Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-07 09:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/storslam-for-ruben-ostlund-pa-guldbaggegalan/

FILM

Storslam för Ruben Östlund på Guldbaggegalan

Ruben Östlund peppade Filmsverige i sitt tacktal.
Foto: Elin Åberg

Ruben Östlund sopade manegen med kollegorna under måndagens filmgala på Cirkus i Stockholm. Hans svarta samtidssatir ”Triangle of sadness” tog hem hela sex baggar, medan Tarik Salehs ”Boy from heaven” fick nöja sig med baggen för bästa manus.

Allt var upplagt för en riktig rysare när landets partysugna filmarbetare äntligen fick återsamlas på allvar efter två nödtorftiga pandemigalor. Det skulle bli en tuff stjärnduell mellan de två internationellt omsusade toppfilmer som båda inledde sina segertåg i Cannes: Ruben Östlunds socialantropologiska rikemansstudie ”Triangle of sadness” som vann Guldpalmen och Tarik Salehs religiöst laddade dramathriller ”Boy from heaven” som tog hem pris för bästa manus.

Inför galan hade ”Triangle of sadness” nio nomineringar mot sju för ”Boy from heaven”.

Kvällen slutade med att Ruben Östlund vann med rena tennissiffrorna: 6–1. Förutom tungviktstitlarna bästa film och bästa regi knep ”Triangle of sadness” ytterligare fyra baggar, däribland båda birollsklasserna, som gick till filippinska Dolly de Leon respektive kroatisk-danska ”Pusher”-stjärnan Zlatko Burić som här spelar den jovialiska ryska gödseloligarken med signaturrepliken: ”I sell shit.”

– Jag vill framför allt tacka skådepelarna – ni har en jättestor del i priset som jag vill tillägna Charlbi Dean som gick bort i oktober – vi saknar dig! sa Ruben Östlund, som också tackade Tarik Saleh och sin familj innan han avslutade med att peppa sina kollegor:

– Nu försöker vi göra något bra med Filmsverige. Kom igen!

Regissören har ett omtumlande år bakom sig: sin andra Guldpalmsseger, storseger på den europeiska filmgalan, samt nomineringar till prestigegalor som Golden globe och brittiska Bafta.

På måndagskvällen fick Ruben Östlund också revansch för 2018 då hans favorittippade Guldpalmsvinnare ”The square” snuvades på segern av Tarik Salehs politiska konspirationsthriller ”The Nile Hilton incident”. På måndagskvällen fick Tarik Saleh nöja sig med pris för bästa manus för sin täta dramathriller som utspelar sig i gråzonen mellan den sekulära och den religiösa makten i Egypten. Han passade på att tillägna priset till ”alla killar och tjejer som bor runt Järvafältet”:

– Jag växte också upp där, lekte, fångade grodyngel och spelade fotboll. Förra året sköts 21 personer där, men jag vet att ni också har drömmar och att det går att lyckas fast man kommer från Västerort! sade Tarik Saleh när han tog emot sitt livs första manusbagge.

Tarik Saleh med baggen för bästa manus.
Foto: Anders Wiklund/TT

Redan under tisdagen får han veta om ”Boy from heaven” också har chans att bli en av de fem filmer som har chans att vinna en Oscar för bästa internationella film. Filmen finns bland de 15 som överlevt den stenhårda första gallringen.

Bild 1 av 2
Foto: Anders Wiklund/TT
Bild 2 av 2
Foto: SF

I skådespelarklasserna öppnades dörrarna för helt nya namn på denna filmarbetarnas glammiga personalfest. Två nykomlingar knep huvudrollsbaggar: den 17-åriga barnskådespelarveteranen Sigrid Johnson prisades för sitt känsliga porträtt av en ung tjej i sorg med ståuppdrömmar i ”Comedy queen”. När hennes namn ropade upp i salongen brast den unga Sigrid Johnson ut i tårar.

– Åh herregud! Oj, när jag precis hade fyllt fyra fick jag en roll i en tv-serie och så har det rullat på i 13 år. Det har varit så mycket roligt men också hårt slit med en massa väntan på konstiga ställen. Mest av allt har jag älskat ”Comedy queen” där man går in i en kärleksfull bubbla och allting plötsligt stämmer, sa Johnson som hulkade sig genom ett tacktal som kom rakt ur hjärtat.

Samtidigt prisades den 22-åriga fotbollsspelaren och debutanten Granit Rushiti som rosats för sin roll i ”Jag är Zlatan”. Förutom applåder från galapubliken fick han också ett långt grattis-sms från den svenska fotbollsstjärnan mitt under galan.

Bild 1 av 2
Foto: Anders Wiklund/TT
Bild 2 av 2
Foto: Mark de Blok

Inte oväntat fick Thomas Jackson ta emot baggen för bästa dokumentär för den poetiska och gripande ”Historjá. Stygn för Sápmi” som kretsar kring den samiska konstnären Britta Marakatt-Labba, klimatkrisen och hotet mot rennäringen.

– Jag är glad över att stå här – särskilt när regeringen är på väg att avveckla klimatpolitiken trots att vår kanske äldsta kultur redan i dag drabbas av klimatförändringarna. Dags att ta politiskt ansvar för detta i vår tid, sa Thomas Jackson.

Journalisten och programledaren Parisa Amiri ledde galan med lugn och säker hand, medan ståuppkomikern Nisse Hallberg stod får kvällens roligaste inslag när han smårostade filmstjärnor som Gustaf Skarsgård, Magnus Krepper och Fares Fares, samtidigt som han beklagade att han inte kunde ta ut svängarna lika mycket som Golden globe-kungen Ricky Gervais – på grund av de svenska filmstjärnornas ömma egon.

Bland årets prisutdelare återfanns skådespelare som Jonas Karlsson, Sofia Kappel, Alexej Manvelov och Nanna Blondell, samt regissören Ninja Thyberg och artister som Christer Lindarw och Zhala, som debuterade i Lovisa Siréns roadmovie ”Maya Nilo (Laura)”.

Nadja Kasanesh Holm framförde ett nummer från ”The bodyguard”.
Foto: Anders Wiklund/TT

Bland musiknumren märktes Nadja Kasanesh Holm som framförde ett nummer med hela ensemblen från musikalen ”The bodyguard”, som just nu går på Chinateatern. Helen Sjöholm, Albin Lee Meldau och Anna Stadling hyllade den nyligen bortgångna legendaren Sven-Bertil Taube med ett finstämt potpurri och skickade ut galapubliken på den fortsatta personalfesten med passande sångrader om ”att få en kyss eller två i en yrande dans”.

Läs mer

Stora ovationer när folkkära Björn Gustafson fick årets Hedersbagge

Ruben Östlund: ”Det skulle vara svårt för mig att vara sugar daddy”

Tarik Saleh: ”Västvärlden är besatt av islam utan att förstå”

Thomas Jackson: ”När jag träffade Britta blev det lite som att komma hem”