Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-15 11:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/ryska-manizha-hatas-och-alskas-for-sin-eurovisionlat-det-haftigaste-som-finns-ar-artister-som-inte/

Kultur

Ryska Manizha hatas och älskas för sin Eurovisionlåt: ”Det häftigaste som finns är artister som inte försöker behaga”

Manizha
Manizha Foto: Egor Shabanov

Sankt Petersburg. Årets ryska bidrag i Eurovision är allt annat än tillrättalagt för makteliten. Artisten Manizha röstades fram av tittarna och hennes låt ”Russian woman” har ett starkt feministiskt budskap. Den har fått politiker att protestera och orsakat en hatstorm på sociala medier mot Manizha. DN:s Anna-Lena Laurén har intervjuat den tadzjikiska sångerskan.

Jag intervjuar Manizha Sangin på videolänk. Rutin i pandemitider, men att intervjua Manizha är inte rutin. Hon går genom rutan som en naturkraft som trotsar till och med den dåliga nätuppkopplingen.

– Äsch, nu försvann bilden! Jag vill se era ögon! ropar hon när bilden fryser.

Kvinnan som i röd arbetsoverall sjunger ”Russian woman” på scenen är exakt samma person på telefonens lilla skärm. Samma karisma, samma spefulla no nonsens-attityd. Samma höga, impulsiva skratt.

Efter att det blev klart att Rysslands representant i Eurovisionsschlagerfestivalen är född i Tadzjikistan har de rasistiska reaktionerna varit närmast obehärskade. I Ryssland är man van vid tadzjiker som byggarbetare och gårdskarlar, inte som artister som representerar Ryssland. Att 29-åriga Manizha har växt upp i Moskva och talar ryska som sitt modersmål spelar i sammanhanget ingen roll, inte heller att hennes låt, som hon skrivit och komponerat själv, är grundad på en rysk folkmelodi.

I själva verket blandar Manizha sina båda kulturer. När hon träder in på scenen är det med en traditionell rysk yllescarf prydd med röda rosor, över axlarna. På huvudet har hon en tadzjikisk scarf, köpt på marknaden i Dusjanbe.

– Jag tyckte alltid om hur min mormor knöt vackra scarfar kring huvudet. Men också ryska kvinnor har traditionellt haft duk på huvudet, säger hon.

De rasistiska reaktionerna tar hon med ro.

– De bekräftar bara att jag inte har gjort allt det här jobbet förgäves. Jag vill förändra världen och min konst är ett sätt att göra det. Det finns inget annat sätt att göra något åt främlingsfientligheten än att tala om den.

När Manizha talar om ”jobbet” avser hon sitt frivilligarbete vid sidan om musiken. Hon är sedan 2020 UNHCR:s goodwillambassadör för flyktingar, hon driver kampanjer mot våld mot kvinnor och för sexuella minoriteters rättigheter.

”Jag minns fortfarande hur rädd jag var för att gå till badrummet om morgnarna. Där rasslade alltid av kackerlackor. ”

Men hon avser också sin uppväxt. Manizha är född i Tadzjikistans huvudstad Dusjanbe. Hennes farfar var en känd författare, pappa läkare, mamma psykolog. År 1994 flydde familjen till Ryssland, undan ett blodigt inbördeskrig.

I Tadzjikistan tillhörde familjen en intellektuell elit. I Moskva var de inga alls. Föräldrarna skilde sig, mamman fick ensam försörja fem barn.

Manizha
Manizha Foto: Tass/TT

– Vi bodde i en trång liten bostad, mamma, mina fyra syskon och jag. Jag minns fortfarande hur rädd jag var för att gå till badrummet om morgnarna. Där rasslade alltid av kackerlackor. Jag är fortfarande livrädd för dem.

För att försörja familjen tog Manizhas mamma jobb som städerska. Hon sydde kläder, sålde kläder i metron, bakade och sålde piroger.

– Mamma hade säkert hundrafemtio olika jobb under min uppväxt. Hon sade alltid att det inte finns något skamfyllt i att jobba som städerska. När jag började på dagis blev jag kallad svartskalle. Då besökte mamma dagiset och talade om för barnen varför man inte får säga så. Hon lärde mig att det inte lönar sig att besvara ont med ont. Det har jag tagit med mig.

”Mormor skickade sin pension i ett kuvert från Dusjanbe för att vi skulle ha råd med mina sånglektioner.”

Under hela Manizhas uppväxt sjöng man ständigt i familjen.

– Mamma, mormor och jag har alltid älskat att sjunga. När jag ville ta sånglektioner var det inte så populärt inom min släkt. I vår kultur betraktas sångerskor som lättfotade. Men mamma tog mig till privata sånglärare. Mormor skickade sin pension i ett kuvert från Dusjanbe för att vi skulle ha råd. Du förstår att när jag steg upp på scen till ryska uttagningen för Eurovisionsschlagerfestivalen så gjorde jag det för min familj. Mamma har alltid gjort allt för oss, och nu är det hon som syr mina scenkläder.

I början av sin karriär deltog Manizha i ett så kallat pop-projekt på en radiostation. Där pressades hon in i ett färdigt format och fick artistnamnet Rukola. Den blonderade artist i Britney Spears-inspirerade scenkläder som sjunger ryska poplåtar år 2009 har inte mycket gemensamt med dagens Manizha, som har utvecklat ett mycket mer personligt artistiskt uttryck.

Manizha
Manizha Foto: Egor Shabanov

– Vi bröt kontraktet när jag var 18 år. Sedan började min självständiga väg mot att göra min egen musik. Jag har aldrig blivit spelad på tv eller radio, jag lade ut mina sånger på Instagram och andra sociala medier.

Manizhas Eurovisionsbidrag ”Russian woman”, som hon sjunger på ryska och engelska, har tydliga feministiska inslag:

Du är ju redan 30, var är barnen?

Du ser helt okej ut, men borde banta.

När sången inleds gör hon entré i en lång klänning. Den kastar hon sedan av sig och fortsätter sjunga i overall.

– Det är för att visa vad vi kvinnor i själva verket är. Vi jobbar inte, vi sliter för att försörja andra. Därför uppträder jag i overall i stället för Versacekreation. Många tror att vi ständigt tänker på att bli smalare. I själva verket kämpar vi för att andra ska få äta.

Budskapet väcker reaktioner. Manizha har in en intervju med BBC berättat om de hätska kommentarer och dödshot hon har fått på sociala medier. En person önskade att hennes plan skulle krascha på väg till tävlingen i Rotterdam, en annan att hon inte längre ska leva i Ryssland om hon sjunger så om ryska kvinnor.

Manizhas sång upprör till den grad att den rent av har diskuterats i Ryska federationsrådet.

”Det går inte att förstå vad sången handlar om. Vad har det här att göra med ryska kvinnor? Det här är inte rätt artist för att uttrycka den sanna ryska själen”, sade senatorn Jelena Afanaseva.

Den här diskussionen är troligen till Manizhas fördel, eftersom den erbjuder tacksamt material för ryska bloggare.

”Kring Afanaseva står en lukt av sovjetiskt lik. Klart de inte kan tåla att Ryssland representeras av någon de inte begriper sig på”, skriver en av Rysslands populäraste bloggare, Ilja Varlamov.

Att Manizha vann är i själva verket folkets val. Hon röstades fram av statliga Kanal 1:s tittare.

– När siffrorna blinkade fram på skärmen och jag insåg att jag hade vunnit bara grät jag. Grät och grät. Vi har jobbat så hårt i vår familj för att komma dit vi är. Men det här handlar också om att man måste vara sig själv trogen. Det häftigaste som finns är artister som inte försöker behaga.

Ämnen i artikeln

Ryssland

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt