Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-19 05:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/samtidigt-pa-jorden-gar-ronden-i-de-dodas-rum/

Filmrecensioner

”Samtidigt på jorden” går ronden i de dödas rum

Ur Carl Olssons ”Samtidigt på jorden”.
Ur Carl Olssons ”Samtidigt på jorden”. Foto: Mathias Doecker

En ny dokumentär om rutinerna bakom svenskars sista farväl kan inte sägas vara annat än vältajmad. Här framträder det Sverige som Lars Tunbjörk och Roy Andersson visat upp i sina verk. Det är kalt, det är stumt, det är ändå fint på något vis, skriver Mårten Blomkvist.

I stället för den där avbokade utlandsresan, vad sägs om en rundtur till – patologen, krematoriet och kyrkogården?

Det är svårt att säga om Carl Olssons dokumentär om rutinerna bakom svenskars sista farväl är suveränt eller katastrofalt tajmad. Döden är definitivt ämnet för dagen. Men finns efterfrågan på ännu fler vinklar?

Om tanken på gravens djup inte bara får en att vilja följa Bellmans råd – ”nå, välan så tag dig då en sup” – så erbjuder den drygt timslånga ”Samtidigt på jorden” en snygg samling av intryck från stationerna på vägen dit.

Vi får åka med i en likbil, se hur man baxar en kista på plats i kyrkan och hur kransar pallas upp, och höra gravgrävarnas samspråk under skovlandet. Det förekommer inga intervjuer och ingen berättarröst, så ”Samtidigt...” är en film med mycket tystnad. Kameran är som regel fastlåst och stilla, det förekommer bara ett par, tre åkningar. Det görs inga klipp i scenerna.

I bilderna, komponerade av regissören Carl Olsson och fotograferna Mathias Døcker och Jonathan Elsborg, framträder det Sverige som Lars Tunbjörk och Roy Andersson visat upp i sina verk. Det är kalt, det är stumt, det är ändå fint på något vis.

Filmen börjar i ett egendomligt, renskalat rum med stora dubbeldörrar i fonden. En stor apparat till vänster, en kista på golvet till höger. Så träder en man i svart kostym in. Han startar apparaten. Den visar sig vara en specialbyggd sorts lift. Med den placerar han kistan på ett par låga plattor med hjul. Han öppnar dörrarna, och nu förstår vi att vi befinner oss i ett utrymme i en kyrka. Genom en låg öppning i ett dörrpar bakom det första skjuter han med en sorts stor gaffel kistan från sitt väntrum ut i kyrkorummet.

Ett par kostymklädda likbilsförare diskuterar smoothies och en mycket bra 79-kronorsbuffé, en begravningsbyråanställd står på pass för att i rätt ögonblick trycka igång den begärda musiken (”Den vita duvan”).

I en stämning av stillhet och högtidlighet kommer mänsklighet till synes i bestyren med att lyfta och puffa och öppna dörrar. Det finns något gripande och eventuellt lite komiskt i hur små vi blir när vi ska leva upp till stora händelser och det fångas i ”Samtidigt...”.

Ett par kostymklädda likbilsförare diskuterar smoothies och en mycket bra 79-kronorsbuffé, en begravningsbyråanställd står på pass för att i rätt ögonblick trycka igång den begärda musiken (”Den vita duvan”).

När kompositören Sten Sheripovs musik ibland flöjtar muntert i melankoliska miljöer blir det ändå mer Roy Andersson. Dokumentärklassikern ”Plötsligt i Vinslöv” (1999, finns på SVT Play) anas också som inspiration.

Det vill till att kameran placeras rätt, så att de stilla bilderna blir slående i dessa tablåer, där lite händer i lågt tempo. ”Samtidigt på jorden” har den kvaliteten. Det är lätt att tänka sig bilderna i en fotoutställning.

I början går det ändå oroande långsamt. ”Samtidigt...” tar tid på sig där den försiktigt närmar sig de personer vi ska följa. Men närmar sig gör den. Man fäster sig vid krematoriearbetare och andra.

De kan nog tryggt lotsa en, när man småningom måste lunka från Bacchi buller och tumult.

Se mer. Tre andra filmer med döden i centrum: ”Körkarlen” (1921), ”Det sjunde inseglet” (1956), ” Showtime” (1979).

Läs fler filmrecensioner i DN

Ämnen i artikeln

Film

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt