Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-25 15:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/i-en-battre-tid-hade-robert-asbackas-bocker-statt-i-centrum-av-den-politiska-debatten/

BÖCKER | RECENSION

I en bättre tid hade Robert Åsbackas böcker stått i centrum av den politiska debatten

Robert Åsbacka, född 1961 i Terjärv i Österbotten, debuterade 1988 med diktsamlingen ”Med tungorna hängande”.
Robert Åsbacka, född 1961 i Terjärv i Österbotten, debuterade 1988 med diktsamlingen ”Med tungorna hängande”. Foto: Martin Stenmark

”Glömda rum” handlar om den avdankade författaren Erik som är mån om distansen till sina medmänniskor fast kanske än mer till tidsandan. Robert Åsbacka ger oss svensk nutid, där sättningarna i samhälle och ekonomi fortplantar sig in i människors umgänge och drömmar, skriver Stefan Jonsson.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

I Robert Åsbackas nya roman djupnar porträttet av Sverige sett från Eskilstuna, Hälleforsnäs och landsorten omkring. ”Glömda rum” utspelar sig under pandemin, en farsot som låter huvudpersonen förverkliga vad som alltid varit hans livskredo: Håll avstånd!

Erik, avdankad författare, är mån om distansen till sina medmänniskor fast kanske än mer till tidsandan. Avsaknaden av närhet till omvärlden kompenserar han med sin kärlek till hundar som kommer i hans väg, i viss mån även med sin nyfikenhet på Elisabet, en arbetslivskonsult som specialiserat sig på akademiker som vill byta yrke.

Världen tränger sig ändå in i Eriks bubbla – i form av sönderfall och två närståendes död. De döda är Kåre, gammal bekant i arbetarrörelsen, och Stella, älskad hund som kvävs efter att ägaren tvingat på henne en plastfodrad munkorg mot covid-19. Allt hos Åsbacka är stillsamt dråpligt och djupt allvarligt. I kombination ger det en god diagnos på ett land där paniken lurar, nostalgin härskar och folk lunkar på utan att veta varför och varthän.

När Erik erbjuds jobb som allt-i-allo på en flytt- och fixarfirma med dunkel bokföring får han en ursäkt att lägga sitt romanmanus på hyllan och lämna centralorten. Han får gratis bostad i ett nedlagt industriområde och finner sitt rätta element: ”Byggnaderna hade tömts och i det tomrum som uppstått öppnades en plats för sådana som jag.” Erik känner att han återvänt till det som en gång var folkhemmets hjärta: ”Som att komma hem igen, men upptäcka att ingen av de andra fanns kvar.”

”Glömda rum” är andra delen i en trilogi, som inleddes med romanen ”Kistmakarna” (2021).
”Glömda rum” är andra delen i en trilogi, som inleddes med romanen ”Kistmakarna” (2021).

Romanen är andra delen i en ”trilogi om politik och människor i vår samtid”, som det heter på baksidan. Jag skrev om den första, ”Kistmakarna” (DN 3/4 2021). Kännetecknande för båda är en skarp blick för det lilla livets förtretligheter och tunna ögonblick av lycka samt en stilkonst som reducerar tillvaron till dess essens. Därtill kommer en egenartad symbolism. I ”Kistmakarna” handlade det om hur trotjänarna i Föreningen arbetarkultur och historia efter riksdagsvalet 2018 bestämmer sig för att med statsbidrag ordna en studiecirkel där man bygger var sin likkista.

Även i ”Glömda rum” anges den bärande symbolen av titeln. Det visar sig att Kåre, han som kläckte idén till studiecirkeln, efter sin död kvarlämnat ett längre kompendium som i text och bild inventerar övergivna beredskapsförråd och skyddsrum som i dagens Sverige finns kvar som rostande plåtdörrar i källare och bergväggar.

Det som en gång var en välfungerande infrastruktur som gav stadga och säkerhet åt invånarna är skrotfärdigt, vanskött av inkompetenta tjänstemän eller utsålt till entreprenörer som velat göra sig en hacka. Metaforen växer när Åsbacka låter Erik få i uppdrag att se över ett kärvande spisspjäll. Murstocken är konstruerad av en gammal poliskonstapel och kommunist som skar ut spjället ur pansarplåt från en sovjetisk stridsvagn och monterade det så ordentligt att det inte går att byta ut med mindre än att man river hela stugan. Men spjället visar sig fungera som det ska. Problemet är alla senare tillbyggnader som blockerar vredet.

Hur tolka dessa glömda rum och installationer? Handlar det om den svenska välfärden? Socialdemokratin? De mörka hålen i det nyliberala systemets periferi? Liv och samhällen som övergetts därför att de saknar produktivitet? En senkommen bearbetning av vänsterns besvikelse? Är det tvärtom i dessa rum som det nya samhället växer fram? I så fall: Vilket? Högerpopulismens? Det sovjetiska stålets? Motståndets? Eller solidaritetens närsamhälle där man håller avstånd till staten och varandra men går ihop när det kniper?

Ja, om allt detta handlar romanen. Åsbacka har örat invid marken. Han ger oss svensk nutid i etnografisk detalj, där sättningarna i samhälle och ekonomi fortplantar sig in i människors umgänge och drömmar. I en bättre tid hade dessa böcker stått i centrum av den politiska debatten. Fullföljer Åsbacka trilogin på samma nivå har svensk litteratur fått ett verk som lär läsaren att se samhället från utkanten. Ingen liten bedrift.

Läs fler texter av Stefan Jonsson och fler recensioner av aktuella böcker i DN Kultur.

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt