Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-28 17:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/helena-lindblad-garna-produktionsrabatt-men-glom-inte-att-klimatsakra/

FILM | KOMMENTAR

Helena Lindblad: Gärna produktionsrabatt men glöm inte att klimatsäkra

Vid inspelningen av ”Den allvarsamma leken” fick Budapest spela rollen som Stockholm.
Vid inspelningen av ”Den allvarsamma leken” fick Budapest spela rollen som Stockholm.

Nu kan den svenska filmbranschen mer jämbördigt konkurrera med Europa om att få behålla filminspelningarna på hemmaplan. Men missa inte klimatanalysen. Ingen vinner på ett ohämmat resande med flyg in och ut ur Sverige.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kampen för produktionsincitament inom filmen, alltså en skatterabatt där staten återbetalar 25 procent av vad film- och tv-produktioner spenderar i Sverige, har varit lång, mycket lång. Redan 2015, när Alice Bah Kuhnke var kulturminister och glammade runt i Cannes, fick hon en europeisk rapport beställd av Film i Väst i knäet. En statlig utredning tillsattes senare, som kom fram till att 300 miljoner vore en lämplig summa för en kommande produktionsrabatt.

Under de år som Sverige blivit alltmer ensamt i Europa om att sakna produktionsincitament har många svenska film- och tv-produktioner rest till låglöneländer och spelat in för att få ut mer av pengarna. Mikael Marcimain  åkte till Vilnius för att iscensätta Södermalm i ”Gentlemen” (2014). Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” förvandlade Budapest till sekelskiftes-Stockholm. Även högromantiska ”Eld & lågor”, signerad Måns Mårlind och Björn Stein (2019) byggde upp filmens Gröna Lund i Ungern. Och så vidare.

När ”Eld & lågor” spelades in byggdes en kopia av Gröna Lund upp i Ungern.
När ”Eld & lågor” spelades in byggdes en kopia av Gröna Lund upp i Ungern. Foto: Carl Bredberg

Utländska filmer som borde ha spelats in i Sverige, som Aris Asters soldränkta skräckis ”Midsommar”, valde i sin tur det billigare östra Europa som inspelningsplats – trots att filmen utspelar sig i ett slags drömversion av Hälsingland.

Uppenbarligen krävdes det en pandemi för att regeringen skulle lyssna på branschen. Nu bidde det bara 100 miljoner till produktionsincitamenten, en pott som många producenter kommer att slåss om. Men tillsammans med ytterligare 55 miljoner till Svenska filminstitutet, är det förstås ändå en substantiell och välkommen satsning på svensk film.

Att svenska filmer kan stanna kvar på hemmaplan och filma i Sverige är toppen, det gynnar såväl filmkonsten som ekonomin i flera olika branscher. Win-win. Men det finns ett aber. Klimatkrisen. Innan regeringen och filmbranschen tittar för djupt i champagneglasen behövs en rejäl hållbarhetsanalys av ansökningarna. Ett ohämmat resande med flyg in och ut ur Sverige går stick i stäv med de miljömål som krävs för att vi åtminstone ska försöka mota den pågående katastrofen i grind.

Ämnen i artikeln

Film

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt