla saknat: behovet av gemenskap och fysisk närvaro för att forma verkligheten – vad den nu är – och oss själva – vilka vi nu är.

Det är verkligt, om inte overkligt, bra.

Ämnen i artikeln

Scen
Göteborg

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt