Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-02-28 05:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/larare-pa-konstfack-debatten-visar-att-nagot-viktigt-ar-pa-vag-att-handa/

Kulturdebatt

Lärare på Konstfack: Debatten visar att något viktigt är på väg att hända

Konstfack i Stockholm.
Konstfack i Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT

Genom sina artiklar om debatten kring ”Vita havet” på Konstfack skadar Sara Kristoffersson förtroendet i relationen mellan studenter och lärare. Och inte minst skadar det studenter som är direkt berörda, skriver lärare på Konstfack i en gemensam replik.

Kommentarsfälten i DN och på sociala plattformar visade i veckan på ett starkt engagemang i en fråga som i grunden handlar om Konstfacks gemensamma ytor och hur de kan göras mer välkomnande och trygga för alla. Många ger uttryck för att det har gått för långt, helt i linje med vad Sara Kristoffersson antyder genom sin artikel (DN 1/2). Men vi är en grupp på 44 professorer, lektorer, adjunkter och doktorander vid Konstfack som inte känner igen oss, däremot ser vi att något viktigt börjat hända.

Där artikelförfattaren skriver ”turbulensen på Konstfack” vittnar vi om en sällsynt inkluderande dialog mellan studenter, anställda och ledning, och där hon menar att Brown Island ställer ”krav” om att namnet Vita havet ska ”skrivas ut ur historien” har vi framför oss ett nyanserat förslag från en arbetsgrupp med både studenter och anställda utan färdiga svar. Att det är lärosätet tillika myndigheten som ansvarar för hur man behandlar förslag eller möter ”krav” från studenter och anställda, tonas ner till förmån för artikelns retoriska uppställning. Hotat: Det Vita havet. Hotet: Brown Island.

Myndigheter har en skyldighet att verka inkluderande och arbeta för att förebygga kränkande särbehandling och diskriminering

Vi ställer oss tveksamma till den etiska dimensionen av att som lärare använda sig av enskilda studenters eller studentgruppers tankar och ageranden offentligt för att föra fram personliga åsikter, rent principiellt, och än mer när det leder till motsättningar i en redan övertänd debatt. Det är en maktutövning som skadar förtroendet i relationen mellan studenter och lärare. Och inte minst skadar det studenter som är direkt berörda.

Myndigheter har en skyldighet att verka inkluderande och arbeta för att förebygga kränkande särbehandling och diskriminering. Att högskolor, och i synnerhet konstnärliga högskolor, fortfarande brottas med social snedrekrytering är ett faktum och ett demokratiskt problem. Ofta sker det här arbetet som en pålaga till det ”egentliga” uppdraget, mer sällan går vi på djupet med de tanketraditioner och organisatoriska strukturer som skapar ojämlikhet i grunden. När förändring bara sker på pappret används det ändå som något att skryta med, som bevis för att vi möter våra skyldigheter men ofta utan intresse att utvärdera dess effekter i praktiken. När arbetet i stället centreras utifrån insikter om att verksamhetens kvalitet och frågor om likabehandling är två delar av samma sak, när arbetet får effekt och leder mot förändring som är reell och hållbar – väcker det ofta rädslor och därmed motstånd.

Det är en historisk situation som vi tror är förutsättningen för verklig förändring i den här frågan

Demokrati tar tid. Vad vi ser hända på Konstfack och andra lärosäten runt om i världen, långt bortom de detaljer Sara Kristoffersson så olyckligt skruvar till i sin artikel, är att studenter initierar ett arbete för jämlikhet som använder sig av konstnärliga verktyg och förhållningssätt för att undersöka hur vi kan motarbeta strukturell rasism tillsammans med anställda och ledning. Det är en historisk situation som vi tror är förutsättningen för verklig förändring i den här frågan.

Läs mer:

Sara Kristoffersson: Nej, Vita havet på Konstfack har inget med rasism att göra

Brown Island: Sara Kristoffersson avfärdar en komplex dialog som förs på Konstfack

Sara Kristoffersson: För att hitta rasism lämnar Brown Island verkligheten

Ämnen i artikeln

Kulturdebatt
Konst
Rasism
Utbildning
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt