Rapartisten Einárs inträde på den svenska musikscenen bidrog till en ny era inom svensk hiphop.
Jacob Lundström, reporter på Dagens Nyheter kulturredaktion, berättar i Studio DN om Einárs musikaliska arv och vilken roll den yngre generationen svenska hiphopartister spelar i kultur- och samhällslivet.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-24 19:52
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/studio-dn-extra-sa-blev-einar-en-av-sveriges-storsta-artister/
Studio DN Extra: Så blev Einár en av Sveriges största artister

Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Lyssna här:
Rapartisten Nils ”Einár” Grönberg var en av Sveriges största artister. Han sköts, 19 år gammal, till döds i Stockholm av okända gärningspersoner på torsdagskvällen den 21 oktober.
Einár var en representant för, och en av de största inom den unga scenen rappare som tagit musiksverige med storm de senaste åren. Vad har han betytt för det svenska musiklivet?
– Han har ju visat, precis som många andra rappare, att man kan ta sig fram på egen hand. Han var en av dem som tog musikbranschen ganska mycket på sängen 2019. Vi har kunnat se och läsa att skivbolagsjättarna inte var förberedda på talangen som odlades i många olika områden i Stockholm, men även på andra håll i landet. Så det är väl det det tydligaste: att man faktiskt kan ta sig hela vägen upp till Grammis och till P3 Guld, och mest spelade artisten på Spotify, utan att ha draghjälp av stora skivbolag. Dels det, men också sociala medier där han var verkligen var aktiv, och som visar på närheten till publiken. Just att det inte finns något filter däremellan, vilket jag tror bidragit starkt till framgång och attraktionskraft för Einár och många andra rappare i hans generation, säger Jacob Lundström i Studio DN.
Rapparen Ken Ring, som tillhör den äldre generationen svenska hiphopartister, har sagt att ”Hur rapscenen har utvecklats är ett resultat av av samhällets utveckling”.
Hur gestaltar sig den utvecklingen i Einárs och hans generationskamraters musik?
– Det är framför allt tematiken och de mörka tongångarna: att det finns en hopplöshet i den här framgångssagan, som också beskrivs i texterna. Att man är en framgångsrik artist, och ibland är man en framgångsrik kriminell, som man beskriver det i texterna. Men ändå finns det en ångest eller en oro och nästan ödesmättad ton kring hur det ska sluta. Så det finns en cynisk upplevelse av samhället skulle jag säga. En nästan nihilistisk slutsats av det, att man får klara sig på egen hand, och det är ”every man for himself” som man brukar säga på engelska.
Avsnittet handlar också om Einárs musikaliska signum, rapteknik och mediedebatten om honom.
Programledare: Ülkü Holago
Producenter: Palmira Koukkari Mbenga och Sabina Marmullakaj
Lyssna här:
Podden är gratis för alla. Lyssna i DN-appen eller på Podplay eller andra poddplattformar.
I DN-appen kan du välja att ladda ner och lyssna offline. Ladda ner Dagens Nyheters app för iOS här och för Android här. Information om alla poddavsnitt finns här.
Vill du kontakta poddredaktionen? Mejla oss på studiodn@dn.se
Läs mer:
En av Sveriges mest populära rappare – det här var Einár
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli: Einár hann knappt börja – ändå gjorde han avtryck hos en generation av hängivna fans