Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 11:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/johannes-cornell-chick-corea-var-bade-virtuos-och-generos/

Musik

Johannes Cornell: Chick Corea var både virtuos och generös

Chick Corea i Italien 2003.
Chick Corea i Italien 2003. Foto: Francesco Corradini/Shutterstock

Jazzpianisten Chick Corea är död, 79 år gammal. Hans fusionband Return to Forever var riktiga pionjärer, skriver Johannes Cornell.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Det hände att jag förlorade kontakten med Chick Corea som musiker, även när han spelade live och jag befann mig i samma rum. Eller för den delen utomhus, som då han inledde en hyllningskonsert till Bud Powell på Sollidenscenen på Skansen med att låta spela upp en djup mansröst som presenterade hela tillställningen som om den vore en stjärnspäckad Hollywoodfilm.

En annan fnurra på tråden för mig kom av hans uttalade engagemang som scientolog, vilket ibland tog sig direkt tematiska uttryck i hans musik. I mina öron kunde hans spel bli övertekniskt och grandiost, särskilt med sådant där i fonden.

Ändå gick det aldrig riktigt att generalisera så. För han kunde också vara fullständigt briljant. Och intim och generös. Som på den fina ”Children’s songs”, en skiva från 1984 som ofta dök upp på repertoaren genom åren. Eller i hans många duetter med musiker som till exempel Herbie Hancock och Gary Burton. Det generösa draget blev som mest uppenbart för mig en kväll på Uppsala Konsert & Kongress, där han verkligen lånade sig själv till stunden och till publiken – som av största möjliga lojalitet med musiken i stort.

Hans respektive akustiska och elektriska band med Dave Weckl på trummor och John Patitucci på bas berörde mig aldrig särskilt. De poserade i kostymer från Armani och föreföll på det hela taget mer intresserade av att imponera än just beröra. Hans fusionband Return to Forever var däremot riktiga pionjärer, som definitivt imponerade – men med en helt annan lust och upptäckarglädje. Med istället Stanley Clarke på elbas och Lenny White på trummor var de ett superband om något.

Och faktum är att Coreas virtuositet hade ett slags egenvärde. Den var en förlängning och en vidareutveckling av en sida av jazzen, som inte minst handlar om fart, skicklighet, reaktionsförmåga, till och med konfrontation. Som sådan är genren en hutlöst raffinerad form av underhållningsmusik, som inte nödvändigtvis förutsätter ett större djup än vad som bokstavligen sker här och nu och kanske bara för att ersättas med någonting nytt redan i nästa takt.

Som jazzpianist tog Corea upp arvet efter Bud Powell och Thelonius Monk – snarare än Bill Evans, likt Keith Jarrett – men ytterst verkade han även i en modern tradition oavsett eller snarare trots genrer, med själva instrumentet som enda begränsning. Chick Corea blev 79 år gammal.

Läs fler texter av Johannes Cornell och fler kulturkommentarer

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt