Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-28 13:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/ida-sand-oppnar-arets-stockholms-jazzfestival-ett-hedersuppdrag/

MUSIK

Ida Sand öppnar årets Stockholms jazzfestival: ”Ett hedersuppdrag”

Ida Sand gillar att blanda solokarriären med jobb som körare och musiker.
Ida Sand gillar att blanda solokarriären med jobb som körare och musiker. Foto: Marc Femenia

Flera internationella storstjärnor spelar på årets upplaga Stockholms jazzfestival – men inleder programmet gör den svenska sångerskan Ida Sand. Efter en lång pandeminedstängning hoppas hon att en ny publik lockas till klubbar och scener. – Vi behöver energin från publiken, säger hon.

Hon heter egentligen Ida Sandlund, men artistnamnet är kortat till Ida Sand. På fredag den 15 oktober inviger hon årets upplaga av Stockholms jazzfestival tillsammans med Bohuslän Big Band och gästsolisten Joel Lyssarides på Kulturhuset Statsteatern.

– Det känns fantastiskt kul, som ett hedersuppdrag. Och att jag får göra det med Bohuslän Big Band som jag tycker väldigt mycket om att jobba med.

Ida Sandlund har en drygt 20 år lång karriär bakom sig, som innefattat allt ifrån att köra bakom några av Sveriges största artister, spela i tv-studior och ingå i flera band. Dessutom en gedigen solokarriär – framför allt i Tyskland, där hennes skivbolag ACT är beläget.

Att ligga på ett tyskt skivbolag har inneburit en något tudelad arbetssituation. Medan hon inledde sin solokarriär i Tyskland tuffade hennes vanliga jobb som bakgrundsmusiker och körsångare på hemma i Sverige. Hon har trivts ganska bra med uppdelningen.

– Det kan vara skönt att släppa solorollen ibland. För i den måste man initiera alla projekt själv, säger hon.

Ida Sandlund gick ut från Musikhögskolan i Göteborg 2000, och har frilansat som musiker sedan dess.
Ida Sandlund gick ut från Musikhögskolan i Göteborg 2000, och har frilansat som musiker sedan dess. Foto: Marc Femenia

Vad är skillnaden på jazzscenen i Tyskland jämfört med i Sverige?

– Det finns många fler spelställen i Tyskland, både stora och små. Varenda liten stad har ett kulturhus och en jazzklubb.

– Sedan är den stora skillnaden nog nyfikenheten hos publiken i Tyskland. Det finns mer av en tradition i Tyskland av att gå ut och konsumera kultur, och det märker man av.

Hon tror att Stockholm Jazzfestival är ett bra tillfälle för att väcka nyfikenheten till liv även hos den svenska jazzpubliken.

– Det känns som att det är lite nytt folk på konserterna. Sedan är det en bra bredd på festivalen. Den har allt från musik med lite mer ”fibrer i”, till det mer publikvänliga.

Stockholms jazzfestival hålls i år mellan den 15 och 24 oktober. Nästan 200 akter spelar på ett fyrtiotal scener runt om i staden, allt från mindre jazzklubbar till större konsertlokaler.

Till skillnad från i fjol har man i år tagit in fler internationella akter, och kan släppa in mer publik. Det stora dragplåstret är den brasilianske sångaren och gitarristen Gilberto Gil, som spelar tillsammans med Adriana Calcanhotto på Konserthuset den 17 oktober. Andra namnkunniga akter är Emma-Jean Thackray, Kenny Garret, Amanda Ginsburg och Bo Sundström.

Enligt festivalchefen Erik Birath besöker vanligen 25 000–30 000 personer festivalen. Han tror precis som Ida Sandlund att en förklaring ligger i bredden som finns bland akter och genrer.

– Besökarna är verkligen allt från bebisar till pensionärer. Nya generationer tar ständigt till sig jazzen, kanske för att genren också är i ständig förändring, säger han.

Bild 1 av 2 Själv föredrar Ida Sandlund att gå på mindre jazzklubbar före arenakonserter.
Foto: Marc Femenia
Bild 2 av 2 ”Jag tror att musiken liksom öppnar upp någonting. Inte bara hos mig, hos publiken också.”
Foto: Marc Femenia

Ida Sandlund hinner själv inte se andra konserter på årets festival, eftersom hon ska vidare för nya spelningar. Hon understryker dock vikten av att artister får möta publiken på riktigt igen – liveströmmade konserter via nätet är inget hon kommer sakna.

– Det var varit ett bra alternativ under pandemin, men det har varit svårt med kommunikationen. Vi behöver energin från publiken för att det ska hända något.

Bild 1 av 2 ”Ibland kan det vara något slags skällsord att det är för duktigt eller för kompetent, och det provocerar mig.”
Foto: Marc Femenia
Bild 2 av 2 I fjol släppte Ida Sand sin första skiva med bara egenskrivna låtar.
Foto: Marc Femenia

Att det var just jazz som Ida Sandlund skulle syssla med var från början inte självklart. Hon växte upp i ett hem där klassisk musik dominerade. Länge spelade hon cello, men gav till slut upp det för pianot och jazzen.

Vad gjorde att du drogs till jazz som genre?

– Det är någonting med uttrycksformen. Det finns en frihet i jazz som handlar om intuition och impulser, och det passar mig. Jag har alltid gillat sväng, komplexitet och dynamik. Jag tror att det bara kändes som att det var min grej.

Många jazzmusiker är väldigt tekniskt skickliga, riskerar det att göra scenen elitistisk?

– Absolut, tyvärr! Det kan vara svårt att förhålla sig till. Jag gillar själv att lyssna på skickliga musiker. Det behöver inte betyda att man är skolad, utan det är någonting i hantverket som i mina öron är viktigt. Ibland kan det vara något slags skällsord att det är för duktigt eller kompetent, och det provocerar mig. Ingen vill ju till exempel se en risig skådespelare, säger Ida Sandlund och fortsätter:

– Men det är också en viktig grej för vårt skrå att jobba med. Det vore helt förfärligt om folk kom på mina konserter och tycker att jag står och bara sjunger för mig själv. Som en ”klubb för inbördes beundran”. Det tänker jag ganska mycket på, att vara utåtriktad och att folk ska känna sig välkomna.

Läs mer:

Johannes Cornell: Här är höjdpunkterna på Stockholm Jazz Festival

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt