Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-22 23:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/johan-croneman-slapp-loss-svt-den-unga-kulturen-maste-fa-vara-lite-brakig-smal-och-fri/

KULTUR | KRÖNIKA

Johan Croneman: Släpp loss, SVT, den unga kulturen måste få vara lite bråkig, smal och fri

Nya ”Cyklopernas land” borde inte behöva vara så kvävande breda.
Nya ”Cyklopernas land” borde inte behöva vara så kvävande breda. Foto: SVT

Premiären av ”Cyklopernas land” var riktigt lovande, men kultur-tv som vänder sig till den yngre publiken borde vara friare i både ton och ämnesval. Kapa förtöjningarna och lämna förmyndarna på SVT-kajen.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Efter det första avsnittet av ”det nya unga kulturprogrammet” i SVT, med den Knausgårdska knorren ”Cyklopernas land” som titel, slog det mig att det faktiskt kunde ha varit ett program som tidningen Nöjesguiden hade kunnat göra – för trettio år sedan. Jag vet, för jag var med när det begav sig.

Det första avsnittet var bra och begåvat, rätt vasst och lite roligt, tro inget annat, men frågan återstår ändå: Var vi på Nöjesguden i början av 90-talet trettio år före vår tid, eller är SVT så att säga extremt sena på just den här (läder)bollen? Kan vara en kombination, men viktigast ändå:

De gör ett program för de något yngre kulturkonsumenterna (som i och för sig förmodligen avskyr den etiketten) – men de väljer ämnen som avhandlas på varje småborgerlig medelklassmiddag för fyra bostadsrättsinnehavarpar med jobb kring Stureplan: Abba, Jonas Gardell, en titt på modern tv (Kanal 5:s ”Vem tror du att du är”) och en titt på ”kul” omodern tv: ”Fräcka fredag” på SVT med Malena Ivarsson från 1988.

Ämnesvalen känns parodiskt mycket SVT och jag kan inte vid något tillfälle uppfatta de tre kvicka personerna i studion som vare sig dubbel- eller trippelironiska, bara iväglurade av en beställare på SVT som sagt att ”vi måste ändå ha viss bredd och lite lätt igenkänning”.

Släpp loss dem för helvete. Det här breddkravet kväver ju all kultur, gammal som ung, ”som givetvis ska få visa framfötterna”, men när de sedan skickas ut i studion förses med både livrem och hängslen – fotbojorna ser man inte bakom sceninteriören.

Den sistnämnda är kanske värd en egen text, scenografin känns nämligen som seriens mest avantgardistiska tänk. Riktigt hur de tänkt går mig nog ändå förbi, men det är – mycket. Och så fulsnyggt att man inte vill släppa blicken.

Jag tycker väldigt mycket om Christopher Garplinds tillbakalutade och självironiska och lätt självföraktande stil, den här veckan hade han med sig radiojournalisten Linnea Wikblad och journalisten och poddaren Emil Persson (Fördomspodden) och allt de behöver är tid.

Och så tycker jag de kapar förtöjningarna och lämnar kvar övervakarna och förmyndarna från SVT på kajen. De behöver inte ha krav på sig att chocka tittarna eller ens passera en enda anständig gräns. Men lite skitigare, lite bråkigare och lite smaklösare törs de faktiskt vara. Riktigt smala blev de kanske när de redogjorde för seriens första historiska kulturbråk, det mellan Rednex Annika Ljunggren och Anna Book, från 2003. Tyvärr var det så monumentalt ointressant och innehållslöst att själva poängen helt uteblev.

Till sist ettlitet tillrättaläggande: För två veckor skrev jag om min egen förvåning över hur medier globalt, i allmänhet, och svensk i synnerhet kunde uttryckta sådan enorm kollektiv förvåning över talibanernas ”plötsliga” och ”hastiga” maktövertagande i Afghanistan. Jag citerade bland annat en brasiliansk journalist som bevakat Afghanistan i två decennier, och som sade: ”I don’t understand what the surprise is.”

I min kritik av den slappa inställningen i många svenska mediehus borde jag givetvis ha nämnt Expressens Magda Gad som det lysande undantaget. Magda Gad var på Twitter väldigt upprörd över min text och DN:s publicering. Jag kryper till korset Magda, det var illa av mig att glömma dig och ditt storartade jobb vid fronten. Tyvärr sådant som ibland händer.

Läs fler krönikor av Johan Croneman

Ämnen i artikeln

SVT

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt