Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-18 13:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/sorgsen-humor-och-absurda-vandningar-pa-uppsala-stadsteater/

SCEN | RECENSION

Sorgsen humor och absurda vändningar på Uppsala stadsteater

Petra Brylander och Sven Björklund i "Rann heter egentligen något annat".
Petra Brylander och Sven Björklund i "Rann heter egentligen något annat". Foto: Sören Vilks

Staffan Göthes dramatik skildrar ofta det svenska samhällets samtida förändring. Så även här i ”Rann heter egentligen något annat”, en uppsättning med sorgsen humor och absurda vändningar. ”Ibland förstår jag ingenting av vad som egentligen utspelar sig mellan rollerna, och det är oftast underbart”, skriver DN:s Maina Arvas.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

En lycklig man står och steker ägg. Med vana handrörelser preparerar han omsorgsfullt sin kvällsmacka, slår sig ner vid sin hyvelbänk och äter till ”Un homme heureux” med Gilbert Bécaud ur en sliten bandspelare.

Eller lycklig och lycklig, vi får senare veta att han är arbets- och hemlös och bor lätt olagligt i den gamla rivningsbeslutade sjukhusbyggnaden i en avkrok utanför en mindre stad. Regissören Carolina Frände låter oss stanna i länge i anslaget: oset från stekpannan når ut i salongen, vi känner igen oss i det vardagliga småplockandet och zoomar in nära Sven Björklunds rollfigur, som kanske heter Rann. Ett inledande fokus som behövs – för i nästa ögonblick vänds allt upp och ner i Staffan Göthes pjäs, nyskriven för Uppsala stadsteater.

Pang, så öppnas en dörr i fonden och såväl snöstormen som det oväntade besöket virvlar in. I ”Rann heter egentligen något annat” verkar alla egentligen heta något annat. Inget är som det ser ut och det finns inget förutsägbart narrativ. Publiken måste bestämma sig för att åka med bara, virvla runt med teatersnön.

Scenografen Charlotta Nylunds scenrum i trä.
Scenografen Charlotta Nylunds scenrum i trä. Foto: Sören Vilks

Då kan man hålla sig i Charlotta Nylunds lyckade scenrum i tryggt trä. Tiden ser ut att ha stått stilla bland bokhyllorna i ”Liggis”, sanatoriets gamla ligghall för konvalescenter. Snart ska allt rivas för att bli bostadsrätter och gårdsbryggeri men än så länge står här denna institutionsrest, som erbjuder hemligt djup, riktningar för blicken och flera spelutrymmen.

Staffan Göthes dramatik skildrar ofta det svenska samhällets samtida förändring, som i sviten som började med ”En uppstoppad hund” 1986. Så även här, med sorgsen humor och absurda vändningar. Tidsmarkerande ord strösslas och vispar runt i ett upplöst folkhem. Den lilla ortens välfärdsnedmontering bereder plats för konferensanläggningssatsningar med kortsiktiga kulturprojekt på tillfälliga rivningskontrakt.

Ibland förstår jag ingenting av vad som egentligen utspelar sig mellan rollerna, och det är oftast underbart. Petra Brylander och David Rangborg är fenomenala på det oroande roliga, färgar komedin med mardrömsmörker och gaslightar både Rann och publiken med sitt eviga slirande på sanningen. Här håller uppsättningen bäst. Den har även en del energitunna partier. Dansgruppen på övervåningen hamnar ibland i överspel och väl utdragna scener – även om det är kul att frivilliga ur publiken deltar i deras koreografi.

Hur går det då för Rann? Sven Björklund gör honom med stelt uttrycksfull mimik till en slutligen ganska olycklig man, den lilla människan lurad och överkörd av samtiden.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Maina Arvas.

Ämnen i artikeln

Scen
Uppsala

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt