När Kacy & Clayton och Marlon Williams möts på gemensamma plattan ”Plastic bouquet” är det lyckat för alla, skriver Po Tidholm.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-22 11:46
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/ett-lyckat-countrysamarbete-som-svider-till/
Ett lyckat countrysamarbete som svider till

Marlon Williams från Nya Zeeland, kanske mest känd för att han sjöng Roy Orbison i filmen ”A star is born, hörde den kanadensiska kusinduon Kacy & Clayton på radion i turnébussen och föll som en fura för Kacy Lee Andersons märkligt tidlösa countryröst. Hon låter som en ung Emmylou Harris, fast med ångest.
Kusinen Clayton Linthicum lyckas å sin sida med att spela genretypisk twanggitarr med både personlighet och något slags samtida uttryck. Det är ett lyckat möte på alla sätt, bra för alla.
Kacy & Clayton har gjort fina skivor (de två senaste producerade av Jeff Tweedy från Wilco) men inte riktigt lyft sig över det antikvariska, Marlon Williams har gjort snygg musik men tyvärr visat sig vara en lite grund artist som haft svårt att lämna rollen som skönsjungande Chris Isaac-epigon.
Visst är ”Plastic Bouquet” också en kraftigt tillbakablickande produkt – man får känslan av en tv-studio dekorerad med vagnshjul och höbalar någon gång kring 1964 – men det finns en innerlighet och äkthet här som gör att låtarna faktiskt svider till.
De fångar svärtan bakom countrymusikens narrativ, de tillkämpade leendena och den struttiga lunken. Genrens problematiska könsroller avhandlas snyggt i ”Old fashion man”, men hela albumet är faktiskt rätt helgjutet.
Läs mer om musik och fler texter av Po Tidholm