Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-22 12:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/isande-the-assistant-vittnar-om-harvey-weinsteins-makt/

Filmrecensioner

Isande ”The assistant” vittnar om Harvey Weinsteins makt

Julia Garner i ”The assistant”.
Julia Garner i ”The assistant”. Foto: Landmark Media/Alamy Stock Photo

Den omtalade filmen ”The assistant”, som nu kan ses i Sverige, tolkar hur Harvey Weinsteins maktmissbruk kunde pågå så länge. ”Ozark”-aktrisen Julia Garner spelar visselblåsare i ett isande drama om osynliggörande.

Den polske journalisten Ryszard Kapuscinskis filosofi var alltid att vända upp och ner på maktpyramiden och intervjua underhuggarna för att komma åt sanningen om högdjuren. Således var det Haile Selassies officiella kuddfluffare snarare än generalstaben han uppsökte för att teckna porträttet av den etiopiske kejsaren i boken ”The emperor” från 1978.

De flesta stenar har väl redan vänts sedan Harvey Weinstein-skandalen briserade för tre år sedan. Trots det är det ändå något med själva maskineriet runt den mäktiga filmmogulen som dröjer sig kvar. Hur det kom sig att så många människor, under så lång tid, höll tyst och i vissa fall till och med skapade förutsättningar för att övergreppen skulle kunna begås?

Likt Kapuscinski trålar ”The assistant” längst ner i näringskedjan för att få ett svar. Jane (Julia Garner från ”Ozark”) har fått jobb som assistent på ett framgångsrikt filmbolag med hopp om att själv en dag bli producent. Kameran redovisar ingående Janes monotona arbete som består av allt från att bryta upp en ny plastförpackning bordsvatten till ändlösa turer till det lugubra kopiatorrummet.

Julia Garner i ”The assistant”.
Julia Garner i ”The assistant”. Foto: LANDMARK MEDIA / Alamy Stock Photo

Färgskalan är genomgående en murrig nyans av grå, brun och grön. Den begränsade spelplatsen skapar samtidigt flera exakta Yasujiro Ozu-inspirerade bildkompositioner och plötsligt blir en oinspirerad dörröppning som vetter mot ett lika oinbjudande kontorslandskap besynnerligt nog vacker.

Samtidigt härskar Janes ansiktslösa chef och sätter skräck i omgivningen och det dröjer inte länge innan hon nästlats in i hans väv av lögner för att mörka det koppel av unga förhoppningsfulla kvinnliga skådespelare som blir kvar till sent om kvällarna.

”The assistant” är välberättad. Chefens manipulationer och maktmissbruk redovisas i antydningar snarare än öppna konfrontationer. Julia Garners sammanbitna tystnad och strykrädda blick säger allt om takhöjden på kontoret medan chefens karaktär skickligt mejslas fram genom mejlväxling, telefonsamtal, lösryckta samtal och skvaller mellan kollegor.

Även om det inte är uttalat att detta är filmbolaget Miramax får plågoandens anonymitet Weinsteins skugga att krypa utmed hörnen filmen igenom. Men framför allt är den en isande beskrivning av fenomenet gaslighting, det vill säga psykisk misshandel i form av osynliggörande. Och som sådan även en rätt beklämmande lektion i hur svårt det kan vara att visa civilkurage.

Särskilt som att en kvinnlig visselblåsare som Jane uppenbarligen kommunicerar på en frekvens som verkar omöjlig att uppfatta för vissa manliga chefer. Hur bryter man man då igenom i en tystnadskultur? Filmen ger få svar men lämnar oss med en minst lika viktig som öppen fråga. Är det vi nyss har sett en knivskarp redogörelse för ett överspelat skeende eller en ständigt lika aktuell lägesrapport?

Se mer. Tre andra filmer och serier om sekreterare : ”9 till 5” (1980), ”Secretary” (2002) och ”Mad men” (2007-2015).

Läs fler filmrecensioner i DN

Ämnen i artikeln

Film
Viaplay

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt