Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-23 10:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/intressanta-linjer-mellan-slakten-josephsons-kulturman/

Konstrecensioner

Intressanta linjer mellan släkten Josephsons kulturmän

Bild 1 av 3 Per Josephson, ”Familjemiddag”
Foto: Per Josephson
Bild 2 av 3 Vy från utställningen 5 x Josephson
Foto: Per Josephson
Bild 3 av 3 Per Josephsons porträttbyst av Ernst Josephson
Foto: Per Josephson

I utställningen ”5 x Josephson” ringar konstnären Per Josephson in i en familjehistoria under 150 år. En ovanlig tagning på svensk kulturhistoria, tycker Sebastian Johans.

När konstnären Per Josephson levererade ett par skulpturer föreställande vildhästar till Tjolöholms slott i Halland snubblade han över en historia som lite otippat drog upp en rad linjer mellan några av de mer bemärkta kulturmännen i hans egen släkt, som alla hade en relation till slottet.

I utställningen ”5 x Josephson” gräver sig konstnären in i familjehistorien och bygger en berättelse där han själv och släktingarna får ringa in närmare 150 år av svenskt kulturliv.

I centrum hamnar den mest betydelsefulla, konstnären Ernst Josephson (1851– 1906). Men betydande roller har även regissören och teatermannen Ludvig Josephson (1832–1899), arkitekten Erik Josephson (1864–1929) och skådespelaren Erland Josephson (1923– 2012).

Utställningen har ett narrativ som blandar fantasi och verklighet, och berättas genom en rad omtagningar eller dubbleringar i flera olika tekniker. August Strindberg, Ingmar Bergman och Julius Kronbergs emblematiska målning ”Drottningen av Saba” hör till det som dyker upp i viktiga biroller.

Tre huvudspår utgörs av grälla oljemålningar täckta av tjocka lager färg applicerad med palettkniv, 3D-printade byster uppbyggda av tydliga pixlar som hänvisar till konstnärens sätt att skissa på datorn och en pocketbok som ordrikt samlar hela historien.

Men utställningen har också ett soundtrack med tillhörande video, där en elektronisk komposition av Thomas Wingren vindlande blandar ambientljud, jazz och sprudlande klezmer. Flera av oljemålningarna är laddade med information som betraktaren hittar via en app, som förser bilderna med text och små korta skådespel.

Lokalen, Volvo studio, hör också till berättelsen. På samma plats i Kungsträdgården låg under slutet av 1800-talet Blanchs konstsalong, där Ernst Josephson, Carl Larsson och de andra i Opponenterna, som ville göra upp med den förlegade Konstakademin, ställde ut första gången. Här flimrar nu en reklamfilm på en jätteskärm i den öppna trappan som leder ner till bilmärkets showroom.

Per Josephson beskriver sig träffande som maximalist, och nog är det mycket av det mesta i ”5 x Josephson” – färg, teknik, information. Men just detta parerar det svåra utställningsrummet. Ivern i berättandet är helt enkelt mycket intressantare än bilarna i denna ovanliga tagning på kulturhistorien.

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt