Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-17 00:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/hanna-fahl-ukraina-vinner-nog-popmusik-har-alltid-handlat-om-kanslor/

MUSIK | KRÖNIKA

Hanna Fahl: Ukraina vinner nog – popmusik har alltid handlat om känslor

Jublet för Ukrainas bidrag var enormt under semifinalen.
Jublet för Ukrainas bidrag var enormt under semifinalen. Foto: Marco Bertorello

Det är inte ett vanligt Eurovisionår. Visst har Sveriges Cornelia Jakobs chans på pallplats, men förmodligen kommer allt att handla om Ukraina. Popmusik har alltid handlat om att ladda musik med känslor, och det gör Kalush Orchestra bättre än de flesta, skriver Hanna Fahl.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Ett annat år hade Cornelia Jakobs känts som en möjlig vinnare. Inte på långa vägar en stensäker sådan – i kvällens startfält har Storbritanniens Sam Ryder bra buzz, Italiens underbara duett mellan Mahmood och Blanco också. Men visst hade det funnits en chans att ta hem Eurovision till Sverige igen, såpass stark är ”Hold me closer”. Cornelia Jakobs är fantastisk på scenen och det lite rufsigt skrufsiga framträdandet når igenom rutan på ett sätt som få andra bidrag gör.

Men i år kommer det förmodligen bara att handla om Ukraina. Jag säger det med viss tvekan, för det är otroligt svårt att förutspå röstningsmönstren – Ukrainas Kalush Orchestra har rekordlåga odds och ligger mil före alla andra i spelbolagens förutsägelser, och oddsen brukar nästan alltid stämma när de är så här tydliga. Men å andra sidan är anledningarna till Ukrainas försprång långt mer komplicerade än bara ”det är en bra artist och låt”.

Det beror på politik, skulle man kunna hävda, och det är väl sant. Rysslands krig mot Ukraina gör att många sympatiserar med Kalush Orchestra och låten ”Stefania”, som blivit en hyllning till de mödrar vars söner tvingats ut i strid. Flera andra av de tävlande artisterna har tagit tillfället i akt att tänja på tävlingsreglerna och öppet uttala sitt stöd för Ukraina, och jublet i arenan var enormt när Kalush Orchestra stod på scenen i tisdagens semifinal.

Det mumlas ilsket på vissa håll bland Eurovisionfansen. Det är inte den bästa låten, menar man, den hade aldrig vunnit ett vanligt år. Tävlingen ska vara opolitisk, säger man, det ska handla om musiken, om framträdandet, inte om yttre omständigheter. Och jo, på vissa sätt skulle det vara ironiskt om en tävling med så strikta regler om vad man får och inte får säga i låttexter och på presskonferenser avgörs på politiska premisser.

Men en sannare beskrivning är att detta är vad popmusik handlar om och alltid har gjort: Känslor. Ingen som sett Ukrainas framträdande i Eurovision kan tvivla på att de lyckas bättre än de flesta med just det, att med svarta blickar, vemodiga fraseringar, smarta harmonier, symbolik och storytelling och omständigheter, ladda sina tre minuter med innehåll. Varför skulle det inte premieras i en tävling som Eurovision, där hela syftet är att samla europeiska tv-tittare kring en gemensam känsla? Varför skulle spänningen i ”Stefania” vara mindre värd än den i, säg, Greklands snygga men rätt tomma ballad?

Jag vet inte om Ukraina vinner – jag tror det, men Eurovision skulle inte vara Eurovision utan den ständiga risken att drabbas av en rejäl skräll. Hur tittare och jurygrupper resonerar när det väl gäller är omöjligt att veta säkert, särskilt ett år som detta med så många rörliga komponenter i spel. Blir det av någon anledning inte Ukraina, så håller jag trots allt Sverige som en av de potentiella utmanarna. En pallplats skulle åtminstone sitta fint, och en sådan är – kanske, förhoppningsvis – inom räckhåll.

Läs mer:

Tiktokstjärnan Sam Ryder tävlar i Eurovision: Attityden till Eurovision håller på att förändras

Cornelia Jakobs vidare till Eurovisionfinal: ”Känns som att jag ska explodera”

Så har Ukraina och Ryssland använt Eurovision som politisk arena

Ämnen i artikeln

Musik
Ukraina

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt