Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-15 21:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/niklas-wahllof-varmeboljorna-skoljer-over-europa-i-valrorelserna-hors-knappt-ett-ord-om-klimatet/

SVENSK POLITIK | KRÖNIKA

Niklas Wahllöf: Värmeböljorna sköljer över Europa – i valrörelserna hörs knappt ett ord om klimatet

Liz Truss och Rishi Sunak vill båda bli ny ledare för det brittiska Torypartiet.
Liz Truss och Rishi Sunak vill båda bli ny ledare för det brittiska Torypartiet. Foto: Tayfun Salci/TT, Dominic Lipinski/AP

Liz Truss och Rishi Sunak slåss om posten som Toryledare i Storbritannien – men ingen av dem talar om klimatet. Också i Sverige har frågan svårt att bli valets viktigaste. Samtidigt matas konsumenterna med tomma budskap om att vi shoppar oss ur katastrofen, skriver DN:s Niklas Wahllöf.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Alla har hört, sett, läst. Värmeböljorna sköljer över Europa. Igen. I Spanien, Portugal, Frankrike, Grekland drar åter enorma bränder fram över knastertorra marker. Och längre norrut slås värmerekord på rad: i Storbritannien har man nu för första gången haft över 40 grader. Nationellt nödläge utropades, vården varnade för att även fullt friska personer riskerar att till och med dö. I Sveriges Radios ”Europapodden” uttalade sig ännu en forskare, ännu en gång: Ja, hela Europa kommer att behöva hantera mer av detta framöver.
Inget nytt under solen.

Det intressanta fanns dock i samma sändnings huvudspår; det brittiska Torypartiets pågående val av dess kommande partiledare, och därmed landets nya premiärminister. Frågan ställdes på vilket sätt den brittiska extremvärmen, klimatkrisen, debatterades av kandidaterna. Alltså: hur avser den framtida brittiska premiärministern hantera hotet?

Inte alls. Detta har över huvud taget inte varit en fråga i striden dem emellan. Liz Truss tänker sänka skatterna rejält, omedelbart, medan Rishi Sunak vill göra det lite längre fram. Och så brexit förstås. Och det var det.

Oavsett orsak till, eller skuld för, klimatförändringarna så borde detta faktum rimligen ändå adresseras, som det heter. Framför allt en valsommar med oron dallrande utanför fönstret. Varför vill ingen i valbar position – såväl i Torypartiet som hos dess politiska syskon i Sverige – prata om det? Ha möjlighet att gå till Wikipedia som den som på riktigt tog sig an klimathotet? Kanske beror oviljan på analysen att ingen blir ny regeringschef med ord som ingen hör. Att väljarna är fullt upptagna av annan dramatik.

Exempelvis bland klimatförändringarnas själva motpol, konsumtionsvarorna. Här möts vi av så groteska överdrifter och så hejig miljömässig självtillräcklighet att man undrar om de dumpositiva hyperbolerna håller på att helt annektera språket.

Dagligvaruproducenterna excellerar i godhetssignalering när de hävdar sitt heroiska arbete för miljön

Medan ”Europapodden” rullar går jag omkring i det smällheta köket på landet och pillar med varorna jag just handlat. På en förpackning står det att ”salt är passion”. Och allt jag tar upp ur kassen som lagats, bakats eller bryggts har gjorts ”med kärlek”. Osten visar ”vad tid, kunnande och kärlek kan göra”. En hudkräm hävdas vara min ”väg till inre frid.” Provocerande smetigt, förstås.

Men det är när ett bröd ”både smakar och gör gott”, och ett källvatten (som tappats på plastflaska och transporterats riket runt) ”gör gott för morgondagen” som jag osäkrar luftgeväret. Dagligvaruproducenterna excellerar i godhetssignalering när de hävdar sitt heroiska arbete för miljön. Som pulverkaffet som ”främjar en hållbar användning av naturens resurser”, aluminiumfolien som (alldeles snart) är helt cirkulär, honungen i plastflaska som kommer från ”flitiga humlor som pollinerar – humla bra tycker vi!” och mjölken, Jesus Kristus, den är ju rena koldioxidtratten.

Detta är alltså inte reklam, det är varudeklarationer. Och det är i konkurrens med den här typen av underbarheter som politikerna ska försöka nå sina medborgare med förslag på eventuella omställningsutmaningar, som det också heter. Där minsta tveksamhet kring belägg skapar förakt, alltmedan varumärkena ostraffat brer på med vilket smör som helst. Vi konsumenter gör redan redan gott för morgondagen, det står så på varorna. Eller med andra ord:

”Mitt mål är inte att människor ska ställa om sina liv”, som moderaternas Ulf Kristersson uttryckte det i DN.

Läs fler texter av Niklas Wahllöf, till exempel om de irriterande saliga rösterna i P2

Ämnen i artikeln

Klimatet
Matfusk

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt