Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-02-28 03:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/ignorance-ar-the-weather-stations-mest-makalosa-lbum-hittills/

Skivrecensioner

”Ignorance” är The Weather Stations mest makalösa album hittills

Tamara Lindeman.
Tamara Lindeman. Foto: Fat Possum/Border music

Texterna på The Weather Stations nya platta är smått geniala och Tamara Lindeman fäster sin uppmärksamhet vid till synes små och vardagliga ting, skriver Alexandra Sundqvist.

När kanadensiska Tamara Lindeman och hennes The Weather Station släpper sin femte skiva och den första sedan 2017 känns mycket igen.

De smått geniala texterna, som ”Thirty” om att (som introvert) bära hela världen på sina axlar. I sina öron. Oförmögen att stänga ute en värld som blir allt bullrigare. Rösten, som likt exempelvis Lana del Reys, ofta rör sig i en dov undervegetation och slingrar sig fram över klaviaturen.

Ändå är mycket nytt. Med ”Ignorance”, Lindemans mest makalösa skiva hittills, klär hon låtarna i fler lager än tidigare. Med hjälp av sitt ambulerande band rör hon sig från sin hemvist i 1970-talets avskalade folk och country och vidare in i ett betydligt mer dekadent och elegant 80-tal – som förstärker albumets existentiella bråddjup.

Det här är en skiva om att leva med insikten om naturens bedrövliga tillstånd, men som aldrig hänger sig åt plattityder i gestaltningen av oron det innebär. I stället fäster Lindeman sin uppmärksamhet vid till synes små och vardagliga ting, som i ”Wear” där hon självmedvetet sjunger; ”I tried to wear the world like some kind of garment”.

Sången är bara en av skivans många stora stunder. Trots att hon flankerar sig av inte mindre än två trummisar, saxofon, stråkar, flöjt, bas, elgitarr och ett tunt, flytande lager av syntar går hon aldrig vilse i det allt större ljudlandskapet.

Bästa spår ”Robber”, ”Atlantic”

Läs mer om musik och fler texter av Alexandra Sundqvist

Ämnen i artikeln

Musik
Dagens skiva

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt