Världens första cirkusopera ”Circus days and nights” har urpremiär på Malmöoperan i slutet av maj. Den handlar om scenkonstens magiska förmåga att förvandla åskådaren. DN:s Sofia Nyblom och Anders Hansson har följt de halsbrytande repetitionerna.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
PrenumereraLogga in
Bild 1 av 11Cirkusdirektören (Simon Wiborn), trapetsartisten La Luisa (Pierre Heault), cirkusdirektörens hustru (Karolina Blixt)
Foto: Anders Hansson
Bild 2 av 11Jonglören Peter Åberg värmer upp innan dagens repetitioner.
Foto: Anders Hansson
Bild 3 av 11Regissören Tilde Björfors talar med de två skådespelarna som spelar Robert Lax.
Foto: Anders Hansson
Bild 4 av 11
Foto: Anders Hansson
Bild 5 av 11Ackordeonisten Minna Weurlander är kapellmästare. Det är första gången Philip Glass skriver för hennes instrument.
Foto: Anders Hansson
Bild 6 av 11Nicolas Pulka som luftartisten Mogador i cirkusoperan ”Circus days and nights”
Foto: Anders Hansson
Bild 7 av 11Pierrot, alias Pierre Heault, spelar trapetsartisten La Luisa.
Foto: Anders Hansson
Bild 8 av 11Mezzosopranen Susanna Stern sminkar sig till Skäggiga damen Julia Pastrana.
Foto: Anders Hansson
Bild 9 av 11Kostymtecknaren Magdalena Åberg och Susanna Stern.
Foto: Anders Hansson
Bild 10 av 11”Alla vid cirkusen är viktiga för cirkusen”, står det i Robert Lax text, där cirkusen blir en metafor för världen.
Foto: Anders Hansson
Bild 11 av 11Pierre Heault värmer upp.
Foto: Anders Hansson
Logga in på Dagens Nyheter
För att använda den här funktionen behöver du vara inloggad.