Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-02-27 14:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/landskapsfotografi-med-magiska-effekter/

Konstrecensioner

Landskapsfotografi med magiska effekter

Bild 1 av 4 Karin Alfredsson, ”Snö och regn ska passera No 1”
Foto: Karin Alfredsson
Bild 2 av 4 Karin Alfredsson, ”Snö och regn ska passera No 2”.
Foto: Karin Alfredsson
Bild 3 av 4 Karin Alfredsson, ”Snö och regn ska passera No 3”.
Foto: Karin Alfredsson
Bild 4 av 4 Karin Alfredsson, ”Nordpolen”
Foto: Karin Alfredsson

Karin Alfredsson är aktuell på Galleri Glas i Stockholm med fotografier av karg, nordlig natur. Hon lyfter fram något plastiskt och måleriskt i landskapen, tycker Sebastian Johans.

Att måla och fotografera landskap liknar ofta fågelskådning. Precis som fågelskådaren nöjt noterar ett kryss för varje ny art kan naturfotografen presentera bild efter bild från den ena svårtillgängliga djungeln efter den andra. Man förstår att de är resultatet av en envis kamp och representerar en sublim naturupplevelse, men lika lite som när fågelskådaren redogör för sina kryss så känner man den.

Karin Alfredssons fotografier i utställningen ”Snö och regn skall passera” har vid en första anblick något av ovanstående. Bilderna visar karga, ensliga miljöer som alldeles uppenbart kräver en heroisk insats av den som vill fånga landskapen på bild.

Karin Alfredsson, ”Snö och regn ska passera No 4”
Karin Alfredsson, ”Snö och regn ska passera No 4” Foto: Karin Alfredsson

Lyckligtvis nöjer sig Karin Alfredsson inte med det. Hon har tagit sig till den vildmark i Lofoten, Nordpolen och Jämtland som i sobra ramar hänger på galleriets väggar, men också känt in de storslagna platserna och väntat på rätt förutsättningar. Hennes bilder gör mer än bara registrerar och jagar landskapets arketyper – land möter hav, bergrygg möter himmel, en värld av snö och is, och så vidare.

Alfredssons enligt utsago i stort sett obearbetade bilder fångar visserligen arketyperna, men hon lyfter också fram det plastiska och direkt måleriska i landskapen.

Genom att lyhört ta tillvara på regn, snö och dimma som om de vore naturens egna Instagram-filter skapar Alfredsson snudd på magiska effekter. Det är som om landskapet inte vill stanna i det fotografiska mediet. En bild ser ut att vara gjord i blyerts, en annan i pastell.

”Snö och regn skall passera” handlar mer om att befinna sig i landskapet än om att registrera det. Bilderna känns på något sätt ömsesidiga, som om landskapen belönar tid och engagemang genom att bjuda på fler sidor av sig självt. Det går också igen i betraktandet av fotografierna, som kräver tid.

Karin Alfredsson visar elegant att det går att hitta intressanta aspekter på överanvända motiv som sedan länge är klichéer. Det riktigt engagerade seendet blir aldrig utnött.

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt