Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-24 01:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/nar-opera-forvandlas-till-rena-cirkusen/

3 min 2 sek. Operan som har premiär i Malmö den 29 maj föddes som idé hos båda sina upphovspersoner, utan att de kände till varandras visioner.
KULTUR

När opera förvandlas till rena cirkusen

Världens första cirkusopera ”Circus days and nights” har urpremiär på Malmöoperan i slutet av maj. Den handlar om scenkonstens magiska förmåga att förvandla åskådaren. DN:s Sofia Nyblom och Anders Hansson har följt de halsbrytande repetitionerna.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 11 Cirkusdirektören (Simon Wiborn), trapetsartisten La Luisa (Pierre Heault), cirkusdirektörens hustru (Karolina Blixt)
Foto: Anders Hansson
Bild 2 av 11 Jonglören Peter Åberg värmer upp innan dagens repetitioner.
Foto: Anders Hansson
Bild 3 av 11 Regissören Tilde Björfors talar med de två skådespelarna som spelar Robert Lax.
Foto: Anders Hansson
Bild 4 av 11
Foto: Anders Hansson
Bild 5 av 11 Ackordeonisten Minna Weurlander är kapellmästare. Det är första gången Philip Glass skriver för hennes instrument.
Foto: Anders Hansson
Bild 6 av 11 Nicolas Pulka som luftartisten Mogador i cirkusoperan ”Circus days and nights”
Foto: Anders Hansson
Bild 7 av 11 Pierrot, alias Pierre Heault, spelar trapetsartisten La Luisa.
Foto: Anders Hansson
Bild 8 av 11 Mezzosopranen Susanna Stern sminkar sig till Skäggiga damen Julia Pastrana.
Foto: Anders Hansson
Bild 9 av 11 Kostymtecknaren Magdalena Åberg och Susanna Stern.
Foto: Anders Hansson
Bild 10 av 11 ”Alla vid cirkusen är viktiga för cirkusen”, står det i Robert Lax text, där cirkusen blir en metafor för världen.
Foto: Anders Hansson
Bild 11 av 11 Pierre Heault värmer upp.
Foto: Anders Hansson