Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-22 14:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/louvrens-leonardo-utstallning-har-blivit-pedagogisk-film/

Konstrecensioner

Louvrens Leonardo-utställning har blivit pedagogisk film

Bild 1 av 2 Den glasade ingången till Louvren
Foto: Stéphane Olivier/ Musée du Louvre
Bild 2 av 2 Leonardo da Vinci ”Vierge aux rochers” och ”Le Musicien”
Foto: Antoine Mongodin/ Musée du Louvre

Louvrens rekordutställning till 500-årsminnet av Leonardo da Vincis död har nu blivit en pedagogisk film, med premiär den 16 september. En tröst för dem som missade tillfället på plats, tycker Birgitta Rubin.

Drygt en miljon människor hann se Louvrens fantastiska Leonardo da Vincis-utställning, innan den stängde i februari. Jag tillhörde de lyckligt lottade, en upplevelse för livet, med hela 120 originalverk att beundra av den berömde renässansmästaren.

Läs mer: En makalös resa i Leonardos sällskap

För dem som missade chansen går det nu att uppleva utställningen på vita duken, via Folkets Hus och Parker, med Louvrens två kuratorer som expertguider. Bästa möjliga sällskap, då kuratorerna ägnade tio år åt att gå tillbaka till allt källmaterial för att förstå Leonardos vittomfattande produktion på djupet. Dessutom gjordes tekniska undersökningar av en rad målningar med infraröd reflektografi, för att kunna studera underliggande lager och förstå konstnärens outtröttliga sökande efter den fulländade formen.

Denna dokumentär är filmad nattetid, utan publik, och öppnar med en lååång åkning in i museet, via glaspyramiden i entrén. En lite löjeväckande, högstämd upptakt (som dessutom upprepas på utvägen), särskilt som Leonardos epokgörande verk väcker andakt nog.

Studier av Leonardo de Vinci och bronsskulptur av Andrea del Verrochio.
Studier av Leonardo de Vinci och bronsskulptur av Andrea del Verrochio. Foto: Antoine Mongodin © Musée du Louvre

Väl inne i utställningen tar kuratorerna biopubliken med sig genom salarnas olika kapitel, som beskriver Leonardos utveckling och avgörande inställning till måleriet som en vetenskap.

Det startar i underbarnets utsökta detaljstudier av draperingar, över hans allt friare yttre och inre rörelse i framställningen, fram till den innerliga, sena scenen ”Anna själv tredje” som han förfinande in i det sista. Och självklart en utvikning om den gåtfullt leende ”Mona Lisa”, som inte ingick i utställningen, men som är Louvrens kronjuvel.

Filmkameran går nära inpå flera nyckelverk och vid några tillfällen följer en av kuratorerna smeksamt Leonardos sensuella linjeteckning. Ja förstås på glasade ytor, annat vore helgerån.

Digitalt återgiven konst kan aldrig ersätta upplevelsen av att stå inför ett originalverk. Särskilt inte i Leonardos fall, där modellernas närvaro känns så starkt, med sina tvetydiga blickar, subtila leenden och skimrande hud. Vi får heller inte veta varför ”Salvator Mundi”, världens dyraste konstverk, aldrig uppenbarade sig på Louvren.

Men för alla som grämt sig över att ha missat rekordutställningen är ”En natt på Louvren” ändå en tröst.

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt