Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 19:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/johanna-paulsson-klassisk-musik-inte-ar-sa-kultiverade-som-manga-inbillar-sig/

Konsertrecensioner

Johanna Paulsson: Klassisk musik är inte så kultiverande som många inbillar sig

Sporanen Golda Schultz, dirigenten Dalia Stasevska och BBC:s symfoniorkester.
Sporanen Golda Schultz, dirigenten Dalia Stasevska och BBC:s symfoniorkester. Foto: Mark Allan/BBC

Den aggressiva tonen kring ”Last night of the proms” visar att klassisk musik inte är så kultiverande som många inbillar sig, skriver DN:s Johanna Paulsson.

”Det är ett beslut som handlar om att stryka något, om att förstöra något – förstöra traditionen”, säger en ung kvinnlig pianostudent i tv-panelen. Citatet skulle kunna vara hämtat från debatten kring årets ”Last night of the proms”-konsert, men är ett klipp ur BBC-arkivet från 1969.

Medborgarrättsrörelsens protestsång ”We shall overcome” var dåtidens melodi, men BBC backade och sjöng till slut ”Land of hope and glory” i alla fall. Precis som vid lördagens covidanpassade tillställning i ett tomt Royal Albert Hall med fjärrapplåder från en socialt distanserad storbildsvisning vid ett sjukhus i Chelsea.

I år har bråket handlat om att patriotiska hymner från kolonialismens och slaveriets dagar klingar falskt i skenet av Black Lives Matter. Det har framhållits att inte ens Edward Elgar själv gillade den ”jingoistiska” – alltså chauvinistiska – texten av A. C. Benson. Turerna har varit många och den finländska dirigenten Dalia Stasevska fick ta skiten från både Twittertroll och brittiska tabloider. Av den aggressiva tonen att döma är ett intresse för klassisk musik helt enkelt inte så kultiverande som många inbillar sig. Inom genren håller man i regel huvudet kallt och gör som man alltid har gjort. ”Keep calm and carry on”, som britterna säger.

Dirigenten Dalia Stasevska.
Dirigenten Dalia Stasevska. Foto: Chris Christodoulou/BBC

Det är därför det blir ett sådant bråk även kring små omrörningar i repertoargrytan. Inte minst när det kommer till en anrik tillställning som ”Last night of the proms”. Den folkligt festliga finalen på sommarens promenadkonserter som brukar avslutas med allsång och flaggviftande för kung – förlåt, drottning – och fosterland. Kvällens stora snackis blev emellertid inte BBC Singers coronabantade smalversion av ”Land of hope and glory” i Anne Dudleys arrangemang för en mer än halverad orkesterstyrka.

I stället var det ett nytt beställningsverk som slets i stycken i sociala medier. Den Belizefödda tonsättaren Errollyn Wallen hade nämligen fått det otacksamma uppdraget att ”omkomponera” Hubert Parrys ”Jerusalem” och blandade in såväl blues som dissonanser. Sådant gör man förstås inte ostraffat under ett evenemang som bevakas av högljudda högerreaktionärer, redo att ropa ”woke” så fort ett public service-bolag faktiskt försöker få till stånd just en socialt medveten förändring. Men traditionalisterna fick även ”originalet” med kör och läckert dånande orgel.

Årets ”Last night of the proms” saknade publik i Royal Albert Hall.
Årets ”Last night of the proms” saknade publik i Royal Albert Hall. Foto: Chris Christodoulou/BBC

Årets ”Last night of the proms” blev således ”en blandning av gamla favoriter och nya utmaningar” som någon sansad lyssnare uttryckte det på Facebook. Rogers och Hammersteins ”You’ll never walk alone” är ”Carousel”-klassikern med förmågan att ena såväl musikalfans som fotbollssupportrar och sjukvårdspersonal. Särskilt i ett framförande med en strålande solist som den sydafrikanska sopranen Golda Schultz, lika självklart ledig i såväl Strauss som Sondheim.

Nicola Benedetti gjorde ett strongt sista minuten-inhopp för insjuknad violinsolist och pandemin gjorde sig påmind även i specialbeställda ”Solus”. Ett musikaliskt virusutbrott som olycksbådande spred sig genom orkestern och landade lugnt i den svenska tonsättaren Andrea Tarrodis typiska fågelsignum.

”Last night of the proms” sändes live i Sveriges Radio P2 och visas i SVT 2 nästa lördag den 19 september.

Läs mer:

Nytt beslut av BBC: ”Rule, Britannia!” kommer att sjungas

Andrea Tarrodi: ”Min bror sa att det var det bästa jag gjort”

Ämnen i artikeln

Musik
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt