Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-23 23:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/nytankande-scenkonst-av-shakespeares-stormen/

SCEN | RECENSION

Nytänkande scenkonst av Shakespeares ”Stormen”

Hilda Krepper, Adam Axelsson, Anton Hellström, Filip Aladdin, Victoria Dyrstad i ”Stormen” på Göteborgs stadsteater.
Hilda Krepper, Adam Axelsson, Anton Hellström, Filip Aladdin, Victoria Dyrstad i ”Stormen” på Göteborgs stadsteater. Foto: Ola Kjelbye

Shakespeares ”Stormen” på Göteborgs stadsteater är ingen klassisk uppsättning. Isa Andersson ser en multimedial spegelsal av vår tid.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Blod, snabbnudlar och animerad rovdjursporr. Den som kommit till Stadsteatern för att se en klassisk version av Shakespeares ”Stormen” lär bli besviken. Den som tidigare sett och gillat KonstAB:s urballade ”Total-trilogi” kan bekvämt luta sig tillbaka. Här återfinns alla de välbekanta samtidsingredienser som tidigare malts till blandfärs.

Konst och kreativitet är fortfarande lika styrda av marknadsekonomins algoritmer och besudlade av entreprenöriella klyschor. Ytterst förkroppsligat i en video med gruppens påhittade regissör som reklamsamarbetar med det mystiska företaget LyftLAB, när han inte stirrar på börsgrafer på en skärm. När Anton Hellström iklädd en sinnrik rumpkostym bokstavligen talar ur sitt eget anus, citerar han i själva verket en viral reklamare. Här går varken marknadsförare eller konstens egenföretagare fria.

Detta är en sampling och multimedial spegelsal av vår tid, där alla repliker är en replika av det redan sagda, frambesvärjda i en komisk medvetandeström, med alla till buds stående medel – video, musik, dans, internet. Regissör Ossian Melin räds inte att plåga publiken med utdragna scener, rökelse, eller dunkla tankar om surrealism och undermedvetet som knappt når fram i bruset.

Tanken att föda nya föreställningar i föreställningen följer som ett stråk genom allt. I det vilar ansvar och möjligheter, som ett föräldraskap. Och nog skymtar just Melin själv med en liten bebis i en video?

I förgrunden Victoria Dyrstad, Adam Axelsson, Hilda Krepper. I bakgrunden Anton Hellström, Filip Aladdin, Lisa Lindgren.
I förgrunden Victoria Dyrstad, Adam Axelsson, Hilda Krepper. I bakgrunden Anton Hellström, Filip Aladdin, Lisa Lindgren. Foto: Ossian Melin

KonstAB:s egenhändigt tillverkade, eklektiska scenografi andas både snickarglädje à la Skrotnisse och plastblommigt hipsterhak. Här finns en nudelbar med kryddmixgirlanger och ett enormt referensbibliotek (bland alla andra referenser). På två tv-skärmar rullar en stundtals vidrig videovärld med porr och 3D-konst, varvat med videohälsningar från sportmän, popmän och Bert Karlsson som applåderar föreställningens innovativa entreprenörer. Gruppens nytillskott, Stadsteaterns Victoria Dyrstad och baletteleven Hilda Krepper, gör ett styvt jobb på scenen och lyckas förjaga airen av pojkrum som vilar över grabbreferenserna.

Det är bara att utmattat retirera och sälla sig till Bert Karlssons applåder över en nytänkande scenkonst.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Isa Andersson

Ämnen i artikeln

Scen

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt