Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-21 11:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/hanna-fahl-sa-bra-ar-latarna-i-kvallens-eurovisionfinal/

MUSIK | KOMMENTAR

Hanna Fahl: Så bra är låtarna i kvällens Eurovisionfinal

Rosa Linn tävlar för Armenien, Norges Subwoolfer och belgiska Jérémie Makiese.
Rosa Linn tävlar för Armenien, Norges Subwoolfer och belgiska Jérémie Makiese. Foto: EBU

Tramsig norsk vargdisko, en glimrande italiensk kärleksduett, en ukrainsk klagande flöjtslinga – och så Sveriges nerviga hjärtekrossade låt.

DN:s Hanna Fahl sätter betyg på hela startfältet i Eurovisionfinalen.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Foto: EBU

1. Tjeckien

We Are Domi – ”Lights off”

Betyg: 3

Hur bättre starta en Eurovisionfinal än genom att spränga några antika grekiska statyer i luften i slow motion på storbildsskärm och tända varenda liten strålkastare i hela Pala Olimpico-arenan? Norsktjeckiska We Are Domi har gjort en kanske inte fantastisk, men supereffektiv och pumpig elektrohit som sångaren Dominika Hašková jobbar sig svettig med.

Hanna tippar: 16

Foto: EBU

2. Rumänien

WRS – ”Llámame”

Betyg: 3

Oväntat att just Rumänien skulle stå för årets schlagerlatinpop – men här är vi nu, och WRS gör det bra. Det är megakitschigt, WRS har matadorkrås som slits av innan sista refrängen och så blanka byxor att reflektionerna i dem riskerar ge skador på näthinnan, men hans ”hola mi bebébé” har en mollig vemodig ton som gör det här ganska njutbart.

Hanna tippar: 21

Foto: EBU

3. Portugal

Maro – ”Saudade, saudade”

Betyg: 4

Det må vara viss sektkänsla på de misstänkt mjuka rösterna och de långhåriga kvinnorna i ring, men i så fall är jag redo att gå med, flytta in i kollektivet, bli deras sjunde fru och dricka Kool-Aiden. Jag är tokig i den softa skeva gitarrloopen och den lite Sade-doftande fraseringen. En lugn och vilsam tre minuters paus mellan glansbyxor och vargmasker.

Hanna tippar: 13

Foto: EBU

4. Finland

The Rasmus – ”Jezebel”

Betyg: 2

Du är förvirrad. Är det en dröm? Det känns inte riktigt så, men du kan inte minnas hur du hamnade här. Mannen som står framför dig med regnrock och gul ballong hade kunnat vara skräckinjagande, men han tittar under lugg som en förvuxen jätte-emo-baby. Du skrattar. Ditt skratt skallrar och ekar genom tomheten. Är det du som är det riktiga monstret?

Hanna tippar: 18

Foto: EBU

5. Schweiz

Marius Bear – ”Boys do cry”

Betyg: 1

Inte för att vara Jordan B Peterson, men den här låten får mig att vilja vänligt men bestämt titta Marius Bear i ögonen och säga åt honom att sänka axlarna, tvätta håret, bädda sängen och rycka upp sig. Det kommer förmodligen att hjälpa mycket bättre än den här urtråkiga och gnälliga ursäkten till låt med smöriga stråkar och själlösa visptrummor.

Hanna tippar: 23

Foto: EBU

6. Frankrike

Alvan & Ahez – ”Fulenn”

Betyg: 3

Eld, grön laser, mässande på bretonska till ett röjigt technobeat – ja, det är kaotiskt och lite slarvigt och inte alltid helt tonsäkert, men också en kul och suggestiv blandning mellan fransk landsbygdsmystik och rave, lika delar sydeuropeiskt skogsrå och en en riktigt kul evighetslång natt där någon hittat en gammal låda full av vintage glowsticks.

Hanna tippar: 15

Foto: EBU

7. Norge

Subwoolfer – ”Give that wolf a banana”

Betyg: 3

Douze points till kostymdesignern. Tolva till koreografen också, de otäcka små fingerviftningarna och de bredbenta hoppen lyfter verkligen det här från otroligt dumt till ännu dummare. Jag menar det inte som en förolämpning; det här är årets snyggaste nummer och det är omöjligt att inte falla för den maskerade duons totalt meningslösa tramspoplåt.

Hanna tippar: 5

Foto: EBU

8. Armenien

Rosa Linn – ”Snap”

Betyg: 2

Rar men menlös radioskvalpop med snäll akustisk gitarr. Jag uppskattar scenlösningen där man byggt upp ett intimt sovrum – ett välkommet stilbrott bland alla stora nummer – även om den som bor i sovrummet tycks ha utsatts för ett ”idémöte” för mycket på jobbet och till slut tappat det och fått ett väldigt kontorstråkig post-it-relaterat psykbryt.

Hanna tippar: 19

Foto: EBU

9. Italien

Mahmood & Blanco – ”Brividi”

Betyg: 5

Underbar nervig kärleksduett mellan Italiens två eventuellt vackraste och mest välklädda män, där allt glittrar lika stjärnbestrött som Mahmoods gigantiska diamantörhänge. Hans ljusa falsetter och den desperat ropade tonen i Blancos hyperaktiva mittenparti, den perfekta stylingen och ljussättningen – det är så tjusigt, lyxigt och känns så dyrt.

Hanna tippar: 2

Foto: EBU

10. Spanien

Chanel – ”Slomo”

Betyg: 3

Inget Eurovision utan minst en megaproffsig kvinna som går ner i stående spagat inom tre sekunder av låtens start. Chanel, i stilettklackar och strasströsslade chaps, är otrolig och sätter varje ton även när hon samtidigt står i enhandsbrygga. Låten är dock ingen ”Fuego” (Cypern 2018) utan ganska blaskig danspop som hade tjänat på en starkare hook.

Hanna tippar: 7

Foto: EBU

11. Nederländerna

S10 – ”De diepte”

Betyg: 4

En nervig ballad, minimalistisk i alla ordets bemärkelser – sångerskan står stilla i croptop-kostym och gympaskor på en liten kvadratisk upphöjd scen-i-scenen, och det är möjligen lite väl statiskt och tråkigt. Men refrängen lyckas till slut vara klimaktisk i all sin återhållsamhet, och låten är en av finalens, visserligen små och oansenliga, juveler.

Hanna tippar: 10

Foto: EBU

12. Ukraina

Kalush Orchestra – ”Stefania”

Betyg: 3

Det bästa med låten är den klagande refrängen när sångaren tittar mörkt rakt in i kameran med en djup fåra mellan ögonbrynen. Det näst bästa är flöjtslingan. Sämst är att det ibland nästan slår över i buskis med den rätt jönsiga rappen, fransarna och den chockrosa virkade mössan. Är det bra nog för att vinna, under rådande omständigheter? Absolut.

Hanna tippar: Vinnare

Foto: EBU

13. Tyskland

Malik Harris – ”Rockstars”

Betyg: 1

Det här måste vara bland det absolut lamaste och mest energilösa som stått på en Eurovisionscen – ”Rockstars” låter som om den är producerad av en duktig högstadieelev som just laddat ner Garageband och lärt sig tre ackord på mammas akustiska gitarr. Barnbilderna på Malik Harris i bakgrunden är absolut gulliga men kom igen, vi går inte på den lätta.

Hanna tippar: 24

Foto: EBU

14. Litauen

Monika Liu – ”Sentimentai”

Betyg: 2

Missförstå mig inte, det finns inget att egentligen tycka illa om med det här såsigt jazziga kabaréstycket, men samtidigt har tre minuter sällan känts så långa. Monika Liu är tjusig och så, men jag önskar att numret mer hade haft känslan av smala cigaretter, sliten sammet och halvt utspilld billig cocktail än så här fräscht, välkammat och duktigt.

Hanna tippar: 22

Foto: EBU

15. Azerbajdzjan

Nadir Rustamli – ”Fade to black”

Betyg: 2

Den här balladen är inte så tokig egentligen, men känns otroligt standardformulaisk azerbajdzjansk schlager; svenskskriven och lite väl teatraliskt framförd med två stora trappor som scenografi. Och nog är man trött på Eurovisions största 10-tals-kliché ”ensam expressiv dansare tolkar sångarens egentliga innersta känslor med stora dramatiska gester”.

Hanna tippar: 17

Foto: EBU

16. Belgien

Jérémie Makiese – ”Miss you”

Betyg: 2

Det är inte utan att man tycker lite synd om de manliga artisterna med lite mer behärskad estetik i tävlingen – Jérémie Makiese har till exempel tagit på sig en silverjacka, bra försök till glow up, vill man säga, men har den ett två meter långt släp med svandun? Inte? Då kommer vi tyvärr inte att minnas varken dig eller din anonyma skvalradiosoul.

Hanna tippar: Sist

Foto: EBU

17. Grekland

Amanda Georgiadi Tenfjord – ”Die together”

Betyg: 4

Det har lite känslan av en psykotisk kvinna som gått bärsärkagång på sitt eget bröllop, bränt dekorationerna, vält stolarna, slagit sönder en vattenledning och låtit allt dränkas och därefter försöker övertala sin skräckslagna fästman att bilda en självmordspakt – men förutom det är ”Die together” en svinstark och perfekt sjungen låt, en av årets bästa.

Hanna tippar: 8

Foto: EBU

18. Island

Systur – ”Með hækkandi sól”

Betyg: 3

Det är tre ganska stillastående minuter, men det är inte ett dåligt statiskt tillstånd att befinna sig i: Stämsång på isländska svepande som silke, ett mjukt eko, tassande dämpade trummor och det orange ljuset av en solskärva mot horisonten. De tre systrarna gör mysig light countrypop som är så vänlig mot öronen att den känns som ljudterapi.

Hanna tippar: 20

Foto: EBU

19. Moldavien

Zdob și Zdub & Advahov Brothers – ”Trenulețul”

Betyg: 1

Folkrock i ordets absolut sämsta bemärkelse; den moldaviska schlagermotsvarigheten till att stå dyngrak på en after ski och tycka att det är rätt frigörande att stompa med höga knän till ett coverband. Ledbakgrunden ser ut som om någon djupt missanpassad individ försökt tolka sitt lsd-rus i MS Paint. Men visst, det är åtminstone oomstridligt röjigt.

Hanna tippar: 9

Foto: EBU

20. Sverige

Cornelia Jakobs – ”Hold me closer”

Betyg: 5

Tre månader efter Melodifestivalfinalen har jag ännu inte tröttnat på den här eftertänksamt hjärtkrossade balladen, den bästa svenska schlagern på evigheter. Cornelia Jakobs har en sällsam, intim närvaro även mitt i en gigantisk arena fylld av flaggviftande fans och med tio kameror i nyllet. En lite kantig och opolerad utstrålning, och en sårat raspig röst.

Hanna tippar: 3

Foto: EBU

21. Australien

Sheldon Riley – ”Not the same”

Betyg: 3

Det är bländvit kostym med gigantiskt svandunssläp, glittrig tiara med inbyggt juvel-flor, femcentimeters akrylnaglar och gester som fyller hela arenan. Det storslagna kringverket lyckas inte riktigt kamouflera att låten är en blek och rätt tjatig ballad, även om den sympatiske Sheldon Riley säljer in den bra, med suverän närvaro och fläckfri röst.

Hanna tippar: 11

Foto: EBU

22. Storbritannien

Sam Ryder – ”Space man”

Betyg: 4

Det värmer ett Eurovisionfans hjärta att Storbritannien äntligen fått till ett bidrag som faktiskt kan nå en topp-fem-placering. Den långhåriga Tiktokstjärnan Sam Ryders låt doftar klassiskt brittiskt, man kan höra både Elton John- och Beatlesharmonier, utan att kännas gubbig. Och när han brister ut i ett levnadsglatt gitarrsolo i slutet kapitulerar man.

Hanna tippar: 4

Foto: EBU

23. Polen

Ochman – ”River”

Betyg: 3

Satan vad Ochman sjunger skiten ur den här låten, även om man är väldigt trött på de eviga Hozierkopiorna i tävlingen. Hans välkammade utstrålning är den svaga punkten, och det hjälper inte att man slängt in några trolldansare och gått överstyr med de grafiska effekterna så att de stundtals liknar ett epilepsiframkallande examensarbete i bildbearbetning.

Hanna tippar: 12

Foto: EBU

24. Serbien

Konstrakta – ”In corpore sano”

Betyg: 4

En stenhård och iskall serbiska med stiliserad uniform och perfekt hellugg som kyligt tvättar händerna i en liten balja på scenen. Som att checka in på ett surrealistiskt retrofuturistiskt spahotell och i stället för mandelolja och dyra retinolprodukter mötas av sträv frotté, rotborstar, iskalla bad och ett politiskt seminarium om sjukvårdspolitik.

Hanna tippar: 6

Foto: EBU

25. Estland

Stefan – ”Hope”

Betyg: 3

Den här sepiatonade cowboypopen är ett välkommet genremässigt avbrott i startfältet, även om clashen mellan den brunbrända dust bowl-känslan av solsprucken jord Stefan tycks eftersträva, och den pyntade schlagerarena han faktiskt står i, skorrar lite. Han är hemskt rar när han skuttar ned för scenen som en tamkanin som släpps ut i trädgården för våren.

Hanna tippar: 14

Läs mer:

Chatta med DN:s Hanna Fahl, Clas Svahn och Matilda Källén om Eurovisionfinalen

Tiktokstjärnan Sam Ryder tävlar i Eurovision: Attityden till Eurovision håller på att förändras

Cornelia Jakobs inför Eurovisionfinalen: ”Jag försöker undvika tävlingsaspekten”

Så har Ukraina och Ryssland använt Eurovision som politisk arena

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt