Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-25 13:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/lina-ryden-reynols-satter-kannibalismen-i-system-i-en-bitvis-lysande-satir/

BÖCKER | RECENSION

Lina Rydén Reynols sätter kannibalismen i system i en bitvis lysande satir

Lina Rydén Reynols debuterade som författare 2019 med ”Läs mina läppar”.
Lina Rydén Reynols debuterade som författare 2019 med ”Läs mina läppar”. Foto: Elvira Glänte

Till formen är ”Använd dem som du vill” en hybrid mellan lyrisk monolog och berättelse. Till innehållet en korsning mellan absurdistiskt drama och postapokalyptisk mytologi. Den träffar hårt i magen, skriver Magnus Bremmer.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Det råder svält i ett anonymt land. Den stora krisen har stoppat alla varor vid gränsen, och jordbruken har drabbats av missväxt. De som hade mat under den första tiden försåg sig själva, men åren går och jorden förblir fortsatt obrukbar. På en gård, dit människor begett sig för att leva i gemenskap och självförsörjning, vet hungern snart inga gränser.

Så förändras plötsligt allt. En kvinna skär av sig handen i en skördetröska. Under konvalescensen, medan kvinnan funderar över den påtvingade passiviteten och sin plats på gården, händer någonting som rubbar förståndet. Under bandaget börjar en ny hand att växa fram.

Det dröjer inte länge innan någon tänker det otänkbara. Är kvinnans vidunderliga kropp i själva verket gårdens räddning? De prövar att ta bort en av hennes armar. Den växer ut igen. Kvinnan lider svåra prövningar, men överlever. Snart mättar hennes kött gårdens hela befolkning.

Det är premisserna i Lina Rydén Reynols nya bok. Till formen en hybrid mellan lyrisk monolog och berättelse. Till innehållet en korsning mellan absurdistiskt drama och postapokalyptisk mytologi. Men kanske framför allt: en allegori över en samtid i kris.

Boken är Rydén Reynols andra på Nirstedt/litteratur. Rydén Reynols, själv verksam som förläggare på Albert Bonniers förlag, debuterade 2019 med poesiboken ”Läs mina läppar”. Det är en lika komplex som kompromisslös iscensättning av språkets kommunikativa villkor och skrivandet som arbete. Sedan debuten har hon även gett ut långdikten ”Se mig som om jag vore död” på Pamflett förlag. Den kretsar kring arbetet på ett lager och förebådade något av den aktuella bokens narrativa drag.

För visst är detta en berättelse, om än drömlik i kanterna och poetiskt expansiv. Det är helt klart en utveckling som tjänat författarskapet väl. Om ironi varit klangbotten i Rydén Reynols tidigare verk, är den nya dikten snarare en suggestiv satir som växer på läsaren.

Det är kvinnan själv som föreslår att hennes kropp ska bjudas ut till människorna. Men i takt med att kroppen tas i bruk blir hon alltmer maktlös –vad har hon egentligen för val när svälten plågar hela landet? Det tar ett tag att vänja sig också för människorna. Skräcken och hungern går inledningsvis en inre holmgång hos de ätande. Snart är ändå kannibalismen satt i system.

Kvinnan får en säregen ställning på gården. Upphöjd och utsatt, allt mer behövd, alltmer utnyttjad. Nöd, tvång och begär präglar det lilla samhällets beslut i skuggan av det fortsatt ofattbara.

”Använd dem som du vill”.
”Använd dem som du vill”.

Genom boken löper kvinnans inre monolog. Kan någon som är så begärd äga ett eget begär? Har hennes aktivitet och handlingar med kärlek att göra? Var börjar och slutar hennes kropp? När tar allt detta slut?

Efterhand handlar berättelsen alltmer om kvinnans relation till ”pojkarna”, de unga män som erbjuds henne som sällskap, en sorts älskare och assistenter på samma gång. Trots att det är kvinnan som ger av sin kropp tar hon hänsyn till pojkarnas känslor av att leva ett liv som relativt sett saknar både riktning och mening. Men maktbalansen är intrikat och ständigt skiftande.

”Använd dem som du vill” är en bitvis lysande satir. Om självbestämmande över kroppen i den begärsekonomi som vårt samhälle är. Om hur tunn gränsen kan vara mellan att vilja ge av sig själv och att bli tagen i anspråk. Om människans beroende i nöd och kris. Som allegori verkar den på flera nivåer, där nya läsarter erbjuds längs vägen – här finns ingen endimensionell civilisationskritisk agenda. Den suggestiva nerven är inte lika stark boken igenom, men som helhet träffar den likväl rätt hårt i magen. Och fungerar just som allegorier i bästa fall gör: även den mest absurda fantasi kan kasta ett klart och kallt ljus över verkligheten.

Läs fler texter av Magnus Bremmer och fler recensioner av aktuella böcker.

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt