Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-10 02:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/maria-schottenius-lagg-av-med-alla-hattiga-reformer-i-skolan-och-visa-respekt-for-lararnas/

KULTUR

Maria Schottenius: Lägg av med alla hattiga reformer i skolan och visa respekt för lärarnas yrkeskunskap

Lärare kan inte trolla med knäna.
Lärare kan inte trolla med knäna. Foto: Patrick Pleul/TT

Pisa-undersökningarna skakar skolan och lärarna drabbas ständigt av nya experiment. Ingen är betjänt av att lärare ska vara en sorts cirkusartister som kan tämja de vilda eleverna. Låt lärarna jobba med att undervisa och vägleda.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

I Sverige har vi skolplikt. Läraren har stort ansvar som pedagog. Inte nog med det. ”Huvudmän och skolor har enligt skollagen ett kompensatoriskt uppdrag att uppväga skillnader mellan elevers olika förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen”, vilket Skolinspektionen har till uppgift att kontrollera.

Pontus Bäckström har nyligen kommit med en avhandling om kamrateffekter i undervisningen. Han säger till tidskriften Skolvärlden:

”Lärarna är skolans viktigaste resurs. Men det gäller att ha realistiska krav på vad de kan uppnå med de förutsättningar de ges. De kan inte trolla med knäna.”

Det är svårt att begripa hur det här är tänkt att fungera. Vem har kommit på att en utbildad ämneslärare, som ska undervisa dessutom ska kompensera för alla tänkbara skillnader mellan 30 elever i en sjua eller åtta? Är det verkligen lärare som efterfrågas för den uppgiften?

Pisaundersökningarna skapar just nu kalabalik i den svenska skolpolitiken. Och den svenska lärarkåren har fått leva med ständiga förändringar av läroplaner, betygssystem, det ena konstigare än det andra. Gamla rivs upp, nya tillkommer.  Ryckigt, oseriöst. ”Nu ska vi leka skola”.

Det är rent ut sagt respektlöst mot en yrkesgrupp, som borde ges rimliga förutsättningar för att sköta sitt jobb. Visa respekt för läraren.

Men att skapa mindre grupper är dyrt, kostar fler lärare. Och dela upp eleverna i förhållande till förutsättningar för kunskapsinhämtning är en känslig fråga i Sverige.

I stället framhålls vissa skickliga lärare som premieras och hierarkier skapas inom lärarkåren. På högskolorna värderas ”excellens”. Det finns klara fördelar med Förstelärares roll och ansvar. Men ingen är betjänt av att lärare ska vara en sorts cirkusartister som kan tämja de vilda eleverna. Varför kan inte lärarjobbet vara ett arbete som går att sköta utan att man är tusenkonstnär? Att ställa individuella krav på superkrafter, på en stor och viktig yrkesgrupp verkar kontraproduktivt.

I stället borde man titta på regelverket, som sedan början av 1990-talet med den olycksaliga kommunaliseringen och friskolereformen, kraftigt monterades ner. Skolan är, enligt Sydsvenskans skolreporter Emma Leijnse, ”väldigt oreglerad i Sverige jämfört med andra länder. Skolans ägare och kommuner får göra lite som de vill”. Rektorn behöver inte längre vara lärare, det räcker med ”pedagogisk insikt”. Ansvaret för skolan är överlämnat till kommunerna och deras ekonomiska prioriteringar. Och skolorna själva måste anslå en stor del av budgeten åt reklam för att ragga elever.

En friskola kan etablera sig i kommunen, rycka åt sig 200 elever och deras skolpeng, vilket tvingar de andra kommunala skolorna till plötsliga nedskärningar. Sedan kan friskolan optimera sina resurser, fylla varje klass med 30 handplockade, lätthanterliga elever, anställa outbildade lärare med lägre lön än de utbildade och gå med rejäl vinst. En kommun kan locka till sig friskolor, men inte tvinga dem att vara kvar, om deras (utländska) ägare inte har samma intressen som kommunen.

Sverige är unikt i världen när det gäller att utan vidare skänka skattepengar till stora skolkoncerner, som kan ta dem, göra en piruett och lämna landet, med pengarna.

Jag börjar snart stämma in i hyllningskören till Finland, som envisats med beredskapslager, som klarat både pandemin och skolan med glans tack vare en klar och tydlig organisation, som inte rubbas i första taget. Inga vaccindoser över, ingen skolpeng, ingen konkurrens om eleverna, lärare med status som vågar identifiera problem hos elever och tidigt sätta in insatser.

Utan önskedrömmar, utan naivitet, utan löjligt excellens-tänkande.

Läs mer:

Sätt stopp för skolkoncerner som lurar oss på skattepengar

Läs fler krönikor och andra texter av Maria Schottenius

Ämnen i artikeln

Skolan

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt