Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-19 22:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/liljevalchs-jubilerar-med-historisk-utstallning-allt-har-visats-i-den-har-kaken/

KONST

Liljevalchs jubilerar med historisk utställning: ”Allt har visats i den här kåken”

Utställningskommissarien Lena Rydén och Liljevalchs chef, Mårten Castenfors.
Utställningskommissarien Lena Rydén och Liljevalchs chef, Mårten Castenfors. Foto: Alexander Mahmoud

Liljevalchs konsthall firar sin över 100-åriga historia med en jubileumsutställning. En tillbakablick på verken som skapat sensation från 1916 och framåt. Från Anders Zorn till Munch, Frida Kahlo, Picasso, Warhol, Barbro Bäckström – och Dan Wolgers stulna bänkar.

Att sammanfatta mer än 100 år av utställningar på Liljevalchs är en minst sagt grannlaga uppgift. Utställningskommissarien Lena Rydén, som till vardags är konstspecialist på Bukowskis, kallar det ändå för ”ett drömuppdrag”.

När hon tittar i backspegeln är det både det väldiga antalet utställningar och de ofta starka reaktionerna på konsten som sticker ut.

– Det här har varit ett hus som ofta väckt starka känslor. En del av utställningarna har engagerat hela Stockholm, ibland hela landet – som utställningen med mexikansk konst som visades här 1952, poängterar Lena Rydén.

– Det visades över tvåtusen verk då, inklusive Frida Kahlos, som fraktades hit i tolv godsvagnar skyddade av beväpnade säkerhetsvakter. Konstverken lockade över 212 000 besökare, vilket fortfarande är publikrekord för Liljevalchs.

Bild 1 av 3 Edward Munch, ”Synden” (1902).
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 2 av 3 Carl Larsson, ”Första utanläxan/Den första läxan” (1903).
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 3 av 3 Anders Zorn, ”Modersglädje” (1882)
Foto: Alexander Mahmoud

Liljevalchschefen Mårten Castenfors är särskilt nöjd med bredden på de verk, filmer och trycksaker som de nu har fyllt konsthallen med.

– Det som är fräckt med den här utställningen är att den visar att i den här kåken har det funnits och visats allt, säger han.

Från Carl Larsson, Liljefors och Zorn via Sigrid Hjerténs modernism till Matisse, Picasso och Alberto Giacometti till Dan Wolgers, Sophie Tottie – och Lars Lerin.

För den som vill se namnkunnig konst finns det drygt 150 verk utställda: Däribland Edvard Munch, Jean-Michel Basquiat och hans neoexpressionism och Josef Franks väldiga Liljevalchs-soffa från 1934 i original. Vidare Nils Dardel och hans döende dandy, det tidiga sextiotalets Sovjetkonst, det sena sextiotalets erotiska utspel och sjuttiotalets vilda performancekonst (Kjartan Slettemark iförd vit pudeldräkt i en protest mot ”konstnärens roll som etablissemangets knähund”).

Men också sådant som den applåderade utställningen ”De drog till Paris” 1988 som åter satte ljuset på bland annat Helene Schjerfbecks och Hanna Paulis snille. Liksom Hilma af Klints universum, som hängdes upp på dessa väggar 1999.

Bild 1 av 3 Utställningen består av drygt 150 konstverk, utöver en rad olika typer av arkivmaterial och filmer.
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 2 av 3 Pablo Picasso, ”Nature morte au verre” (1918).
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 3 av 3 Utställningen pågår fram till den 16 januari 2022.
Foto: Alexander Mahmoud

Ambitionen bakom jubileumsutställningen har varit att utöver alla verken också försöka fånga tidsandan genom decennierna med förklarande texter, musik och filmklipp.

Dessutom ta fram annat som också visats här genom decennierna: utställningar om hemmet i fokus, om bostäder, exklusivt mode, handarbete och om möbelkonst jämte Ikea, hemslöjd och Märta Måås-Fjetterströms avancerade mattmönster.

Vad har överraskat mest i arbetet?

– Just engagemanget dessa verk har väckt genom åren, svarar Lena Rydén utan betänketid.

– Man hade till exempel en italiensk utställning här på 1920-talet där man dessutom skapade italienska teman i hela Stockholm med musik på Grand Hôtel, modevisningar och italienska menyer på restaurangerna i stan.

Picassos berömda ”Guernica”-målning – som visades 1938 – är ett annat exempel på särskilt uppmärksammade konstverk. Eller Edward Hoppers målning ”Early sunday morning” som kom till Stockholm i ett samarbete med MoMA i New York 1953.

Mårten Castenfors återkommer igen till den brokiga bredden på verken.

– Att Liljevalchs skulle vara ett ställe som var öppet för allt, det tycker jag framgår i den här utställningen. Det fanns en energi i den här kåken som förhoppningsvis fortfarande finns kvar i dag, säger han.

Bild 1 av 3
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 2 av 3 Rita Lundqvist, ”Hus och eld” (1998/2015).
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 3 av 3 Christopher Le Brun, ”Morzeppa” (1981).
Foto: Alexander Mahmoud

Har projektet fått er att fundera på att göra någon motsvarande jätteutställning i framtiden?

– Om vi ska göra en storsatsning i framtiden så måste vi göra det i samarbete med någon annan. En Picasso-utställning skulle kosta 15–20 miljoner, det är vårt dilemma, konstaterar Castenfors.

– Man får göra något annorlunda istället. En underbar liten Pierre Bonnard-utställning med bara tjugofem målningar i vår nya tillbyggnad till exempel.

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt