Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-31 06:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/sara-danius-hade-kansla-for-stil/

Bokrecensioner

Sara Danius hade känsla för stil

Bild 1 av 2 Nobelfesten 2015.
Foto: Charles Hammarsten /IBL
Bild 2 av 2

Sara Danius hade ett skarpt öga för den sociala kostymteatern. Kläderna gör rollen. Det märks tydligt i den postuma och kongenialt eleganta essäboken ”Sidenkatedralen”. Per Svensson har läst den.

I den ”rapport” om Svenska Akademiens kris som Klas Östergren fogat in i sin senaste roman, ”Renegater”, finns en udda men talande scen. Fru Råg, den ständiga sekreteraren, gör vid ett sammanträde entré som städgumma ”i full mundering, städrock, tofflor och huckle på huvudet. Med skurhink och kvast...”

Hon gör en konstpaus, synar sina akademikollegor och säger: Jag är trött på det här. Jag är trött på att städa upp efter andra.

Klas Östergren har hävdat att ”rapporten” är hundraprocentigt sann. Oavsett hur det förhåller sig med den saken förmedlar scenen en generaliserbar sanning om Sara Danius: Hon hade ett skarpt öga för den sociala kostymteatern. Kläderna gör rollen.

En av de intressantaste texterna i den postuma och kongenialt eleganta  Daniusvolym som Albert Bonniers förlag nu ger ut ingick i katalogen till utställningen ”Couturens hemligheter” på Sven-Harrys konstmuseum 2018.

Sara Danius  återvänder här till den tidiga hösten 2013. Om några månader ska hon hålla sitt inträdestal vid Svenska Akademiens högtidssammanträde. Vad ska hon ha på sig? Hade hon varit man skulle hon inte behövt ägna saken en tanke. Givet val: frack, på den pyntnivå som ”ibland kallas kontorsfrack”. Men hur ser en kvinnlig ”kontorsfrack” ut?

Danius tar brevledes kontakt med couturemästaren Pär Engsheden. Metodiskt, envist, med extrem omsorg om varje detalj tar han fram en klänning som på en och samma gång visualiserar en roll och leker med den. Eller som Sara Danius själv formulerar det: ”..själv hade jag fått som jag ville: en perfekt mix mellan nunna, bibliotekarie och nattklubbsdiva.” Hon var nu, som det slås fast i essäns titel ”Klädd för stol nr 7”.

I ett kort efterord till boken berättar förläggaren Daniel Sandström och redaktören Gunilla Sundén att Sara Danius under de sista åren av sitt liv arbetade med två parallella bokprojekt; dels en samlingsvolym med tidigare publicerade artiklar och essäer, dels ett arbete om fotokonst. ”Sidenkatedralen och andra texter” är en snygg syntes av dessa två oavslutade projekt.

Här finns förord skrivna till återutgivningar av litterära klassiker, anföranden kopplade till Danius roll i akademien, en svit essäer om modeskapare, porträtt av fotografer som Berenice Abbott, August Sander, Walker Evans, Louise Dahl-Wolfe och Lee Miller. Här finns också manuskripten till Sara Danius sommarprogram 2013 och 2018, liksom till hennes Vinterprogram 2014.

Flera av texterna publicerades ursprungligen i Dagens Nyheter. Men detta är inte någon ”klippbok” (även om tillskärning är ett återkommande ämne), inte någon skafferirensning där det ena får samsas med det helt andra. Texterna formar sig som av sig själva till en tematisk enhet. Oavsett om Sara Danius skriver om litteratur, fotografi, haute couture  eller människor är det en och samma sak hon letar efter och lyfter fram: stil.

De personer hon skriver gillande om har ”stil” som gemensam nämnare, det och inte vilka konstarter de råkar vara verksamma i, är det väsentliga; författaren Gustave Flaubert, modeskaparen Cristóbal Balenciaga, fotografen Lee Miller. För Sara Danius är ”stil” inte bara ett estetiskt begrepp. Stil har också en moralisk dimension. Det handlar inte bara om att träda fram inför andra i en för kontexten korrekt rollkostym.  En herre i frack kan vara hur stillös som helst, det fick Sara Danius själv erfara under inbördeskriget i akademien.

Det handlar också om att med möda och omsorg sträva efter att förverkliga en paradox: skapa en konstgjord autenticitet, något artificiellt autentiskt, och därmed göra motstånd mot det automatiserade och skvalande.

Det var väl det Gustave Flaubert hängav sig åt i sin jakt på det rätta ordet, le mot juste. Och det var det, ett arbete i Flauberts anda, Sara Danius och Pär Engsheden ägnade sig åt när de tillsammans skapade hennes spektakulära Nobelklänningar.  I ”Klädd för stol nr 7” beskriver hon dem själv som ”en litterär sidenfantasi i tre akter”; den första inspirerad av Selma Lagerlöf och Proust, den andra av Balzac, den tredje av Virginia Woolf.

Detta är en bok som bär sin lärdom med en lätthet som är lika imponerande som den kan vara bedräglig. Skuggorna och tyngden och komplexiteten kan bryta igenom också när stilen tycks flirta med det kåserande. Som i volymens titeltext, ”Sidenkatedralen”, först publicerad i DN sommaren 2016. Där berättar Sara Danius  i tredje person, ”ständiga sekreteraren”, om hur hon hemkommen i gryningen efter Nobelbankett och efterfest ensam i sin lägenhet inser att hon är inlåst i sin klänning, inte kan få av sig den, måste sova i den. Här finns en tydlig men inte okomplicerad metaforik att reflektera över.

Läs fler texter av Per Svensson och fler av DN:s bokrecensioner

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt