Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 00:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/fin-hyllning-till-lars-noren-i-konstform/

Konstrecensioner

Fin hyllning till Lars Norén i konstform

Bild 1 av 4 Vy från ”En sista kvartett”.
Foto: Ebba de Faire
Bild 2 av 4 Vy från ”En sista kvartett”, med Leif Holmstrands skulpturgrupp och Tova Mozards fotosvit
Foto: Ebba de Faire
Bild 3 av 4 Vy från ”En sista kvartett”, med Leif Holmstrands skulpturgrupp och Isak Sundströms väggobjekt.
Foto: Ebba de Faire
Bild 4 av 4 Tova Mozard, ”Shins” (skenben).
Foto: Tova Mozard

Grupputställningen ”En sista kvartett” visar på gemensamma smärtpunkter i Lars Noréns och fyra konstnärers verk. Idén i sig är så bra att den borde realiseras i större format, tycker Birgitta Rubin.

Sorgen och tomheten efter Lars Noréns bortgång fick curatorn Ebba de Faire att snabbt sätta samman den lilla grupputställningen ”En sista kvartett” i Sotheby’s lokaler (tidigare Galerie Aronowitsch). Urvalet verk av fyra samtida svenska konstnärer ska spegla hur hon använt Noréns lyrik och dramatik som en ”ledstång i förståelsen av bildkonsten”.

Konstnärerna kretsar alla kring existentiella smärtpunkter men inget av de sammanlagt sju verken är skapat i direkt relation till Norén. Så hur väl kopplingen till hans författarskap fungerar är högst varierande – men med lite god vilja så finns det många beröringspunkter.

Anders Widoffs koppling till Norén är den mest uppenbara, genom deras delade intresse för poeten Paul Celan. Ett citat av den senare är klistrat på en vackert patinerad träbit upphittad vid Seine, precis där Celan dränkte sig, och samlingsvolymen ”Det sena verket” är inbakad i en liten golvskulptur – båda symboliskt båtliknande.

Leif Holmstrands verk bygger på upphittade, bortkastade objekt; en dockbarnvagn respektive gosedjur, som färgats svarta och täckts med virkade nät. Försvar eller fällor, kanske både och. Installationen ”Adjusted babies (Final stage)” berör mig mest, en hjärtskärande gruppering av hjälplöst sprattlande djurkroppar – värnlösa individer i ett familjedrama, om man så vill.

”Untitled” av Isak Sundström
”Untitled” av Isak Sundström Foto: Ebba de Faire

Tova Mozards starka fotosvit ”The mismade girl” ingick i en större separatutställning i höstas men här ser jag den i ett nytt ljus. Konstnären iscensätter sig själv framför kameran i olika utmanande poser och med olika kroppsdelar i fokus – styckad, sårad, objektifierad. Utlämnad till andras blickar och begär, i ett solkigt spel som signalerar snedvridna maktstrukturer men också självskadebeteende.

Isak Sundströms vägghängda objekt är på en gång enkelt och komplext. Först ser jag bara ett slitet sofföverdrag i läder men associationerna strömmar snabbt till. Det liknar allt ifrån ett troféskinn till Veronicas svetteduk och en minimalistisk, monokrom målning. Men mest av allt en rest från ett borgerligt hem i sönderfall – precis som i Noréns dramer.

Verken samspelar fint med varandra – och utställningsidén i sig så bra att den borde realiseras i större format.

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt