Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-21 05:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/har-ar-alexander-mork-eidems-dromelva/

SCEN

Här är Alexander Mørk-Eidems drömelva

Grafik: Stefan Rothmaier Foto: TT

DN:s Scenhöst har kontrollerat vilka skådespelare som oftast arbetat med det norska snillet. Det här är Alexander Mørk-Eidems drömelva.

Frågorna

1: Vad har Alexander betytt för dig?

2: Vad har du betytt för Alexander?

Bild

Louise Peterhoff.
Louise Peterhoff. Foto: Christine Olsson/TT

Louise Peterhoff:

1: Tro, trams och kärlek. Tron på att teater kan vara intelligent och lättillgänglig på samma gång.  Och så är vi gifta och det är ju roligt.

2: Nya perspektiv.

Ellen Ruge.
Ellen Ruge. Foto: Per Maning

Ellen Ruge, ljusdesigner:

1: Alexander har alltid visat mig stor konstnärlig tillit.  Han har han stärkt mig i min konstnärliga utveckling genom åren. Han låter mig alltid arbeta och ha min egen process. Han litar på mig helt enkelt. Han är också en väldigt lojal och god kamrat och det kan inte överskattas.

2: Jag kanske har visat honom andra sätt att se än det han först såg själv.

Leif Endrée.
Leif Endrée. Foto: Karin Törnblom/TT

Leif Andrée:

1: Alexander ser vad som behöver göras med en skådespelare på scenen, han öppnar upp rum för oss, ger oss nycklar. För mig har det varit en fröjd varje gång jag har jobbat med honom. Jag har gjort mina bästa arbeten just med honom.

2: Engagemang, energi, glädje å skratt, fullständig lojalitet å en jävla massa teateranekdoter.

Gerhard Hoberstorfer.
Gerhard Hoberstorfer. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Gerhard Hoberstorfer:

1: Jag älskar att jobba med Alex för att han är så modig. När succén väl är ett faktum så är det lätt att se att det var en bra och självklar satsning, men det krävs ett stort mod. ”De tre musketörerna” var ju en extrem ide och enorm satsning och hade den misslyckats så hade ju teatern gått omkull i stort sett.

2: Jag hoppas att vi som jobbat ofta med honom blir en trygghet för honom. Det blir som en pågående workshop, man snackar och spånar och ett tu tre har det blivit ett projekt. Helt enkelt som livet i konsten ska vara.

Andreas Kundler.
Andreas Kundler. Foto: Fredrik Funck

Andreas Kundler:

1. Han har påverkat hela min teatersyn: visat mig vad som är möjligt och vilken skärpa som behövs. Och att man kan ha kul hela vägen!

2. Jag är hans största fan, hans brother in arms och den som viskar memento mori i hans öra.

Cilla Thorell.
Cilla Thorell. Foto: Hans Kronbrink

Cilla Thorell:

1: För mig betyder att jobba med honom ren lust. Ingen kan damma av en gammal klassiker som han. Jag tappar hakan varje gång.

2: Ja, haha, jag tror han ser mig som en orädd skådis som går all in, vad han än hittar på.

Ann-Sofie Rase.
Ann-Sofie Rase. Foto: Magnus Andersson/TT

Ann-Sofie Rase:

1: Alexander har betytt väldigt mycket för mig med ett arbetssätt som är ren glädje, modigt och som skapar ett helt unikt ensemblespel.

2: Vi har haft väldigt roligt ihop när vi jobbat och haft respekt för varandras egenheter vilket jag tror har gett ett (ömsesidigt) förtroende.

Helena af Sandeberg.
Helena af Sandeberg. Foto: Ali Lorestani

Helena af Sandeberg:

1: Han har betytt otroligt mycket, och konstnärligt mer än någon annan. Hans sätt att göra teater och hans tankar om skådespeleri kändes som att hitta hem och genomsyrar hur jag arbetar än i dag.

2: Rätt mycket tippar jag ändå , eftersom jag är mamma till hans sextonåriga son. Det är också min förtjänst (eller mitt fel, haha) att han valde att flytta hit till Sverige, för snart 20 år sen.

Shelby Niavarani.
Shelby Niavarani. Foto: Fredrik Persson/TT

Shebly Niavarani:

1: Enormt mycket. Både som skådespelare och som publik. Han kom med en helt annan syn på teatern och med en enorm kärlek till berättandet och skådespelaren. Allt är liksom möjligt och ingen repdag är en annan lik.

2: Nästan omöjligt att svara på. Men förhoppningsvis en öppensinnad skådespelare som älskar ensemblespel och en rejäl utmaning.

Shanti Roney.
Shanti Roney. Foto: Charlotte Brunzell/TT

Shanti Roney:

1: Mycket.

2: Inte lika mycket.

Frida Hallgren.
Frida Hallgren. Foto: Marc Femenia

Frida Hallgren:

1: Mycket. Han har, förutom att ha gett mig chansen att utvecklas med en grupp genom att arbeta många gånger tillsammans, lärt mig att det är proffsigt att vara lekfull, luststyrd och inkluderande.

2: Svår fråga! Kanske att min trygghet och erfarenhet som skådespelare har gjort att jag har vågat vara lekfull och att vi däri kunnat utvecklas konstnärligt tillsammans.

Jan Mybrand.
Jan Mybrand. Foto: Hans Kronbrink

Jan Mybrand:

1: Han har betytt väldigt mycket! Hans lust och sceniska fantasi har inspirerat till oväntade sökvägar under arbetet. Han har ofta oväntade läsarter på pjäser. Överraskande och kul.

2. Det kan jag dessvärre inte svara på. Jag hoppas givetvis att jag tillfört något litet.

Josefin Ljungman.
Josefin Ljungman. Foto: Karin Törnblom/TT

Josefin Ljungman:

1: Att tillsammans med Alex och kollegor få ringa in det specifika i det allmänna, det komiska i det nordiskt vemodiga, det älskvärda i det alldagliga – och dessutom få fara ut i saga, romantik och absurda virvlar så att det ilar i magen!

2: Jag snöar gärna in på hemliga detaljer, igenkänning och oförutsägbarhet, och det tror jag vi har gemensamt.

Karin Franz Körlof.
Karin Franz Körlof. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT

Karin Franz Körlof:

1: Alexander är kreativ ut i fingertopparna, han får ständigt nya idéer och kan inte repetera en scen utan att lägga till nya saker och som skådespelare måste man ständigt vara beredd på förändringar och öppen för de knäppa idéer han kommer med. Han har definitivt gjort mig mer öppen och villig att bara kasta mig ut.

2: Oj. Det vet jag inte. Jag är ju hopplös på att både dansa och sjunga!

Sven Ahlström.
Sven Ahlström. Foto: Karin Törnblom/TT

Drömrekrytering: Sven Ahlström

”Jag har försökt få med honom flera gånger, men han har tyvärr alltid varit knuten till något annat projekt”, säger Alexander Mørk-Eidem.

Ämnen i artikeln

Scen

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt