Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-21 15:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/maria-nilsson-thore-utforskar-det-okanda-i-bilderboken-gransen/

BÖCKER | RECENSION

Maria Nilsson Thore utforskar det okända i bilderboken ”Gränsen”

Nono kan inte tänka på något annat än gränsen.
Nono kan inte tänka på något annat än gränsen. Foto: Bonnier Carlsen

Gränsdragningen är exakt och påtaglig på gården där barnen leker i Maria Nilsson Thores ”Gränsen”. Ett tjockt, rött streck som det är förbjudet att gå över. Det är klart att Nono måste prova!

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Det löper ett rött, tjockt streck över omslaget till Maria Nilsson Thores nya bilderbok. Upphöjt och med lackad yta går den grafiskt distinkta skiljelinjen närmast att ta på. Den utgör gränsen – mellan det tillåtna och det förbjudna, strecket som är själva epicentret för Maria Nilsson Thores nervkittlande gårdsdrama om vuxnas gränssättning och barns nyfikna utforskande.

Nilsson Thore har, sedan hon gick ut Konstfack år 2000, arbetat upp en diger bibliografi för barn i förskoleåldern med fabler som ”Petras prick” och ”En egen flock”. Men hon har också använt sitt naivistiska, renodlade formspråk till att ge liv åt en rad barnfigurer. Ofta storögda och rundkindade, men också viljestarka och modiga.

Rent tematiskt minner hennes ”Gränsen” om Chris Haughtons ”Kanske…”, en berättelse om tre små apor som lovat att inte gå till mangoträdet eftersom det finns tigrar där – men som inte kan lägga band på sig när den vuxna väl försvunnit ur sikte. Men även om Emma Adbåges ”Gropen”, som skulle kunna vara en äldre kusin till Nilsson Thores hjärtevärmande drama om barnet Nono.

Nono, som roligt nog fått ett namn som också kan betyda nejnej, vet precis var man får och inte får vara på gården. Det har de vuxna sett till. Det röda strecket är lika iögonfallande som illavarslande, lika kantigt infogat som det är lockande att överträda.

Maria Nilsson Thore accentuerar lockelsen med hjälp av sin gråa grusplan – där till och med blommorna tappat sin lyster och degraderats till färglösa, skugglika ting. För Nono har ju inte ögon för något annat än gränsen, förutom möjligtvis de rosa och gula stenarna som glimrar på andra sidan av den.

Vad skulle hända om hon korsade linjen; krymper man kanske om man går över gränsen? Eller blir man… uppäten?

Hennes testande av gränsen är, inledningsvis, av rent bokstavlig art. Vad skulle hända om hon korsade linjen; krymper man kanske om man går över gränsen? Eller blir man… uppäten?

Utan att prova kan man ju inte veta säkert.

Till slut tar Nono sig över. Och väl där väller färgerna in över bilderbokens sidor. Landskapet går i gulgrönt, rosa och orange. Som för att understryka att världen ligger öppen – och att ljuset faller annorlunda när inga byggnader (och vuxna) skuggar en. Men färgfälten mörknar så småningom när Nonos rädsla inför det nya tar överhanden.

Med värme och ett tryggt bildberättande - som mestadels håller sig till ett jordnära grodperspektiv – tecknar Nilsson Thore ett stort äventyr, med små medel. Hon räds varken de vita fälten eller det, till synes, enkla. I stället låter hon barnperspektivet leda vägen. Också tillbaka till gården igen.

Läs mer:

Pia Huss tipsar om tre nya pekböcker

Läs mer av Alexandra Sundqvist och mer om barnböcker.

Ämnen i artikeln

Böcker
Barnböcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt