En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-23 11:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/norska-furia-ar-en-andlost-spannande-terrorthriller/

FILM | RECENSION

Norska ”Furia” är en andlöst spännande terrorthriller

Bild 1 av 2 Ine Marie Wilmann gör rollen som undercover-agenten Ragna i ”Furia”.
Bild 2 av 2 Ine Marie Wilmann som undercover-agenten Ragna i ”Furia”.

Viaplayserien ”Furia” är en tajt och spännande politisk thriller som utforskar den framväxande högerextremismen i Europa. Ine Marie Wilmanns undercover-agent bär serien som Norges svar på Carrie från ”Homeland”.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Viaplays nya norsk-tyska spionthriller landade söndagen den 26 september, samma dag som Europas största land Tyskland gick till val. Utan att säga för mycket; den närmast spöklika tajmningen kunde inte ha varit bättre. Men innan vi kommer till Tyskland och Berlin, börjar vi i det svindlande vackra Romsdalen i nordvästra Norge. Hit kommer den traumatiserade specialpolisen Asgeir (På Sverre Hagen) under ny identitet tillsammans med sin dotter. Tidigare arbetsuppgifter har gjort att han hela tiden måste se sig om över axeln.

”Här ska vi stanna”, lovar han tappert lilla Michelle som tittar luttrat på honom när hon travar iväg till sin nya skola. Men det blir förstås inte mycket tid till att njuta av skolmys, småstadslugn och stärkande bergspromenader. Traktens starka man och hans familj, hjärtat i den turistberoende byns ekonomi, visar sig dölja mörka hemligheter. När Asgeir ska utreda ett märkligt pojkmord hamnar han på kollisionskurs med undercover-agenten och infiltratören Ragna (Ine Marie Wilmann) från PST, norska Säpo.

Inledningen i det fagra Norge är egentligen mest ett långt intro till det som snabbt utvecklar sig till en internationell politiskt thriller med starkt EU-fokus, men är samtidigt en påminnelse om hur starka norrmännen har blivit på att skapa serier på senare år, inte minst vad gäller bredden.

”Furia”-skaparen Gjermund Stenberg Eriksen, som tidigare bland annat gjort konspirationsthrillern ”Mammon”, spinner fram en otäckt aktuell politisk thriller på hög internationell nivå. Nej, en norsk ”Falsk identitet” är den inte, som vissa påstått. Det är en lite orättvis jämförelse med ett vittomfamnande mästerverk i genren. Men ”Furia” står i alla fall stadigt på egna ben och formas snabbt till ett gastkramande drama i skuggan av Utøya med ingredienser från det mesta som skrämmer i nyhetsflödet – samtidigt som serien vrider och vänder på de etablerade perspektiven.

Här finns terrorhot, ryska påverkansoperationer och skumraskaffärer finansierade av rysk maffia, samtidsskräck som samsas med bloggande högerextremister som hetsar till hatbrott och manar till utresningar för att ”rena” Europa. Allt känns kanske inte helt trovärdigt, men den övergripande diskursen kring hur högerpopulismen hotar demokratin är välformulerad.

Pål Sverre Hagen spelar polisen Asgeir i ”Furia”.
Pål Sverre Hagen spelar polisen Asgeir i ”Furia”. Foto: Viaplay

”Furia” är tajt och högeffektivt berättad med ett våldsamt driv men utan att bli kännas stressig. Dialogen är sparsmakad och exakt. Huvudfigurerna får gott om tid att presentera så att man kan lätt kan knyta an till dem, en förutsättning för att åtminstone jag ska stanna kvar.

Alla som sett ”Exit”, känner igen Ine Marie Wilmann och Pål Sverre Hagen som både hade nyckelroller i den kontroversiella och dekadenta serien från den norska finansvärldens mörka hjärta. Wilmans sorgtyngda agent Ragna har en urstark närvaro, en cool persona och är den som bär serien. Hon påminner en del om Carrie Mathison i ”Homeland” (minus den psykiska ohälsan), en in i döden plikttrogen person som hela tiden försöker väga de mänskliga skador hon åstadkommer mot de samhälleliga vinster som kan göras. Ragna matchas fint av Hagens i grunden lugna men hårt pressade singelpappa som i sin tur mest försöker balansera jobbet med omsorgen om dottern. En rolltolkning som säger mycket med väldigt små och exakta medel.

De bildar en lysande duo, även om de i praktiken har få scener mot varandra. Även de tyska skådespelarna är väl valda, främst Nina Kunzendorf vars rollfigur Kathi kämpar mot männen i den politiska tyska delstatseliten. ”Furia” bygger upp en andlös spänning som nästan blir outhärdlig på slutet, som att springa ett sprinterlopp. Det blir inte lätt att matcha det här med en andra säsong, men den kommer att vara efterlängtad.

Läs fler texter av Helena Lindblad här.

Ämnen i artikeln

Film