Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-18 13:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/donia-salehs-ya-leila-vardagsnara-om-ett-liv-som-stilla-pagar/

Bokrecensioner

Donia Salehs ”Ya Leila” – vardagsnära om ett liv som stilla pågår

Bild 1 av 3 ”Ya Leila” är Donia Salehs debutroman.
Foto: Märta Thisner
Bild 2 av 3
Foto: Märta Thisner
Bild 3 av 3

Det handlar om vänskapen och skillnaderna mellan två tonårstjejer i Donia Salehs debutroman. Nina Björk har läst en roman som kanske står lite för stilla.

På vägen mellan Leilas och Amilas hem passerar man 108 lyktstolpar.

Det får jag veta redan i andra meningen i Donia Salehs debutroman ”Ya Leila”, som handlar om dessa två tjejers vänskap. Så redan där börjar jag tänka att det här kan bli bra; under en vänskap som har pågått sedan barnsben har man haft många promenader på sig att registrera antalet lyktstolpar som skiljer en åt – och en författare vet att presentera en sådan sorts förbindelse på just det här sättet, i den konkreta detaljen.

”Ya Leila” är en lågmäld, realistisk samtidsroman skriven i jagform och utan någon större dramatik. Eller utan annan dramatik än att en ung person ska svara på ungdomens frågor: Vem är jag? Hur skiljer jag mig från andra?

I Leilas och Amilas fall är vissa saker uppenbara. De går i tredje klass på gymnasiet och är omgivna av övre medelklassungdomar med helsvensk bakgrund, pengar och nutidens politiska medvetenhet – det vill säga ett korrekt språkbruk, havremjölk i det kravmärkta kaffet och kamp genom affischuppsättningar av vaginor vilka noga dokumenteras på Instagram.

Leila och Amila har kurdisk bakgrund och familjer som deltagit i politiska kamper på liv och död, inte mycket pengar och inga erfarenheter av sommarstugor i skärgården som någon morfar har byggt och där det doftar nyklippt gräs, som skolans rektor förklarar är det finaste med sommarlovet.

Men sen var det ju det där med jaget. Hur skiljer sig Leila från Amila? Utan att någon egentligen vill det visar det sig att där Leila hyser en större vilja att passa in är Leila mer kompromisslös. Symbiosen sprängs, jagen utkristalliseras. Ändå sker ingen total skilsmässa. Som sagt: lågmält, vardagsnära.

Trots att boken är liten till omfånget finns där en del dödkött

Och runt huvudpersonernas vardag finns kråkorna, asfalten som färgas av gatubelysningen, affärskedjorna och alla de anonyma människor som vi lever så nära, men mest märker genom ljusen från deras fönster eller skallen från deras hundar på kvällspromenaderna. Liv som bara stilla pågår.

Och ibland faktiskt lite för stilla. Att läsa i detalj om hur måltider tillagas och intas är ganska tråkigt och trots att boken är liten till omfånget finns där en del dödkött. Men Saleh kan berätta, skriva dialog, gestalta och ge stämningar. Hennes språk och form är redan på plats, om än inte på den djärvaste av platser.

Läs fler bokrecensioner.

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt