Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-29 04:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/niklas-hjulstrom-gor-det-gar-an-till-ett-komiskt-kostymdrama/

SCEN | RECENSION

Niklas Hjulström gör ”Det går an” till ett komiskt kostymdrama

Sergeanten Albert (Richard Hamrin) och glasmästaredottern Sara Videbeck (Magdalena Risberg) blir förälskade ombord på en båt. I bakgrunden Mathilda Bryngelsson, Kine Sandtrø, Tor Lind, Emma Lyrén, Ola Heinpalu.
Sergeanten Albert (Richard Hamrin) och glasmästaredottern Sara Videbeck (Magdalena Risberg) blir förälskade ombord på en båt. I bakgrunden Mathilda Bryngelsson, Kine Sandtrø, Tor Lind, Emma Lyrén, Ola Heinpalu. Foto: Malin Arnesson

Almqvists skandalroman från 1839 med frågor om äktenskap och jämställdhet delade opinionen då och provocerar än i dag. Operaversionen innehåller nakna känslor och innerliga ögonblick, skriver Sofia Nyblom.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Det har ofta sagts att ”Det går an” är häpnadsväckande modern. Den prisade operaadaption som uruppfördes 2016 på Malmö Operan, och får ny scenisk gestalt i Niklas Hjulströms slimmade turnéuppsättning, är i så fall inget dåligt argument. Må vara att det rör sig om en coronaanpassning för blott tre musiker och sju sångare – här saknas i alla fall varken scenisk uppfinningsrikedom eller innerliga ögonblick mellan de två huvudrollsinnehavarna.

Till en början är Richard Hamrins fåfänge Albert och Magdalena Risbergs förnumstiga Sara ganska irriterande, men allteftersom realismen djupnar till poesi så blir de också mer och mer sympatiska – snarlikt Jane Austen, eller en operett som ”Glada änkan”.

I centrum för C J L Almqvists skandalroman står frågor om äktenskap och jämställdhet, och vägen till den sanna kärleken. Debatten delade opinionen när den först publicerades 1839, och argumentationen för ett öppet särboförhållande i jämställdhetens namn provocerar än i dag. Samtidigt borgar Almqvists signatur för något mycket mer spirituellt än en politisk pamflett. Tonsättaren Daniel Fjellström omsätter texten i flödande dialog över en orkestersats – här förvandlad till pianotrio – som med febrig minimalism härmar vattnets och tankens snabba rörelser, och i vackra arior där den nakna känslan berör.

Sergeanten Albert och glasmästardottern Sara träffas ombord på en båt mellan Stockholm och Lidköping, och blir förälskade. Albert får nobben gång på gång av den pragmatiska Sara, som envisas med att betala för sig och vägrar kurtis. Barytonen Richard Hamrin fångar med koketta fnysningar Alberts lättsårade dandy. Har hon kanske ett hjärta av glas? frågar han sig i slutet av första akten, och dömer närapå ut henne som simpel och kall.

Men Magdalena Risbergs vokala parti är allt annat än simpelt: dekorerat med koloraturer och språng som manifesterar utmaningarna den unga kvinnan bemästrat. En våldsam far och en alkoholiserad mor har tidigt gjort henne till familjeförsörjare och egenföretagare, och gjort självständigheten till en dygd.

Niklas Hjulström gör ”Det går an” till komiskt kostymdrama, med kören av pigor, skeppare och värdshusvärdar dubblerande som fladdrande björkar och flaxande segel. Fridnjon Rafnssons scenografi av klumpiga brädmoduler får dubblera både som skeppets bordläggning och som fönsterglas.

Men glaset som bild för transparens är ju dramats bärande metafor – musikaliskt omsatt i glasharmonikans vackra övertonsserier, och en melodik som gradvis stillnar. Därför hade en touch av stiliserad modernism inte skadat, som påminnelse om hur tidlös och existentiellt bärande den målbilden är för människans livsresa.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Sofia Nyblom

Ämnen i artikeln

Scen
Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt