Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 19:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/lekfullt-och-humoristiskt-pa-stockholm-early-music-festival/

Konsertrecensioner

Lekfullt och humoristiskt på Stockholm early music festival

Bild 1 av 2
Foto: Iman Khayyatan/Fotodela
Bild 2 av 2 Tyska kyrkans spira.
Foto: Magnus Hallgren

Oktetten Ricercar Consorts konsert på Stockholm early music festival är lekfull, humoristisk och samtidigt sorgtyngd, skriver Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.

Skillnaden mellan att framföra klassiskt komponerad konstmusik i dag och på 1600-talet är på sätt och vis inte så stor. Musikerna behöver fortfarande personer med makt som kan låta dem skapa sin avancerade konst. I dag finns visserligen inga rika furstar och kulturintresserade kejsare som använder samtida konstmusik för att få den egna makten att glänsa lite mer, fast kultur fyller fortfarande den funktionen – tänk på Louvren i Abu Dhabi.

Stockholm early music festival, detta underbart nischade eldsjälsprojekt, står under drottning Silvias permanenta beskydd. Visserligen kommer inte det ekonomiska stödet från henne utan från regeringen (via Kulturdepartementet, Kulturrådet och regionen) men ändå, det har symbolisk tyngd. Och när Belgiens ambassadör håller ett tal innan belgiska Ricercar Consort ska spela blir man påmind om kulturens funktion för ambassader och regeringarna de tjänar.

Allt det här är egentligen ovidkommande för de fantastiska musikerna som spelar sin fantastiska musik, och för publiken som avnjuter den. Vi är alla upptagna med konsten. Men att allt det här över huvud taget äger rum är en lyx. Och precis som man kan vara glad att huset Esterházy lät Haydn skapa sin musik och att Ludwig II av Bayern sponsrade Wagner är jag tacksam för att dagens maktmänniskor anser det värdefullt att hålla 1600-talets magiska musikskatter vid liv. Morgondagens ledare kanske föredrar Ultima Thule.

Oktetten Ricercar Consort har gett sin konsert rubriken ”Imitatio” eftersom flera av verken har karaktär av imitation och gestaltning. Det görs lekfullt och humoristiskt i Farinas ”Capriccio stravagante”, sorgtyngt i Bibers klagodans ”Balletti lamentabili” och krigsskildrande i Kerlls ”Battaglia” (framförd på Tyska kyrkans mäktiga Dübenorgel) och Bibers fascinerande ”Battalia”. Dessa verk förhärligar inte krig men manar till kamp och mod – välbehövligt i dessa dystra tider. Vi får också höra vackra sonater och serenader, musik som är abstrakt och fri, om än regelstyrd.

Ensemblen, med gambisten Philippe Pierlot som ett tryggt strålande centrum, spelar exemplariskt. Precis som i all bra tidig musik finns här ett mått av spontanitet och ögonblicksskapande som skänker allting en extra laddning. Förstaviolinisten Louis Creac’h, som hoppat in med två dagars varsel efter att den ordinarie blivit sjuk, gör en heroisk insats med det komplexa och mångsidiga materialet. Hans inlevelsefulla spel, som matchas av alla i Ricercar Consort denna kväll, gör barockmusiken evigt ung.

Läs fler av DN:s konsertrecensioner och fler texter av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt