Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-03 14:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin-kulturdebatten-lever-pa-poddarna-men-hur-lange-till-ska-de-overleva/

KULTUR | KRÖNIKA

Saga Cavallin: Kulturdebatten lever på poddarna – men hur länge till ska de överleva?

Caroline Ringskog Ferrada-Noli och Liv Strömquist gör ”En varg söker sin pod” från Malmö.
Foto: Anders Hansson

När jag ska ta del av mer nischad samtidsanalys sker det nästan uteslutande i poddform. Men det är svårt för många att få verksamheten att gå runt. Poddarna skulle behöva stöd på samma sätt som kulturtidskrifter.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

I början av året uppstod en minidebatt på Göteborgspostens och Sydsvenskans kultursidor. Ämnet var finansieringen av podcasts.

GP:s Lovisa Broström argumenterade för att pengaregn från lågräntedrivna startups hållit flertalet av Sveriges största poddar under armarna. Men, varnade hon, i spåren av inflationens härjningar kommer nystartade företag utan lönsamhet tvingas klappa igen. Och med dem försvinner också summorna som spenderats på målgruppsoptimerad, mördande reklam.

Med andra ord: Adjö, ”Alex & Sigge” och ”Ursäkta”, det var kul så länge det varade.

Just dessa två poddgiganter Broström tog som exempel är dock illa valda, eftersom de inte är ”självständigt” reklamfinansierade utan görs av produktionsbolaget Perfect day. 2021 köptes Perfect day av Björn Ulvaeus och Universal efter att ha dragits med stora förluster, och är numera bara en av flera tillgångar i ett framgångsrikt medie- och underhållningskonglomerat.

Nåväl, i en replik i Sydsvenskan hävdade Elina Pahnke att de stora sponsrade poddarna ”lugnt kommer att rulla vidare”. Kostnaden för krisen kommer i stället att falla på statskassans lott. ”Kulturbudgeten skärs ner och den som ägnar sig åt kulturverksamhet utan att vara köpt ligger nu ännu mer risigt till”, menade hon.

Vilket väl ter sig rätt sannolikt. Utöver den lilla detaljen att finansieringen av podcasts aldrig har varit en del av någon kulturbudget till att börja med.

Smal, fördjupande kulturjournalistik är ingen lukrativ verksamhet, och det ekonomiska stöd på trettio miljoner kronor Kulturrådet utdelar är därför förutsättningen för många svenska kulturtidskrifters existens. Däremot inte deras audiella motsvarigheter.

En av Sveriges mest tongivande kulturpoddar, numera Aftonbladet-anknutna och annonsdrivna ”En varg söker sin pod”, har vid olika tillfällen under sin tioåriga historia producerats pro bono. Min DN-kollega Kristina Lindquist la ner sin utomordentliga, men sporadiska och kortlivade, ”Diamanter & rost” eftersom det var ekonomiskt ohållbart att driva den.

När jag ska ta del av mer nischad samtidsanalys sker det nästan uteslutande i poddform: ”Cycle press”-podden, ”Till sängs” med Samanda Ekman och Malena Ivarsson, Mathias Wågs ”Apans anatomi”. De drivs med ingen eller åtminstone mycket begränsad finansiering.

”Apans anatomi” är i och för sig associerad med Brand, som får kulturrådspengar. Men det kan inte vara tanken att man ska behöva ta till ”gå över ån efter vatten”-upplägget och starta en tidning enbart för att på så sätt eventuellt kunna bekosta sin poddverksamhet.

2019 lämnade två miljöpartister in en motion till kulturutskottet för att se över hur det statliga stödet skulle kunna göras medieneutralt just på grund av att så en stor del av kulturdebatten sker inom podcastformatet. ”Genomslaget är stort” och podden ”fyller en viktig funktion på samma sätt som kulturtidskriften”, som de skrev.

Genomslag i debatten är, ska sägas, inte allt. Om så bara femtio personer läser ett mindre magasin kan det snarare vara att betrakta som en kvalitetsstämpel än en brist. Men när det gäller podcasts är fortsättningsvis det enda alternativet till reklam prenumeranter, som egentligen bara kan fungera för en väletablerad podd med stor lyssnarkrets. Det blir ett moment 22.

Kulturdepartementets mediestödsutredning från i fjol föreslog en separat översikt av hur stödet till tidskrifter skulle kunna utvecklas, och det finns en bred politisk samsyn om en övergång till mer teknikneutrala mediestöd. Men det lär dröja.

Får Elina Pahnke rätt, kommer det nog snarare vara poster som ryker än tillförs kulturbudgeten framöver. Och det kommer fortsätta debatteras – givetvis obetalt.

Läs fler krönikor och andra texter av Saga Cavallin