Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-25 16:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/problematiska-turer-och-vandor-kring-en-skokartong-i-kungen-av-content/

BÖCKER | RECENSION

Problematiska turer och vändor kring en skokartong i ”Kungen av content”

Sebastian Mattsson debuterade 2020 med romanen ”Balladen om Kalle Klick”.
Sebastian Mattsson debuterade 2020 med romanen ”Balladen om Kalle Klick”. Foto: Liv Omsén & Tina Nejderskog

Sebastian Mattsson plockar en del stilpoäng när han i sin nya roman beskriver vingklippta existenser och rättshaverister. Ola Larsmo har läst ”Kungen av content” och anar en starkare roman bakom romanen.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Paul bor i en sliten och murrig lägenhet i Stockholms innerstad. Han är också ett musikaliskt och litterärt geni med stora problem med spriten. In i hans trollkrets dras den unge journalisten Artur, som tillsammans med ett underligt gäng kufar bildar Pauls ”fanclub” och under långa kvällar lyssnar till dennes repetitiva utläggningar om konst och musik och allt möjligt. Artur är en självupptagen man som funderar mycket och länge över sina egenheter, utan att komma särskilt långt. Paul har å sin sida skrivit en roman som enligt honom själv är genial och som han förvarar i en skokartong. Artur stjäl den och finner den genial även han.

Problemet är att Pauls roman i fiktionens form försöker behandla ett svårt ämne: vad gör en historiker som får reda på att ett visst mindre, polskt dödsläger var ett påhitt av den sovjetiska ockupationsmakten? Talar han om det och riskerar att bli klassad som Förintelseförnekare? Eller håller han god min för att det är enklast så? Och bör Pauls roman alls ges ut?

Sebastian Matssons ”Kungen av content”.
Sebastian Matssons ”Kungen av content”.

Så inleds Sebastian Mattssons andra roman, ”Kungen av content”, och det är lätt att se ett visst beroende av Klas Östergrens ”Gentlemen” i anslaget. Men det är ingen dum inledning. ”Kungen av content” har dock en del problem med hur den ska gå vidare efter denna sin goda upptakt.

Jag tror till exempel att det var ett misstag att låta oss läsa Pauls roman i dess helhet, inklippt i Arturs mer narcissistiska vardagsgrubblerier, även om det går att förstå vilken antites mellan högt och lågt författaren varit ute efter. För även om Mattsson såväl i den löpande texten som i Pauls roman-i-romanen plockar en del stilpoäng när han beskriver vingklippta existenser och rättshaveristiska Förintelseförnekare så står det snart klart att, tja, Pauls roman är lite gymnasial.

Det är svårt att tro att historikern Rebecka skulle haft sådana ångestkriser över att ha hittat ett fel i en, låt vara laddad, del av historieskrivningen. Jag hade nog hellre haft romanen-i-romanen oläst och fantiserat om dess eventuella genialitet.

Ordglädjen blir ibland av det väl bubbliga slaget

Jag vet att det är den mest slitna av kritikerinvändningar – men det blir för många turer och vändor kring Arturs besatthet av Paul och dennes skokartong, och ordglädjen blir ibland av det väl bubbliga slaget. Som i detta stycke:

”Dunk. Dunk. Dunk. Bankningar på din dörr. Ett intrång enligt alla definitioner utom den bokstavliga. En kränkning. Borde det förbjudas? Förmodligen. Borde alla dörrar i Stockholm göras strömförande? Eventuellt.”

Stryka lite? Det är alltid svårast att komma med invändningar mot böcker som inte riktigt levererar det de lovar, men som lovade något intressant – det finns groddar till en betydligt starkare roman på dessa 432 sidor. Och helst vill jag förstås se dem växa till ax i någon kommande roman av Mattsson.

Läs fler texter av Ola Larsmo och fler recensioner av aktuella böcker i DN Kultur.

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt