Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 18:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/svangig-barock-n-roll-pa-cembalo/

Konsertrecensioner

Svängig barock n’ roll på Early Music Festival

Traversflöjten är svårspelad, men inte för ungraren Benedek Csalog, här i Tyska kyrkan.
Traversflöjten är svårspelad, men inte för ungraren Benedek Csalog, här i Tyska kyrkan. Foto: Foto: Iman Khayyatan

Solisten Benedek Csalog bjöd på smittande musik på traversflöjt ackompanjerad av Orfeus Barock Stockholm på försenad festival i Gamla stan.

Hur många av corona-årets alla uppskjutna festivaler kommer att realiseras? De flesta förvandlas – i bästa fall – till 2021 års utgåva. Så icke den nittonde upplagan av försommarfestivalen Stockholm Early Music, som med grundaren Peter Pontviks ihärdiga energi flyttats hit till sensommar. Nu återstår bara att alla ensembler och artister från åtta europeiska länder lyckas ta sig till och från festivalen, som pågår inför publik i Gamla stan denna vecka ut.

Först på plats var den ungerske flöjtisten Benedek Csalog i sällskap med eminenta Orfeus Barock Stockholm i lysande samspel under rubriken Kronan på verket. På programmet två kungliga solokonserter av Gustav III:s morbror och moster: Fredrik den store av Preussen och Wilhelmina av Bayreuth. Samt, givetvis, exempel ur Bachs ikoniska ”Musikalisches Opfer” – komponerad över kung Fredriks knepigt kromatiska tema.

Det var flöjt som gällde vid lustslottet Sanssoucis och det preussiska hovet. Krigarkungen Fredrik den store spelade och komponerade själv, under ledning av hovflöjtisten J J Quantz. Som levererade bortåt 500 verk åt den musikhungrige monarken. En aptit som gick i arv till den cellospelande brorsonen och efterträdaren Fredrik Wilhelm, som beställde lika kopiösa mängder kompositioner av italienaren Boccherini.

Benedek Csalog behärskar som få andra den svårspelade traversflöjten och rimligtvis måste kungen också gjort det, med tanke på den virtuosa solostämman i hans egen konsert. Smittande och rolig musik, klart smittad av Quantz konsert som framfördes med briljant musikanteri av ackompanjerande Orfeus Barock. Här återfinns flera medlemmar ur Kungliga Filharmonikerna, men också frilansande specialister som cembalisten Marcus Mohlin.

Tillsammans med violinisten Elin Gabrielsson gestaltade han vackert den gåtfullt evighetsstigande kanon som Bach konstruerade över Fredriks tema. Och jammade loss i kungasyster Wilhelminas svängiga cembalokonsert – riktig barock n’ roll.

Läs fler texter av Camilla Lundberg och fler av DN:s konsertrecensioner

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt