Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-07 09:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/melody-farshin-ager-scenen/

SCEN | RECENSION

Melody Farshin äger scenen

Melody Farshin behärskar konsten att gestalta på scen.
Melody Farshin behärskar konsten att gestalta på scen. Foto: Maryam Barari

Identiteterna är minst tre: hemlandet, fosterlandet, miljonprogrammet. Melody Farshin gör lyckad stand-up om kulturkorkrockarna i förorten.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Väldigt många procent här i kväll är med på premisserna från innan de ens kom in i Husbys kulturhus. På Melody Farshins uppmaning ropas ortsnamn från bänkraderna upp: Alby! Rinkeby! Skärholmen! Tensta!

De tre strecken som föreställningen baseras på återfinns överallt i hennes liksom publikens tillvaro: ”ortens kostym”, den svartvita Adidas -tracksuiten (med Husbys postkod 164 på bröstet) som hon bär på scenen och de tre identiteterna hemlandet, fosterlandet, miljonprogrammet.

Det är en i stand up-sammanhang pedagogisk föreställning. Animerad film introducerar och ackompanjerar de tre avsnitten; hennes föräldrars flykt från Iran, vidareflytten från placeringen i Askersund till Husby, och så Melodys egen resa till stand up-scenens om ännu inte finrum så i alla fall Superettan.

Det är alltså en blandning av föredrag, stand-up och ett brinnande peptalk för alla ortenmänniskor. Allvar, skämt, revansch.

Risken för en varken-eller-föreställning är förstås överhängande. Men Melody Farshin ger sig ut på balansbrädan med en säkerhet, tekniskt driv och ett flöde som andra kunde offra åtskilligt för. Och hon har det som bara de riktigt stora på scenen har; gestaltning.

Hon växlar mellan hur hon egentligen pratar och hennes inre Maj-Britt som ler och skrattar ansträngt med Gösta på jobbet. Och därifrån antar hon snabbt rollen som mamman, hon som i en desperat försvenskningsåtgärd döpte dottern till en variant av Sveriges närmsta substitut för religion: Melodifestivalen. Men också beklagar sig över en bristande kontakt (två gånger per dag) med orden ”Melody, jag har gett dig ditt liv, jag kan det tillbaka.”

Ibland blir balansgången svår, föredraget tar överhanden, och då är de skolklasser som detta också skrivits för en bättre måltavla. Men det är i minoritet.

Min bänkgranne ligger ner och kippar efter luft, exempelvis när Farshin jämför ett svenskt, blygsamt bröllop – ”lite-enkelt-tänkte-vi-i-trädgården-liksom” – med åtta gäster och med ett kaosigt Södertälje-dito där man, utan körkort, dundrar brudparet rakt in till festen och sedan måste övertyga den närvarande polisen om att jättesvärdet bara ska användas till att skära tårtan med – inför 700 gäster.

Då är budskapet i kväll kristallklart: det majoriteten kallar ”utanför” är egentligen inuti och något mycket roligare. Ta det och äg det.

Ämnen i artikeln

Scen

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt